[verwijderd]

Eens we weten het niet hoe het precies zit, maar we kunnen ze wel laten weten dat wij ook niet precies weten hoe het zit en ze dus helpen door verschillende opties te verwoorden.

• [verwijderd]

1986Lynn Ik denk dat dat een hele goede manier is inderdaad 🙂

[verwijderd]
    Je benoemt inderdaad een heel belangrijk iets. Dat ze niet krijgen wat ze nodig hebben, alleen wat ze nodig hebben is zo’n zoektocht. Want wat je al benoemd eigenlijk geen hb’er is het zelfde.
    En dat maakt het soms zo ongrijpbaar om te bepalen wat de juiste keuze is.

En heel herkenbaar wat je schrijft over Pietje, dat het verder gaat dan wat er zichtbaar is.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ik heb vanmorgen een kort gesprekje gehad met de juf van kleine R.
    (Hij gaat eigenlijk voor spek en bonen naar school, na de zomer gaat hij pas starten in groep 0 (3 jaar) )

Ze heeft vermoedens van hoogbegaafdheid en vroeg of wij thuis ook dingen zien.
    Het was een fijn gesprekje. Er zijn geen zorgen op dit moment maar zijn ontwikkeling valt wel op zeg maar.

Hij doet het sociaal gezien steeds beter in de klas. Hij kan zich (met heel heel veel moeite 😆 ) inhouden om niet naar voren te schieten om dingen te verbeteren, en hij accepteert vaker als dingen niet gaan zoals hij het wil.
    Maar het blijft wel lastig. Zijn spraakontwikkeling loopt achter en dat frustreert hem. Hij slaat en bijt andere kindjes en zelfs de juf. Ondanks dat de juf begrijpt waar het vandaan komt is het natuurlijk niet oké.
    Maar zoals de juf ook zei: hij is pas net 3 jaar, het is geen ongewoon gedrag en zeker niet zorgelijk.

[verwijderd]

Zou nu al logopedie niet helpend zijn om zijn taalproductie meer in verhouding te krijgen met zijn (taal)begrip?

• [verwijderd]

1986Lynn we willen zeker starten!

7 juni gaan we weer een poging doen tot een gehoortest (poging 4 geloof ik 🤪 )
        De dag daarna hebben we een afspraak in het ziekenhuis om buisjes te bespreken.
        Een paar weken geleden waren we bij de kno-arts voor controle. Er was geen actieve ontsteking maar het is nog steeds chronisch ‘ontstoken’, zijn gehoorgang (beide oren) zitten nog steeds bijna helemaal dicht. De oplossing is buisjes zei hij.
        Dus ik wil ik.. gehoortest of niet 😬

En dan daarna kunnen we eindelijk logopedie gaan starten.
        Op dit moment ga ik elke dinsdagochtend met hem naar een soort logo-groep. Een klein groepje peuters en hun ouders, en dan doen we onder begeleiding van 2 logopedisten activiteiten en zo.

[verwijderd]

Goede voorbereiding idd al en zou heel fijn voor hem zijn als hij buisjes krijgt, meer hoort en daardoor ook meer taal kan produceren, dan is het dubbelop!

Hier vanmiddag gesproken over beide jongens.

De oudste gaan ze vooral helpen met zijn faalangst, zeer hoge lat voor zichzelf en zijn rechtvaardigheidsgevoel. Hij is sociaal erg gevoelig. Hij krijgt individuele talentles en een sociale vaardigheidstraining in een extern groepje, omdat ze dit zelf niet voor 6 jarigen hebben en ook hij komt in 2 verschillende plusgroepjes om te observeren of het handig is dat hij daar juist de jongste is of de oudste.

Bij jongste gaan ze flink verbreden en hem in 2 verschillende plusgroepjes zetten. Ze spraken ook nog even over versnellen, maar al snel genoemd dat we dat eigenlijk geen optie vinden, dan zou hij al met 10 jaar van de basisschool gaan. Hij is nog maar 4 (november 2018) en dan nu al groep 3 of vanaf 2 naar 4 (omdat hij komend jaar in een groep 2/3 komt). Begrijpen ze helemaal, dus verbreden!

[verwijderd]

Ja, deze school (de mensen die er werken) zijn echt top en zo volop in ontwikkeling! Heel erg fijn, überhaupt het beweegwijs en talentenonderwijs voor alle leerlingen en daarnaast nog veel op maat.

Elke 8 weken gaan we even samen komen (ib’er en leerkrachten) voor een of beide jongens.

De jongens zijn ook zo verschillend en ze zien ze echt! Heel fijn ☺️

@1986Lynn
            Wauw wat fijn dat de school zo goed bezig is met opties en de jongens echt zien.

1986Lynn wat fijn! En wat klinkt dat herkenbaar van hoe onze oudste (bijna 6) en jongste (net 4) zijn…

Hier gisteren een startgesprek voor de jongste gehad. Hij zit nu zes weken op school en laat zich gelukkig wel zien. Juf (fantastisch mens die de oudste ook kent) kwam zelf met dat ze niet weet of we hem een plezier gaan doen met 2,5 jaar kleuteren omdat hij eigenlijk nu al alles beheerst van de kleuters en al z’n vrienden na de zomer naar groep 3 gaan. Plan is dus verrijkingsgroep na de zomer, hij mag meedoen met lezen met de oudste kleuters en we gaan rond kerst om de tafel of hij na de kerst naar groep 2 gaat en dan na de zomer groep 3 of dat we hem toch nog even in 1 houden en 2,5 jaar laten kleuteren.
            Ben blij dat zij het zelf ziet, hem uitdaagt, onze input waardeert en alle opties nog open staan 🙂

Koekie83

Ja, heel fijn is dat.
              Goed dat ze bij jullie ook zo alert zijn.
              Ben ook heel dankbaar dat ze zelf zo proactief hierin zijn en dat is bij jullie zo te lezen ook.

18 dagen later

Psz juf benoemde weer dat hij echt wel enorm voor loopt.
              Zijn er tips voor dingen die ik op zijn jonge leeftijd kan doen of laten om te zorgen dat hij zo goed mogelijk ontwikkelt? Ik lees bijvoorbeeld steeds dat veel mb/hb kinderen en volwassenen er tegenaan lopen dat alles perfect moet zijn en het niet oké is als iets oefening vergt omdat ze altijd te horen krijgen dat iets heel knap is terwijl het hen weinig moeite kost. Dus ik probeer er veel aandacht voor te hebben dat iets gezellig is, of leuk, en niet op prestatie. Dat is sowieso denk ik verstandiger in opvoeden.
              Ik heb ook al een basisschool gevonden die sterk is in dit onderwerp.
              Verder tips?

Pimpelmeesje ik denk dat voorlopen an sich niet per se op mb/hb wijst. Heb je zelf de indruk dat hij zich veel oplegt/dat het perfect moet zijn?

Verder misschien ingewikkeldere puzzels/spellen? Is er iets dat nu heel erg zijn interesse heeft?

Nescio dat is niet alles wat ze zei natuurlijk, maar ik blijf overal horen dat hij toch wel érg pienter is.
                  Heb niet het idee dat hij zichzelf veel meer in de weg zit en perfectionistisch is dan de gemiddelde peuter. Sommige dingen zijn makkelijker omdat hij het beter kan verwoorden. Daarentegen is een extreem eigengereide peuter sowieso lastig voor zichzelf 🤪
                  Het is voor mij wel een beetje een dingetje, omdat ik zelf erg perfectionistisch ben en vroeger enorme faalangst had. En ik hoor zoooo veel drama over jongens die bovengemiddeld intelligent zijn en dan lees ik er veel over (overweeg nog steeds die cursus coach hoogbegaafden) en nu heb ik er bij voorbaad een beetje stress van 🙈

• smax hebben hierop gereageerd.
                  • Nescio vindt dit leuk

Hier kon ik mijn oudste alleen prikkelen om door te zetten met fysieke uitdagingen, omdat verder het of in één key goed ging of ze er niet aan wilde beginnen. Dus je hoeft niet perse te zoeken in uitdagingen die op t gebied van puzzelen of spelletjes ofzo liggen.

Pimpelmeesje Kan ik je geruststellen dat mijn zoon die waarschijnlijk hoogbegaafd heeft verder geen problemen heeft? Alleen stukje woede 🙂
                    School doet echt veel voor heb! En ja… groot deel vindt hij ook echt saai en te gemakkelijk.

Pimpelmeesje School doet ook echt veel voor hem! Z’n juf van de plusklas is ontzettend gemotiveerd. Daarbij zit hij een middag per week op een andere school op een plusklas.
                      Als hij maar bezig blijft, is zijn gedrag gewoon goed. Ben ik ook echt dankbaar voor!
                      En buiten school om beweegt hij elke dag heel veel! Anders is hij veel vaker boos/woede-uitbarstingen.

Pimpelmeesje Wat goed dat hij zich nu al zo laat zien! Dat scheelt zo veel!

Ik kan alleen putten uit wat hier het beste werkt. Ik denk dat het meest belangrijk is om hem zichzelf zo goed mogelijk te leren kennen. Boeken lezen die over hem gaan en herkenbaar zijn (bijv. Draakje vurig of later; mijn fantastische elastische brein), praten over valkuilen (ook je eigen…) en talenten en vooral ontdekken wat zijn hobby’s zijn, waar hij blij van wordt (of dat nou lezen of puzzelen is of freerunnen… alles is goed) en hem juist op die vlakken laten leren; vallen en opstaan, doorzetten, uitdagingen aan gaan… Contact met gelijkgestemden is denk ik essentieel. Dochter (5) heeft bijvoorbeeld weinig echte aansluiting in de klas (ze ligt goed in de groep maar échte vriendschappen heeft ze niet) maar wel twee heel goede vriendinnen uit de buurt. Dat is zo belangrijk voor hun gevoel van sociale verbondenheid, het idee niet “anders” te zijn en ergens bij te horen.

Ik zou de Psz vragen om een goede overdracht naar school en kijken welke leerdoelen hij al bereikt heeft als hij start in de hoop dat hij niet helemaal bij 0 hoeft te beginnen. Hier waren het verder de kleine aanpassingen die veel hebben gedaan: beide kids zaten (bewust) aan een tafelgroepje met kids uit groep 2, mochten al snel met de verrijkingsgroep meedoen en kregen bredere uitdaging dan alleen meer van hetzelfde. M. (net 4) moest bijvoorbeeld vorige week van 2 verschillende soorten kleuren blokken een toren maken die rechthoekig was en die zou kunnen blijven staan als je een van de twee kleuren na het bouwen weg zou halen (oké vaag verhaal maar hopelijk snap je t idee).

En vooral mee gaan in zijn interesses en flexibel zijn... Dochter werd deze week wakker om half zes s ochtends en wilde weten wie Erasmus is. Ze kon er niet meer van slapen. Ik kan haar dan wel dwingen om in bed te blijven “want het is half zes” maar ik weet dat dat niet werkt. Toen hebben we samen schooltv filmpjes zitten kijken over Erasmus… Is dat hoe ik me mijn zaterdagochtend had voorgesteld? Niet echt haha maar ze begon “voldaan” aan de dag en dat scheelt zo. Wil niet zeggen dat er geen regels en grenzen in huis zijn tav slapen en opstaan maar ik wil er mee zeggen dat je soms daar van af moet wijken en moet kijken naar wat er voor je kind en jou werkt, minder naar “wat hoort”.

Anyway, ik ratel een beetje op de vroege ochtend, maar ik herken je zoektocht en wilde even iets delen in de hoop dat je er wat mee kan!