Pimpelmeesje Wat goed dat hij zich nu al zo laat zien! Dat scheelt zo veel!
Ik kan alleen putten uit wat hier het beste werkt. Ik denk dat het meest belangrijk is om hem zichzelf zo goed mogelijk te leren kennen. Boeken lezen die over hem gaan en herkenbaar zijn (bijv. Draakje vurig of later; mijn fantastische elastische brein), praten over valkuilen (ook je eigen…) en talenten en vooral ontdekken wat zijn hobby’s zijn, waar hij blij van wordt (of dat nou lezen of puzzelen is of freerunnen… alles is goed) en hem juist op die vlakken laten leren; vallen en opstaan, doorzetten, uitdagingen aan gaan… Contact met gelijkgestemden is denk ik essentieel. Dochter (5) heeft bijvoorbeeld weinig echte aansluiting in de klas (ze ligt goed in de groep maar échte vriendschappen heeft ze niet) maar wel twee heel goede vriendinnen uit de buurt. Dat is zo belangrijk voor hun gevoel van sociale verbondenheid, het idee niet “anders” te zijn en ergens bij te horen.
Ik zou de Psz vragen om een goede overdracht naar school en kijken welke leerdoelen hij al bereikt heeft als hij start in de hoop dat hij niet helemaal bij 0 hoeft te beginnen. Hier waren het verder de kleine aanpassingen die veel hebben gedaan: beide kids zaten (bewust) aan een tafelgroepje met kids uit groep 2, mochten al snel met de verrijkingsgroep meedoen en kregen bredere uitdaging dan alleen meer van hetzelfde. M. (net 4) moest bijvoorbeeld vorige week van 2 verschillende soorten kleuren blokken een toren maken die rechthoekig was en die zou kunnen blijven staan als je een van de twee kleuren na het bouwen weg zou halen (oké vaag verhaal maar hopelijk snap je t idee).
En vooral mee gaan in zijn interesses en flexibel zijn... Dochter werd deze week wakker om half zes s ochtends en wilde weten wie Erasmus is. Ze kon er niet meer van slapen. Ik kan haar dan wel dwingen om in bed te blijven “want het is half zes” maar ik weet dat dat niet werkt. Toen hebben we samen schooltv filmpjes zitten kijken over Erasmus… Is dat hoe ik me mijn zaterdagochtend had voorgesteld? Niet echt haha maar ze begon “voldaan” aan de dag en dat scheelt zo. Wil niet zeggen dat er geen regels en grenzen in huis zijn tav slapen en opstaan maar ik wil er mee zeggen dat je soms daar van af moet wijken en moet kijken naar wat er voor je kind en jou werkt, minder naar “wat hoort”.
Anyway, ik ratel een beetje op de vroege ochtend, maar ik herken je zoektocht en wilde even iets delen in de hoop dat je er wat mee kan!