[verwijderd] Ja, een sport-bso is nog wel wat anders. Al zou ik dat wel moeilijk vinden denk ik, de zwemles toevertrouwen aan de bso. Ik wil geloof ik zeker de eerste keer met eigen ogen kunnen zien dat ze niet aan het verzuipen is 馃槈

Oudste zit al in een groep 1/2/3 dus ze komt al met kinderen van verschillende leeftijden in aanraking. Zij vindt het sociaal gezien juist lastig omdat ze minder vaak kan afspreken dan zij zou willen.

Vulpen Sport BSO is enorm leuk! Maar onze oudste is dan ook dol op voetbal en dat doet hij hier zelfs met trainers. Maar ook andere sportieve spellen en sporten plus dan in de vakanties coole uitjes. Alleen al een verrijking omdat de jongste nu te maken krijgt met elke sport en lekker kan kiezen wat hij straks wil.

Zwemles hebben wij wel gedaan omdat S twee keer per week zwemmen had op dinsdag en vrijdag. Elke vrijdag ging mijn man mee en de eerste 4 keren ook op dinsdag. Daarna gaat de juf van de bso mee op dinsdag helpt omkleden en draagt over aan badmeester en daarna haalde mijn man hem op. Maar door Corona is dat niet meer en zwemles wordt alleen nog op vrijdag. Maar ik vond het wel handig voor werkende ouders! Want ja op dinsdag en vrijdag om 1630 zwemles op maandag en woensdag om 1630 voetbal..wanneer moet ik werken? 馃ぃ馃ぃ

Vulpen Nee voor wat ik doe. Omdat het voor mij net zoals werken voor jou de normaalste zaak is. Op het moment dat je mij daar respect voor geeft, veronderstel je dat ik het ook zwaar vindt. Maar ik snap wel wat jij en bedoelen. Hopsatee

Ik heb denk ik moeite met interpreteren. Zo blijkt. Kan ik mee aan de slag gaan.

Louelle81 ok maar Instagram ofzo vind ik niet de echte wereld 馃ぃ Daar worden dingen altijd zo eenzijdig weergegeven. Als ik daar kijk is iedereen een Wappie of enorm gelukkig 馃榿

Hopsatee Juist en omdat je er blij mee bent hoef je er ook niet mee te koop te lopen. Dat bedoel ik een beetje met wat ik op instagram zie. Dat je jezelf dus gaat verdedigen voor de keuzes die je maakt met onder andere #ontaardemoeder. Hiermee blijf je een verdeling vormen ipv het te normaliseren.

Hopsatee hahaha dus dat....

Ik trek nu wel ff een grens door me te onttrekken van deze stelling. Ik kan moeilijk verwerken. Dit is mijn grens馃榿馃榿.

Thnx!

Louelle81 Oh nee zo bedoelde ik het niet. IK vind thuisblijfmoeder zijn vreselijk. En ja dat ben ik ook een jaar geweest. Dat is niet iets voor mij. Dus ik vind het altijd knap als moeders dat kunnen of leuk vinden. Net als dat mijn tbm vriendin het mega knap van mij vindt dat ik zoveel werk en 3 kinderen heb. Ik vind het wel fijn als ze me dat compliment geeft: gewoon omdat we respect hebben voor elkaars keuze. Juist omdat we niet vinden dat het een beter is maar wel dat het een de ander beter past. Thank God hebben we een keuze!

Sinds ik kinderen heb oordeel ik juist zelden over de keuzes van anderen. Ze zijn zo persoonlijk.

• [verwijderd]

Louelle81 ik snap wel wat je bedoelt ja. Ik heb het ook beiden gedaan, fulltime werken en kinderen naar de opvang, en (gedwongen) tbm en beiden hadden voor en nadelen.
            Ik vind het ook heel dubbel, als ik zo'n brief zie als waar het in de op over gaat, hoor ik mijn moeder, die toentertijd naar mijn kinderen keek alsof het kleine jeugddelinquentjes in wording waren door alle hechtingsproblematiek die ze ongetwijfeld zouden oplopen omdat ik werkte, en dan ben ik geneigd om daar tegenin te gaan. Juist voor de hechting van mijn kinderen (of meer de verlatingsangst) is het heel goed geweest dat ze in aanmerking kwamen met meerdere verzorgers.
            Op andere vlakken is het voor mijn kinderen weer beter om thuis te zijn. Ze zijn beiden erg gevoelig en opvang gaf ook vaak te veel prikkels.
            Ik kan niet zeggen of ik het een echt beter vond dan het ander, alleen wat voor 贸ns beter is.
            Maar het stempel van de tbm is iets wat ik ook ervaar. In mijn ogen is emancipatie juist niet dat je m贸et werken, maar dat je keuzes hebt. Kiezen om tbm te zijn heeft in mijn ogen net zo veel waarde als kiezen om te werken.
            En in veel gevallen is er geen keuze, of dat nou is zoals bij jou of mij, of mensen die door financi毛le redenen noodgedwongen moeten werken. Beiden kanten verdienen evenveel respect, begrip en een stuk minder oordelen.

Maar ik snap jouw frustratie wel heel erg goed. Ik ga bijvoorbeeld enorm steigeren bij alleenstaande vaders die de hemel in geprezen worden en crowdfunding krijgen omdat het zo knap is dat ze alleen hun kinderen opvoeden, waar het bij alleenstaande moeders een grote bak stront is en op zijn best maar vanzelfsprekend is.
            We hebben in mijn ogen gewoon nog een lange weg te gaan..

• [verwijderd]

Vulpen de eerste keer is anders ja, dat snap ik! Maar na 600 jaar in hetzelfde badje had ik wel een bso-leider willen hebben die dat voor me regelde hoor 馃槀

Louelle81 Ja dat snap ik wel maar ik denk dat men het juist plaatst uit de intentie om te laten zien dat alles ok is. Ik zou ook best kunnen posten dat ik onder de kots op mijn werk aan kom hashtag workingmom. Juist om te laten zien dat het ok is. Dat niet alles perfect hoeft te gaan. Zo鈥檔 hashtag ontaarde moeder wordt dan juist gebruikt om te laten zien dat het ok is. Ik denk dat men het juist gebruikt om te normaliseren. Puur omdat thuisblijven eerst de norm was en vrouwen vaak nog moeten vechten om die norm te ontvluchten in het bedrijfsleven.

Zeker mag ook juist de andere kant belicht worden dat je ook kunt kiezen om wel thuis te zijn. Want daar gaat het tenslotte om: vrije keuze die wij hebben als vrouwen.

Maar Instagram etc is zo eenzijdig. Alsof het leven alleen maar confetti of verdriet is. Nuance mis je vaak. Ik ontvolg gewoon wat me niet aanstaat 馃ぃ馃ぃ ook lekker eenzijdig

Louelle81 Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb ook veel respect voor mensen die succesvol zijn in een sport bijvoorbeeld, dan vind ik het ook heel knap dat ze dat doen en weet ik dat ik dat nooit zo zou kunnen. En misschien veronderstel ik inderdaad dat het zwaar is (bij sporters toch sowieso) en is het een gebrek van mijn inlevingsvermogen dat je het niet (continu en enorm) zwaar zou vinden. Al zeg je juist wel ook dat je het soms wel zwaar vindt, dus misschien snap ik het alsnog niet goed 馃檲 Ik snap wel wat je zegt over dat het voor jou de normaalste zaak is, misschien is dat het ook meer, dat je gewoonlijk respect krijgt voor iets wat speciaal is, en dat dit gewoon je leven is. Maar ik denk dat je dan dus juist wel heel trots mag zijn op hoe je dat allemaal doet en het respect dat je krijgt op die manier mag opvatten 馃檪

[verwijderd] Maar ik snap jouw frustratie wel heel erg goed. Ik ga bijvoorbeeld enorm steigeren bij alleenstaande vaders die de hemel in geprezen worden en crowdfunding krijgen omdat het zo knap is dat ze alleen hun kinderen opvoeden, waar het bij alleenstaande moeders een grote bak stront is en op zijn best maar vanzelfsprekend is.
                We hebben in mijn ogen gewoon nog een lange weg te gaan..

Papa Jay! 馃ぃ馃ぃ

Louelle81 Helemaal ok hoor! Maar trek het je in elk geval niet persoonlijk aan want vanuit mij is het alleen maar positief bedoeld hoor馃檪

• [verwijderd]

Hopsatee 馃あ

Ik heb zo'n alleenstaande vader in de flat die op handen gedragen wordt. Ik ken hem al 10 jaar en heb hem nog n贸贸it nuchter gezien. De kinderen stinken naar wiet, en zien er enorm onverzorgd uit. Maar zo knap, want hij doet het wel allemaal alleen 馃槖
                  Echt, alsof alleenstaand moederschap w茅l met een handvol magische kabouters komt om te helpen.
                  Blegh. Maar goed, zal niet verder offtopic gaan 馃檲

Hopsatee Puur omdat thuisblijven eerst de norm was en vrouwen vaak nog moeten vechten om die norm te ontvluchten in het bedrijfsleven.

Dit!
                  Ik denk dat dit een reden is dat men het etaleert op Insta. Om te laten zien dat we inmiddels in 2021 leven en niet elke vrouw stopt na de studie (als die er al was) om thuis te blijven en een gezin te stichten. #momlife heb ik ook wel eens gebruikt, juist als het huis en ik een enorme puinhoop zijn. Ik zie daar dan wel de humor van in en dat zegt niets over vrouwen die een perfect huishouden nastreven en 's avonds de haren nog mooi glad gestreken hebben zitten.

Vulpen ik heb het vooral over een kdv inderdaad. Dat is meer op leren en ontwikkelen gericht dan een BSO, zoals ik nu ervaar.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ik werk zelf op een kdv, en mijn zoon gaat 2 dagen per week naar de bso. Het kan gewoon niet anders en af en toe is dat gewoon balen want of hij zit er om 7 uur of we komen rond half 7 thuis.
                  Het zijn lange dagen waar ik mij regelmatig schuldig over voel.
                  Hij heeft het naar zijn zin, vriendjes zitten er ook maarja dat ik 2 dagen per week maar bij school sta voelt wel eens vervelend. Of dat je geen vrij kan krijgen om hem op te halen van een schoolreisje, of hem ziek weg moet brengen naar opa/oma omdat de flexibiliteit op t werk dat niet toelaat.

Ik probeer elke vakantie wel iets vrij te nemen, dat heeft hij nodig. En ik ook want de vrije dagen die ik heb besteed graag aan hem...

We merken zeker wel de afgelopen jaren dat vakanties drukker zijn, ouders brengen meer hun kinderen als ze zelf vrij zijn.
                  Maar dat moet iedereen zelf weten! De een heeft meer behoefte aan me time dan de ander en dat is ieders goed recht.

En qua personeelscrisis, ik heb in 14 jaar dit nog nooit meegemaakt, heb de afgelopen maanden nog veel extra gewerkt,bijgesprongen en chaotische tijd meegemaakt.

Wij werken zelf fulltime, dus voor corona was dat 1 dag thuis en 4 dagen op kantoor. Nu is het 2 dagen kantoor, 3 dagen thuis. Mijn kinderen gaan dus 2 dagen naar de BSO, de rest van de dagen sta ik aan de schoolpoort. Dit werkt voor ons en een derde dag BSO zou er ook nog eventueel bij kunnen. Het is een fijne BSO, ze blijven gewoon op school en ze hebben altijd lange gezichten als ik ze kom halen.

Minder werken zou misschien wel kunnen, maar ik wil het niet. Ik heb voor ik deze baan had altijd 4/5e gewerkt, dan had ik de woensdag vrij. Dat was wel echt nodig destijds, maar nu zie ik het nut niet meer. Ik vind mijn werk leuk (meestal toch) en kan mijn uren een beetje zelf indelen.
                  Vrij nemen voor mezelf doe ik niet vaak. In de vakanties doen we iets samen, als gezin. Dat werkt nu voor ons, misschien veranderd dat later nog.