Overigens zal schaarste in de opvang echt niet zomaar verholpen zijn als de kinderen in de vakanties niet gaan lijkt me
BSO/crèche tijdens de vakantie
Kinderopvang wordt als zoiets negatiefs gepresenteerd, maar hier vonden ze het superleuk en wilden ze er nooit weg. Veel meer speelgoed en knutselspullen dan thuis, leuke groepsactiviteiten doen, hun vriendinnetjes zien. Lijkt me dat ouders vooral zelf moeten bepalen waar zij en hun kind behoefte aan hebben.
Toch6 Misschien teveel vanaf mezelf gezien. Wanneer heb ik (en andere tbm) "zonderkindvakantie"? En ja, eigen keus hier maar dat betekent niet dat ik nooit eens van 8 tot 5 alleen wil zijn
ik denk dat iedereen dat weleens wil, alleen met andere frequenties.
Ik heb dan ook veel respect voor thuisblijfmoeders. Ik snap niet dat ze massaal gillend gek worden. Maar misschien sturen zij hun kinderen sneller uit logeren?
Sevenof9 Dat vind ik ook. Kinderopvang wordt in Nederland gezien als een plek waar je je kunt dumpt omdat je zo nodig moet werken ipv een plek waar je kind ontzettend veel kennis en ervaringen kan opdoen in een veilige omgeving. Als ik zie wat mijn oudste allemaal heeft geleerd op het kdv dan vind ik het vooral een verlies voor de andere kinderen dat zij dat niet gehad hebben.
Sevenof9 Valt mij ook altijd op vooral bso. Maar mijn kinderen gaan heel graag naar de bso dus. Ze doen daar super leuke dingen, alle vriendjes zitten er…vinden ze leuker dan thuis hangen vooralsnog Maar dat zal per kind verschillend zijn.
Opvang vonden ze ook altijd leuk. Knutselen, modderkeukens, diertjes verzorgen, themaweken.. mooie afwisseling met thuis zijn.
- Bijgewerkt
Vulpen Ik ook. Ik ben zo geen thuisblijfmoeder. Heb ik altijd veel respect voor. Niet mijn ding. Ik heb gewoon niet zoveel geduld en ben aan een einde van een dag met kinderen super overprikkeld. Als ik dat 7 dagen heb word ik gek. Vriendin van mij is tbm en die heeft het in vakanties wel zwaar ja want die heeft geen opvang. Maar ja, dat is inderdaad haar keuze want zij vinden dat ouders zelf voor kinderen moeten zorgen. Dat is dan de consequentie. Net als dat er aan onze keuze van wel werken ook voor en nadelen zitten.
En mijn kinderen gaan ook af en toe logeren. Niet zozeer omdat wij dan iets gaan doen maar omdat ze dat zelf willen bij opa en oma of mijn zusje. De oudste wil ook super graag met / bij vriendjes logeren maar dat gebeurd hier nog niet zo..
Louelle81 Over mijn andere kinderen. Natuurlijk leren kinderen ook heel veel thuis, mijn kinderen dus ook. Maar ik vond het kdv echt een verrijking voor maxi, veel meer dan de psz voor midi en een klein beetje meer dan de gastouder bij mini. En ik denk wel dat dat voor meerdere kinderen geldt.
[verwijderd]
Ik heb altijd het idee dat krant-inzendingen vooral nog gedaan worden door de oudere generatie, onze generatie plaatst hun mening op een forum toch?
Ik ken dit soort opmerkingen vooral vanuit de generatie van mijn (groot)ouders, en ik ga er dus in dit geval ook vanuit dat het niet is geschreven door een millenial die een stuk meer druk ervaart van de maatschappij dan vroeger. Vanuit dat perspectief kan ik de inzending nog wel begrijpen, andere tijden, ouderwets denkbeeld etc, maar dat maakt de mening niet automatisch ook zinvol. Vind het vooral makkelijk oordelen, zo'n ingezonden brief geeft ook geen ruimte voor een dialoog.
Maar los daarvan vind ik dat mevrouw lutgerink vooral haar mond mag houden. Dat oordelen over wat moeders moeten doen en laten moet in mijn ogen vooral afgelopen zijn. Ik vind het hopeloos ouderwets om te verwachten dat een moeder geen leven mag hebben naast haar kinderen, of ze nou fulltime werkt omdat het noodzakelijk is om te kunnen rondkomen, of gewoon een spa-dagje wil met vriendinnen. Er is niks mis met buitenschoolse opvang.
toen mijn kinderen nog op het kdv zaten ging ik op mijn vrije dagen wel eens naar de Efteling, zodat ik ook een keer in de python kon ipv eindeloos in het sprookjesbos te moeten dwalen. Puh.
- Bijgewerkt
[verwijderd] Maar los daarvan vind ik dat mevrouw lutgerink vooral haar mond mag houden. Dat oordelen over wat moeders moeten doen en laten moet in mijn ogen vooral afgelopen zijn.
Je zal als drs. in wiskunde en natuurwetenschappen maar niets anders te doen hebben dan andere moeder beoordelen.
Ik zeg ook 'mondje dicht'
Ik ben het helemaal eens met Femkes . Ik ben pro-opvang en zie verschil met kindjes die geen opvang hebben genoten. Ik vind het ook een verrijking en een recht voor elk kindje.
En ja, hier gaat de opvang gewoon door in de vakanties. Waarom stoppen met iets dat leuk word gevonden?
- Bijgewerkt
Grappig dat er wordt gezegd dat er vooral veel oordelen zijn naar ouders die hun kinderen naar de opvang sturen. Termen als zielig en ontaarde moeder.
Maar ik hier vooral lees dat juist de kinderen die thuiszitten een hele hoop missen en zielig zijn. Ik hoef echt geen respect voor het feit dat ik met mijn kinderen thuis ben. Ik ben absoluut niet zielig. Is het af en toe zwaar: ja zeker maar dan nog voelt het niet alsof mijn leven of die van mijn kinderen stil staat.
- Bijgewerkt
Louelle81 Ik lees dat eigenlijk niet echt? Tenminste ik zie dat zelf niet zo. Ik denk dat beide voor en nadelen hebben. Ik kan ze tenminste opnoemen voor beide kanten. Maar wij hebben gekozen wat het beste bij ons past en dat is opvang en natuurlijk sta ik er daarom achter en zal ik ook altijd die voordelen benoemen. En kan ik daardoor weinig met een opmerking zoals mevrouw Lugterink maakt.
Maar zoals ik net als schetste zei mijn vriendin dus tegen mij: ik vind kinderen die naar bso of opvang gaan altijd wat zielig dus wij geloven er niet in dat dit goed is en dus blijven ze thuis. Op zo’n moment kan ik mij dan aangesproken voelen want ik breng ze wel en dus vind je mijn kinderen zielig maar ik kies ervoor dat niet te doen. Het is geen waarde oordeel maar een keuze van een ander. En zo lees ik het ook als hier door moeders met kinderen op de opvang wordt gezegd dat ze veel leren daar. Het is gewoon anders. Maar niet goed of slecht. Maar wel een overtuiging van een ouder om een kind bijv. naar de opvang te sturen.
Behalve misschien als kinderen echt achterstanden hebben als ze naar school gaan maar dan gaan ze vaak alsnog met een vve indicatie naar de psz dus dan komt het ook linksom of rechtsom goed.
aardbeitjes Heb je het dan over crèche of bso? Ik denk wel dat het voor de meeste kinderen een verrijking is als ze met 2 en 3 jaar naar een crèche of speelzaal gaan om alvast te oefenen hoe het werk met kinderen in een groep en dergelijke, maar het voordeel van de bso zie ik minder. Ja, verschillende soorten speelgoed die je dan niet zelf thuis hoeft aan te schaffen, maar verder...
- Bijgewerkt
Hopsatee Hopsatee Even iets heel anders....
Weet je...ik dacht dat ik een revolutionaire vrouw was. Maar eigenlijk staat het mij tegenwoordig steeds meer tegen. Vrouwen die carrière maken, huishoudens runnen, vieze sokken van hun man wassen en ook nog eens bij een opvang dag iets voorzichzelf doen, want ze hebben ook een leven. Worden op handen en voeten gedragen en aangemoedigd om voor hunzelf te kiezen. De onafhankelijke vrouw! Het wordt zo overdreven benadrukt dat het mn strot uitkomt. Als ik een post op instagram zie met "een week zonder kinderen op vakantie " #ontaardemoeder. Haak ik af. Puur omdat het zo benadrukt wordt. Ik vraag mij ook werkelijk af wat de toegevoegde waarde is omdat er bij te vermelden.
Maar een tbm wordt zelden aangemoedigd en krijgt vaker de stempel onafhankelijk, lui, of zielig 24/7 met je kinderen thuis, respect!. En dit zijn voor mij ook ouderwetse opvattingen. Je gaat er namelijk van uit dat ik het zwaar heb. Terwijl het ook een keuze is (bij mij dan niet ivm ziekte) en het zeker af en toe, net zoals bij werkende moeders, zwaar is. Maar dan ben ik de zielige waar je respect voor hebt. Ik vind dat echt geen fijne opmerking.
overigens niet naar jou persoonlijk toe he, ik voel me vrij om me tegen jou te uiten
Ik voel mij daarom wel een beetje aangevallen. Ik gun iedereen z'n tijd voor zichzelf dat hebben we ook gewoon nodig. Thuis of niet thuis. En keuze maak je ook gebaseerd op ervaring. Mijn ervaring is slecht. Niet met opvang maar met fulltime werken met kinderen.