Pimpelmeesje Ja ik zei al: een jaar is nog te doen want oké met zwangerschap en verlof kom je er. Maar 2 jaar! Ze heeft al contact gehad met 4 kinderdagverblijven. Waar moet je baby heen dan?! Haar kindje gaat net als mijn kinderen een dag naar mijn ouders maar goed, blijven nog 2 a 3 dagen over.
BSO/crèche tijdens de vakantie
Ik kan ook niet elke vakantie vrij nemen. Zoveel uren heb ik niet. En ik werk in een supermarkt dus rekening houden met collega's.
Kerstvakantie, nog nooit gehad, omdat dé drukste periode is mag je geen vrij vragen.
Was alleen in zwangerschap verlof dan vrij...
Deze herfstvakantie gaat dochter vandaag, dinsdag en donderdag naar de BSO.
Woensdag naar opa en oma en vrijdag thuis, want we hebben 1 dag vrij genomen.
Vulpen Het verbaast mij dat Lijnie zich de moeite neemt om een brief te sturen naar de Volkskrant waarin zij haar verbazing en schok etaleert. Zeker omdat ze de schaarse in de kinderopvang verklaart door de mentaliteit van de ouders. Want daardoor zijn er nu tekorten in de branche.
Niet het feit dat ook bijvoorbeeld vrouwen lekker aan het werk zijn en er zodoende meer kinderen mogen leren en ontwikkelen bij een KDV. Neehee....het ligt aan de mentaliteit.
Sjiek hoor
Ik vind het dubbel. Misschien teveel vanaf mezelf gezien. Wanneer heb ik (en andere tbm) "zonderkindvakantie"? En ja, eigen keus hier maar dat betekent niet dat ik nooit eens van 8 tot 5 alleen wil zijn ik denk dat iedereen dat weleens wil, alleen met andere frequenties.
Dat kind naar de opvang moet in een vakantie is bijna niet te voorkomen als je beide werkt gezien het verschil in vakantiedagen. Met 2 ouders red je dat nog niet (gerekend van 2x 25 dagen) dus moet je buitenshuis wat hebben. Daarbij wil je ook weken wel samen hebben.
En wat is de context. Heeft de moeder in de brief een zorgintensiever kind? Heeft ze een partner? Nog meer kinderen? Hoe vind het kind de bso? Hoe gaat het andere vakanties?
Hoe het wordt gezegt heeft ook invloed op wat ik denk. Pietje moet naar de bso, we hebben niet genoeg vakantiedagen om alle schoolvakanties op te vangen/Pietje moet naar de bso want ik heb geen vakantie met hem thuis/Pietje gaat zijn 3 vaste dagen, de andere 2 dagen pakken we beide 1 vakantiedag
Overigens zal schaarste in de opvang echt niet zomaar verholpen zijn als de kinderen in de vakanties niet gaan lijkt me
Kinderopvang wordt als zoiets negatiefs gepresenteerd, maar hier vonden ze het superleuk en wilden ze er nooit weg. Veel meer speelgoed en knutselspullen dan thuis, leuke groepsactiviteiten doen, hun vriendinnetjes zien. Lijkt me dat ouders vooral zelf moeten bepalen waar zij en hun kind behoefte aan hebben.
Toch6 Misschien teveel vanaf mezelf gezien. Wanneer heb ik (en andere tbm) "zonderkindvakantie"? En ja, eigen keus hier maar dat betekent niet dat ik nooit eens van 8 tot 5 alleen wil zijn
ik denk dat iedereen dat weleens wil, alleen met andere frequenties.
Ik heb dan ook veel respect voor thuisblijfmoeders. Ik snap niet dat ze massaal gillend gek worden. Maar misschien sturen zij hun kinderen sneller uit logeren?
Sevenof9 Dat vind ik ook. Kinderopvang wordt in Nederland gezien als een plek waar je je kunt dumpt omdat je zo nodig moet werken ipv een plek waar je kind ontzettend veel kennis en ervaringen kan opdoen in een veilige omgeving. Als ik zie wat mijn oudste allemaal heeft geleerd op het kdv dan vind ik het vooral een verlies voor de andere kinderen dat zij dat niet gehad hebben.
Sevenof9 Valt mij ook altijd op vooral bso. Maar mijn kinderen gaan heel graag naar de bso dus. Ze doen daar super leuke dingen, alle vriendjes zitten er…vinden ze leuker dan thuis hangen vooralsnog Maar dat zal per kind verschillend zijn.
Opvang vonden ze ook altijd leuk. Knutselen, modderkeukens, diertjes verzorgen, themaweken.. mooie afwisseling met thuis zijn.
- Bijgewerkt
Vulpen Ik ook. Ik ben zo geen thuisblijfmoeder. Heb ik altijd veel respect voor. Niet mijn ding. Ik heb gewoon niet zoveel geduld en ben aan een einde van een dag met kinderen super overprikkeld. Als ik dat 7 dagen heb word ik gek. Vriendin van mij is tbm en die heeft het in vakanties wel zwaar ja want die heeft geen opvang. Maar ja, dat is inderdaad haar keuze want zij vinden dat ouders zelf voor kinderen moeten zorgen. Dat is dan de consequentie. Net als dat er aan onze keuze van wel werken ook voor en nadelen zitten.
En mijn kinderen gaan ook af en toe logeren. Niet zozeer omdat wij dan iets gaan doen maar omdat ze dat zelf willen bij opa en oma of mijn zusje. De oudste wil ook super graag met / bij vriendjes logeren maar dat gebeurd hier nog niet zo..
Louelle81 Over mijn andere kinderen. Natuurlijk leren kinderen ook heel veel thuis, mijn kinderen dus ook. Maar ik vond het kdv echt een verrijking voor maxi, veel meer dan de psz voor midi en een klein beetje meer dan de gastouder bij mini. En ik denk wel dat dat voor meerdere kinderen geldt.
[verwijderd]
Ik heb altijd het idee dat krant-inzendingen vooral nog gedaan worden door de oudere generatie, onze generatie plaatst hun mening op een forum toch?
Ik ken dit soort opmerkingen vooral vanuit de generatie van mijn (groot)ouders, en ik ga er dus in dit geval ook vanuit dat het niet is geschreven door een millenial die een stuk meer druk ervaart van de maatschappij dan vroeger. Vanuit dat perspectief kan ik de inzending nog wel begrijpen, andere tijden, ouderwets denkbeeld etc, maar dat maakt de mening niet automatisch ook zinvol. Vind het vooral makkelijk oordelen, zo'n ingezonden brief geeft ook geen ruimte voor een dialoog.
Maar los daarvan vind ik dat mevrouw lutgerink vooral haar mond mag houden. Dat oordelen over wat moeders moeten doen en laten moet in mijn ogen vooral afgelopen zijn. Ik vind het hopeloos ouderwets om te verwachten dat een moeder geen leven mag hebben naast haar kinderen, of ze nou fulltime werkt omdat het noodzakelijk is om te kunnen rondkomen, of gewoon een spa-dagje wil met vriendinnen. Er is niks mis met buitenschoolse opvang.
toen mijn kinderen nog op het kdv zaten ging ik op mijn vrije dagen wel eens naar de Efteling, zodat ik ook een keer in de python kon ipv eindeloos in het sprookjesbos te moeten dwalen. Puh.
- Bijgewerkt
[verwijderd] Maar los daarvan vind ik dat mevrouw lutgerink vooral haar mond mag houden. Dat oordelen over wat moeders moeten doen en laten moet in mijn ogen vooral afgelopen zijn.
Je zal als drs. in wiskunde en natuurwetenschappen maar niets anders te doen hebben dan andere moeder beoordelen.
Ik zeg ook 'mondje dicht'
Ik ben het helemaal eens met Femkes . Ik ben pro-opvang en zie verschil met kindjes die geen opvang hebben genoten. Ik vind het ook een verrijking en een recht voor elk kindje.
En ja, hier gaat de opvang gewoon door in de vakanties. Waarom stoppen met iets dat leuk word gevonden?