Naar aanleiding van deze ingezonden brief die zaterdag in De Volkskrant stond ben ik wel benieuwd: zijn jullie altijd precies vrij als je kinderen dat zijn? Of werk je ook wel eens als zij vakantie hebben of - dit zal mevrouw Lutgerink helemaal schokken - neem je ook wel eens vrij als je kinderen naar school moeten?

Ik werk zelf in een team waardoor ik ook rekening moet houden met anderen, dus ik ben bijvoorbeeld deze week niet vrij zodat iemand anders (met kinderen) wel vrij kan zijn. Andersom ben ik laatst wel een week vrij geweest toen oudste twee studiedagen had. En jongste ging toen ook gewoon naar de crèche. Af en toe een dag even geen werk en kinderen vind ik echt wel zalig hoor, dat je gewoon een middag een boek kan lezen of zo...

Ik werk in t onderwijs dus ben gelijk vrij met de kinderen. Maar wel elke vakantie week gaan ze één dag naar de BSO, zodat ik een dag voor mezelf heb. Soms ben k dan ook bezig voor m'n werk, maar liever die k dat in de avonduren en geniet ik deze dag even van de rust. De andere dagen ben ik er dan voor de kinderen, doen we wat leuke dingen, maar spelen ze ook gewoon zelf.
    Er was een tijd dat k me schuldig voelde dat mijn kinderen naar de BSO gingen terwijl ik thuis was, maar tegenwoordig geniet ik hier gewoon van.

Ik heb 5 weken vakantie per jaar.. de kinderen 12 weken en dan nog 5 studiedagen zoiets.

Nu heb ik verlof en blijven ze herfstvakantie thuis (althans, ze gaan logeren bij opa en oma).

6 weken in de zomervakantie gaat gewoon niet. Ik mag max 3 weken aaneengesloten hebben.

Reken maar uit , dat matcht niet 🙈 en ik denk de meeste ouders hier ook tegenaan lopen.

Vermoed dat deze mevrouw niet werkt en geen idee heeft dat je geen onbeperkt vakantiedagen hebt 🙈

Honkeytonk Nou dit dus. Hoe moet ik dat doen dan? Ik heb 5 weken vakantie in een jaar. Dat zijn er 3 in de zomer en dan vaak wisselen mijn man en ik af voor de kerst (dit jaar allebei toevallig verlof) dan doen we vaak in de krokus een lang weekend weg dus 2 dagen, voorjaar nog een keer. Ik neem welgeteld 1 a 2 dagen per jaar vrij als mijn kinderen op school of eigenlijk bij mijn man zijn omdat ik dan met een vriendin wegga. Verder neem ik mijn vakantiedagen op om met de kinderen/man dingen te doen dus ik besteed al mijn vakantiedagen aan hen. Maar dan nog is het niet genoeg.

HIer gaan ze nu in de herfstvakantie een dag (andere dag logeren bij opa en oma) met Kerst gaan ze ook een dag denk ik en zo verder. Bijna nooit volledig maar zeker wel wat dagen. GElukkig doen ze leuke dingen en vinden ze dat dan ook heel leuk samen met hun vriendjes.

Het gaat volgens mij om de opmerking: geen vakantie voor mij met mn kind thuis. Ik vind dat ook een rare opmerking. Zeker als je fulltime werkt en je al beperkt dagen/weken hebt om samen te kunnen zijn. Ik snap best als je een dagje voor jezelf wilt, maar hele vakanties?

Grote vakanties deden wij altijd 2 weken opvang oma's (2 dagen). 2 weken samen en beiden 1 week alleen met de kids. Zowel zijn de 6 weken gevuld.

Kerst vakantie als die dagen unstig vallen dus door de weeks scheelt dat natuurlijk dagen. Toen ik nog werkte keken we hoe we de dagen gingen verdelen tussen samen zijn en werken. Vaak ook logeren bij oma. En zo bekijken we het elke vakantie eigenlijk.

Louelle81 de herfstvakantie zou dan ook niet mijn voorkeur hebben om samen door te brengen dus in die zin snap ik de opmerking wel. Heb zelf liever 1 week vakantie in de meivakantie, 3 in de zomervakantie en rondom de feestdagen een week. Van m'n overuren pak ik de helft van de studiedagen en de andere gaan ze gewoon naar de BSO.

Herfstvakantie vind ik zelf vaak geen leuke vakantie.

Honkeytonk Ze zegt: ik vind het geen vakantie met kind. Dat is de reden waarom ze geen vakantie tijdens de schoolvakantie.

Wij hadden meestal in de herfstvakantie ook geen vrij. Dan ga ik ook liever voor een andere maar niet om de reden dat ik niet samen met m'n kinderen wil zijn omdat het anders geen vakantie is🤷🏾‍♀️

Louelle81 ah ja ik had het gelezen dat ze de herfstvakantie geen vakantie vond met kind. Dat ben ik wel mee eens 🙈. Maar ja als ze bedoeld dat ze überhaupt geen vakantie vind met kind, dan is het wel een aparte opmerking. Denk dat je de opmerking op meerdere manieren kan interpreteren.

Heerlijk toch als je kind op de opvang is en jij een dagje vrij? Ik zou zeggen maak er gebruik van je betaald er immers ook voor.

Ik ga intens genieten van het moment dat de oudste naar school gaat, ik zal nog net geen polonaise lopen. 🤭 (als alles tenminste goed gaat) en als de jongste ook naar school gaat ga ik gewoon een groot feest geven.🤪😉

Deze mevrouw moet zich even lekker met zichzelf bemoeien.
              Ten eerste maar 5 weken vakantie en kerst valt ook ruk dit jaar.
              Wij gaan eigenlijk het liefst weg als we samen vakantie hebben. Thuis met de kinderen vind ik idd hard werken.
              Hoe zou deze mevrouw het vinden dat ik mijn kinderen op skiles drop om eindelijk in 9 jaar weer eens samen met de volwassen te skiën? Ik ben vast een ontaarde moeder...

Louelle81 Het gaat volgens mij om de opmerking: geen vakantie voor mij met mn kind thuis.

O maar voor mij voelt het ook echt niet als vakantie als er kinderen bij zijn (en we gewoon thuis zijn) hoor. Nou ja, je zou het als vakantie kunnen omschrijven als je daarmee bedoelt dat iedereen thuis is, dat wel. Maar als je met vakantie is een moment bedoelt om bij te komen, nou nee 🤣

Maar los daarvan snap ik niet wat dat te maken heeft met de schaarste in de kinderopvang. Maar dat is weer een ander topic, was nu gewoon benieuwd hoe jullie dat doen 🙂

June Hoe zou deze mevrouw het vinden dat ik mijn kinderen op skiles drop om eindelijk in 9 jaar weer eens samen met de volwassen te skiën? Ik ben vast een ontaarde m

Mij nog meer dan, want ik doe dit gewoon elk jaar vanaf dat ze 3 zijn. (Wel halve dagen, maar toch...)

Vulpen omdat er meer vraag naar opvang is. En als iedereen vindt dat een vakantie met kind geen vakantie is en daardoor hun kinderen de vakanties naar de opvang brengen (puur gebaseerd op die opmerking). Dan begrijp ik wel dat er op den duur te weinig aanbod in leidsters is. Tenminste denk dat ze dat bedoelt.

Er is nu ook een flink tekort. Er worden kinderen weggestuurd omdat er te weinig leidsters zijn.

https://www.trouw.nl/binnenland/personeelstekort-kinderopvang-bereikt-recordhoogte-het-is-problematischer-dan-ooit~bc3468b5/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Louelle81 Maar ik geloof daar geen R van. Ik sluit toch geen duur “goud” pakket af omdat ik dan mijn kinderen naar de opvang kan brengen terwijl ik verder thuis ben. Ik heb een duur pakket omdat in 4 dagen werk dus die opvang nodig heb. Dat ouders dan 1 a 2 dagen eens extra kind naar opvang laten gaan en zelf een snipperdag nemen om naar de sauna te gaan op de vaste contract dagen lijkt mij nou niet ervoor zorgen dat het probleem groter wordt. Lijkt mij eerder komen omdat de werkloosheid historisch laag is, maar ook doordat juist in de Financiele crisis toen werd bezuinigd op kinderopvang en iedereen eruit moest. Mensen die toen een andere baan in een andere sector hebben gevonden en niet meer terugkomen.

Ik ken echt geen mensen die kinderen lekker op de bso hebben terwijl ze constant thuis zitten. Prijzig grapje. En mijn kinderen kunnen bijv ook niet buiten de afgenomen dagen (dinsdag en donderdag) naar de bso want daar heb ik helemaal geen contract voor…

Ik heb 6 weken vrij per jaar. Maar die vallen niet altijd samen met Dafnes vakanties. Komende week heeft zij vakantie, ik niet. Volgend jaar wel al mijn weken als zij ook vrij heeft. Ik ben 1x per 2 weken vrij op donderdag, dan gaat ze gewoon naar de BSO. Even lekker een dag voor mezelf. Sta inmiddels sterk genoeg in mn schoenen om mensen die daar commentaar op hebben, maar te negeren. Wie geeft hun het recht een mening te hebben wat ik doe? Het is niet dat ik mn kind mishandel ofzo.

Wij hebben de luxe dat man alle vakanties vrij is want hij werkt in het onderwijs. Erg fijn ook omdat er voor onze oudste geen bso is. Ik heb de meeste vrije dagen wel in de vakantie en op studiedagen maar vaak ook wel een paar dagen om met beste vriendin weg te gaan. Maar goed ik heb 6 weken vakantie en al het overwerk is tijd voor tijd. Dat is vaak ook nog 2 weken dus ik zit wel ruim in mijn dagen.

Louelle81 Er is nu ook een flink tekort. Er worden kinderen weggestuurd omdat er te weinig leidsters zijn.

Dat weet ik, wij kregen daar ook bericht van. Maar juist in de schoolvakanties is het rustiger dus ik volg de logica verder niet (oudstes bso is juist dicht met de vakanties). Ben het eens met Hopsatee.

Hopsatee Dat ouders dan 1 a 2 dagen eens extra kind naar opvang laten gaan en zelf een snipperdag nemen om naar de sauna te gaan op de vaste contract dagen lijkt mij nou niet ervoor zorgen dat het probleem groter wordt.

Dit inderdaad, lijkt me niet dat dit het probleem veroorzaakt. Ik merk wel dat het steeds lastiger is om een extra dag in te plannen. Bij ons kun je officieel ruilen bij ziekte of vakantie maar daar gaan ze natuurlijk geen extra leidsters op zetten en dat wordt wel steeds moeilijker.

Overigens hier net als de meesten zeker niet genoeg dagen en mijn man heeft alleen vakantie het weekje dat we weggaan in de zomer. Dus ik herken wat die moeder zei "is voor mij geen vakantie" zeker. Maar goed, mijn uren aan op aan ruim 3 weken in de zomer, wat extra dagen met kerst (krijg de week tussen kerst en nieuwjaar cadeau), met carnaval, meivakantie en dan nog de talloze uurtjes voor gesprekken met school, PGB instanties, studiedagen etc. En oh ja, ook wel eens een halve dag voor de kapper of een middagje winkelen...