We zijn inmiddels een paar dagen verder en het gaat niet zo goed. Ze speelt het liefst, dan is alles goed, maar van zodra ze iets 'moet', is het hakken in het zand, zeuren en klagen.
Van het bedritueel maak ik altijd een 'feestje', dwz we nemen de tijd, bespreken de dag, ik lees voor en/of ze mag zelf nog even lezen. En toch is het elke keer zeuren over bedtijd. Ze is nog niet moe (terwijl ze het duidelijk wel is). Met als gevolg: opstaan 's morgens is moeilijk, ze is boos en chagrijnig, klaagt over het ontbijt, begon deze morgen hard te huilen (eerlijk gezegd janken want het waren gewoon krokodillentranen) toen ze haar schoenen aan moest doen... in andere woorden: ik raak ook gefrustreerd langzamerhand.
Als ik met haar praat of dingen vraag, zegt ze alleen maar: "ik weet het niet". Vervolgens begint ze over iets anders. Als ze de volle aandacht heeft is er niks aan de hand, maar zodra het gaat over iets doen, zoals huiswerk, maar ook de tafel afruimen (gewoon een vaste taak), begint ze te zeuren en te piepen. Mijn geduld raakt een beetje op...