- Bijgewerkt
Mijn 10-jarige zoon heeft min of meer hetzelfde. Hij herkent bepaalde gevoelens niet en is vervolgens heel boos op mij, enorm verdrietig, loopt steeds met buikpijn of hij kan niet slapen.
Ik vind het echt heel frustrerend om mee om te gaan. 9 van de 10 keer is voor mij wel duidelijk waar het vandaan komt, maar ik wil hem geen woorden in de mond leggen of 'dwingen' te praten over iets wat hij zelf niet goed kan. Op de momenten zelf laat ik hem meestal gewoon huilen en zijn gevoellens er uit gooien.
Ik benoem regelmatig bepaalde gevoellens die ik zelf heb en leg dat dan uit. Bijv. dat ik chagrijnig ben omdat ik niet kan sporten door mijn blessure of irritante collega. Of ik haal onderwerpen aan, zodat hij ze beter begrijpt. We hebben het hier regelmatig over spruitjes Ik vind spruitjes héél lekker, zoon vindt ze heel vies. Wie heeft er nu gelijk? Liegt een van ons? Nee, we denken er gewoon anders over. Gisteren hoorde ik hem tegen zijn zus zeggen "nou dan is het dus net als met de spruitjes". Op deze manier leert hij wel over bepaalde gevoellens, zonder dat we enorm gaan uitpluizen waar ze bij heb vandaan komen.
Op momenten dat er een duidelijke één op één relatie is tussen zijn gevoellens en iets wat er net gebeurt is (gaan huilen om iets), dan benoem ik het wel meteen. "Ik begrijp dat je verdrietig bent..." en dan probeer ik hem te helpen met een oplossing of hie we dit volgende keer beter kunnen aanpakken.
Vind het zelf ook nog lastig hoor, dus lees even mee