Nescio En toch is het elke keer zeuren over bedtijd. Ze is nog niet moe (terwijl ze het duidelijk wel is). Met als gevolg: opstaan 's morgens is moeilijk, ze is boos en chagrijnig, klaagt over het ontbijt, begon deze morgen hard te huilen (eerlijk gezegd janken want het waren gewoon krokodillentranen) toen ze haar schoenen aan moest doen... in andere woorden: ik raak ook gefrustreerd langzamerhand.

Dit is wel erg herkenbaar 😬

Het zijn hier wel fases: zo gaat het een tijd lang goed en zo probeert zoon constant de grenzen op te zoeken en moet hij weer even weten hoe de rollen verdeeld zijn.

Gisteren kon hij bijvoorbeeld niet meer lopen.... drama van hier tot Tokio... hij kon wel zelf uit de auto stappen om vervolgens 1,5 uur op een trampoline rond te springen 🤦‍♀️ Het kost wat moeite, maar ik negeer dit gedrag volkomen, soms moet hij gewoon even luisteren. Ik vertel hem wat er moet gebeuren (schoenen aan). Punt.

Dit gedrag wordt erger wanneer hij moe is (zoals hierboven). Dan is het niet meer even mopperen of in discussie gaan, maar blijft hij doorgaan en drammen/huilen tot hij zijn zin heeft. Wat dus niet gebeurt 😉 Ik weet inmiddels dat het fases zijn waardoor ik er minder geïrriteerd van raak.

Deliana oh die herkenbaarheid is wel fijn (niet fijn voor jou natuurlijk, maar je begrijpt me). Jij geeft dus nooit toe? Hoe reageer je op dat dramatische gedoe? Ik kan niet anders dan kortaf reageren. Het is heeel moeilijk voor mij om begrip te tonen als ze zo zeurderig en drammerig doet, om niets. Ik geef dus ook niet toe. Maar achteraf voel ik me daar weer slecht over...

Kan t hormonaal zijn, als in; vroege puber?

(Geen idee hoor maar dat was t eerste dat bij mij opkwam)

Nescio Nee, ik geef niet toe. Maar het zijn hier dus echt fases, hij heeft dit al vanaf dat hij 2 is of zo. Hij zoekt dan enorm de grenzen op met zo'n beetje alles.

Ik weet dus waar het vandaan komt en dat tijdelijk is. Ik weet niet hoe dat bij jullie dochter is?

Laat ze dit gedrag vooral zien als ze oververmoeid is? Verder geen lichamelijke klachten? Hoe gaat het op school? Heeft ze voldoende uitdaging? Ligt ze goed in de groep? Kan zomaar zo zijn dat ze dan alle frustratie er bij jou thuis uit gooit.

• Nescio hebben hierop gereageerd.

Nescio Jij geeft dus nooit toe?

Hier wordt ook nooit toegegeven, aanstelleritis krijgt geen aandacht. Het gevaar zit hem juist in toegeven. Als het die ene keer werkt, werkt het een volgende keer vast ook wel, misschien dan even wat harder jammeren tot het doel bereikt is.

Nescio Hoe reageer je op dat dramatische gedoe?

Als negeren niet werkt, ik zeg ook altijd dat ik op zulk gedrag niet in ga, mogen ze op hun kamer dramatisch doen tot ze weer normaal kunnen doen.

Cactusje Als negeren niet werkt, ik zeg ook altijd dat ik op zulk gedrag niet in ga, mogen ze op hun kamer dramatisch doen tot ze weer normaal kunnen doen.

Ja, ik doe exact hetzelfde!

Deliana ja het is vooral als ze moe is. Ze herkent deze signalen nooit want ze wil niet naar bed. Dus gaat ze maar door tot ze zelf ook opgefokt is.

Op school gaat het goed, ze ligt zeer goed in de groep en is heel sociaal. Ze heeft wel een vriendin die een energiezuiger is dus het kan best dat ze die zorgen meeneemt naar huis. Ik wil haar daarbij ook helpen, maar hoe?

Nescio is met haar de cirkel van invloed bespreken iets?

Nescio ja het is vooral als ze moe is. Ze herkent deze signalen nooit want ze wil niet naar bed. Dus gaat ze maar door tot ze zelf ook opgefokt is.

Ze is op een leeftijd dat je hier best afspraken over kan maken, dus ik zou het op een dag bespreken na zo'n voorval. Benoemen dat ze het mag aangeven wanneer ze iets niet wil, dat ze vaak wel een keuze heeft, maar bedtijd staat vast. Zeuren heeft geen zin en drama is voor niemand leuk.

Misschien bedtijd ritueel aanpassen? Ik voel me een ontaarde moeder na jouw "Ik maak het altijd gezellig" 🤣 Zoon gaat om 20:00 uur zelf naar boven en mag tot 20:30 lezen. Dan even knuffelen en slapen. Ik ga niet meer voorlezen, hij mag niet meer spelen en tablet/mobiel blijft beneden.

Deliana nee je bent niet ontaard hoor 😅 ik breng ook haar zusjes naar bed en zij willen wel vaak nog een verhaaltje. Soms luistert ze mee, soms rommelt ze zelf wat op haar kamer. En dan kom ik nog even bij haar zitten, gaat ze zelf nog even lezen of wil ze alleen maar praten. Maar dat vertragen... ik kan daar echt niet tegen. Dus om 20 uur naar boven klinkt hier geweldig.

Ik weet niet of dit herkenbaar is, maar ik haal heel veel 'troost' uit de middelste op dit moment. Omdat de oudste het momenteel lastig heeft en veel dingen een 'strijd' zijn, kan ik dan even op adem komen als ik zie hoe goed de middelste het doet. Zonder te vergelijken natuurlijk, elk kind heeft zijn eigen karakter en het is ook niet zo dat ik de middelste 'beter' vind, helemaal niet. Zij zal deze fases ook hebben en dat zal het omgekeerd zijn.

Maar ik merk dat de middelste juist niet op mij lijkt en ik het daarom gemakkelijker vind om met haar om te gaan ofzo. Met de jongste heb ik dat ook.

Koekie83 ja het is ook deels hormonaal denk ik... ze heeft af en toe puistjes op haar rug, haar haar wordt wat vetter.... je ziet dat hormonen aan het werk zijn.

Nescio
                  Herkenbaar hoor! Met puber kan van alles zo'n onzinnige strijd zijn terwijl kleine meid gewoon ja en amen zegt. Natuurlijk moppert zij ook wel eens, maar ze luistert daarna wel zonder gedoe. Dat zal over een aantal jaar ook wel veranderen, maar soms is het gewoon even fijn dat je ene kind (nog) wel gewoon luistert.

Nog even een update.

Ze hebben hier voor school Bingel, dat is dat ze op de computer oefeningen moeten doen. E. zit nu al een uur te bingelen zonder iets te zeggen. S. daarentegen sloeg in paniek door een breukenoefening, zat de hele tijd te piepen, werd kwaad op de muis, zat te zeuren zonder reden, en dat alles in een kwartier.

Ik wil mijn kinderen niet vergelijken maar het valt wel op op dit moment. E. is jonger en minder 'vaardig' met de computer nog, maar ze bijt gewoon door. Ik vind dat temperament hoopgevend omdat ik het zelf niet heb. Ik herken S. zo erg, ook met dit soort dingen. De appel valt niet ver van de boom zeggen ze toch 😬