Snoeki Zouden jullie kids zoiets mogen op deze leeftijd?

Nee, 12 is echt te jong en daarbij komt nog dat ze echt bijna niets mogen op die leeftijd.
Beginnen aan de middelbare school is al een hele expeditie op zich waar zo veel op ze af komt…
T is begonnen toen ze 14 was, dat vond ik al best heel vroeg. Ze is nu 16 en mag nu pas echt dingen doen op de vers afdeling. Daarvoor alleen vullen. Ze mocht nog niet naar een aardappelschil mes kijken voor ze 16 was, laat staan iets snijden met een vlijmscherp mes.

Hier ook begonnen met 14 jaar als vakkenvuller. Dat was voor allemaal prima. Maar eerder vind ik echt niet nodig.

Snoeki vriendin van dochter is gepakt op zwart werken (waarschijnlijk verlinkt door een droeftoeter). De boete was 50-50 voor ouders en werkgever en was echt fors. Weet het niet meer precies, maar boven de 1000 euro.

Blue het ook verboden om te werken op die leeftijd, en is ze dus niet verzekerd. Mocht er een ongelukje gebeuren of ze verwond zichzelf, wie is er dan verantwoordelijk?

De werkgever is in dit geval verantwoordelijk. Alsnog zou ik het dan nog niet doen. Ik vind het te jong.

CrazyCatLady Ze zou dus alleen met de hand mogen afwassen als ik dit goed begrijp.

Het is heel krom maar ze mogen wel helpen bij het afwassen mbv een geïndustrialiseerde vaatwasser. Dochter werkt ook in de afwas en op papier is er dus ook een zogenaamde hoofdafwasser. In de praktijk doet zij gewoon de afwas en helpt mee met andere keuken klusjes. Ik snap trouwens niet waarom het niet alleen zou mogen. Zo vaatwasser is ongeveer even spannend als een koelkast. Ik heb er vroeger ook mee gewerkt en het kan weinig kunstjes. Het is een kwestie van deurtje open en deurtje dicht doen.

@Snoeki mijn dochter begon op haar 14e met haar eerste baantje. Ik vond dat zelf een mooie leeftijd. Ik vind dat ze er enorm door gegroeid is als het gaat om zelfstandigheid en verantwoordelijkheid nemen, maar ik denk dat ze er jonger nog niet aan toe was. Eerste jaar vo was al spannend genoeg met alle veranderingen.

Puzzelstukje het maakt niet uit of het in de keuken is of niet. Het gaat erom dat 13 jaar te jong is om op een plek te werken waar alcohol geschonken wordt.

Ze mogen toch niet werken in dezelfde ruimte waar alcohol geschronken wordt? Wel als op een andere plek in het bedrijf alcohol geschonken wordt. Of het moet veranderd zijn, maar ik had dit toen voor dochter uitgezocht vorig jaar en keuken mocht toen wel, omdat het om een andere ruimte ging.

Ik zou het nog los van de leeftijd echt niet doen voor de 2e klas vo. De brugklas is echt heftig genoeg.

Ernstig ook dat er zo te horen regelmatig weer ingezet wordt op kinderarbeid door de tekorten.. ik vind het eigenlijk wel goed dat ze zulke hoge boetes erop zetten, dit lijkt mij een glijdende schaal.

Trees mijn tante heeft een eigen horecazaak waar ze wilde gaan werken en heeft het vorig jaar zo uitgelegd. Dus geen idee verder. Ik heb mij daar ook niet heel erg in verdiept verder omdat ik dacht, ze is te jong volgend jaar op zijn vroegst.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Puzzelstukje ik heb het nog een keer opgezocht ivm dochter die in de keuken werkt, maar wat ik kan vinden, is dat er nog steeds geld dat het om de ruimte gaan. Nu vraag ik mij af hoe het dan zit met gerechten waarin drank verwerkt zit en in de keuken bereidt worden, maar ik denk dat de inspectie daar niet te moeilijk over doet. Overal staat dat in de keuken werken wel mag en daar vertrouw ik dan maar op 😬

Trees oke, gek. Want mijn tante durfde t echt niet aan zo jong in de keuken. Daar kreeg ze anders echt problemen mee. Weet niet hoe dat dan zit. 🤷‍♀️

• Trees hebben hierop gereageerd.

Puzzelstukje misschien weet ze het niet? Ik heb meerdere bronnen gevonden waar staat dat het mag, oa op de site van de Koninklijke horeca Nederland. Ik las wel ergens op hun site dat de regel eerst wat onduidelijk was dat het echt gaat om de ruimte en niet het hele bedrijf. Dat dit pas eind vorig jaar verduidelijkt is in de wet. Al had ik het zelf een jaar geleden al wel zo geïnterpreteerd en haar werkgever ook, maar misschien dat het voor je tante nog niet duidelijk was of dat ze het te vaag vond en geen risico’s wilde nemen?

H had vandaag haar eerste werkdag en heeft het superleuk gehad! Hele toffe collega's en al veel nieuwe dingen geleerd.
            Op de vraag of er ook dingen waren die niet leuk waren kon ze heel kort en bondig antwoorden: Franse toeristen!! 🤣
            Maar al het andere was top!

CrazyCatLady fijn dat het zo leuk was!

Over Franse toeristen: het is voor Fransen blijkbaar bizar om te glimlachen naar vreemden. En smalltalk doen ze ook niet aan. Daarom komen ze vaak chagrijnig over. Of waren deze gewoon onbeschoft? 😅

Nescio nee, het ging er haar vooral om dat ze vlaggetjes op haar badge heeft om aan te geven welke talen ze spreekt: Nederlands en Engels.
                Die Franse weigerden doodleuk iets anders dan Frans te spreken. H haar best doen om het toch duidelijk te maken, deels Engels, deels gebarentaal, uiteindelijk alles geregeld, H wil gedag zeggen, antwoordde partner van die Franse vrouw in accentloos Nederlands. H was not amused 🤣

Huggybird ja precies, en er waren ook heel veel leuke gasten hoor!! Dat soort dingen blijf je houden als je met mensen werkt.