Ik zou het nog los van de leeftijd echt niet doen voor de 2e klas vo. De brugklas is echt heftig genoeg.

Ernstig ook dat er zo te horen regelmatig weer ingezet wordt op kinderarbeid door de tekorten.. ik vind het eigenlijk wel goed dat ze zulke hoge boetes erop zetten, dit lijkt mij een glijdende schaal.

Trees mijn tante heeft een eigen horecazaak waar ze wilde gaan werken en heeft het vorig jaar zo uitgelegd. Dus geen idee verder. Ik heb mij daar ook niet heel erg in verdiept verder omdat ik dacht, ze is te jong volgend jaar op zijn vroegst.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Puzzelstukje ik heb het nog een keer opgezocht ivm dochter die in de keuken werkt, maar wat ik kan vinden, is dat er nog steeds geld dat het om de ruimte gaan. Nu vraag ik mij af hoe het dan zit met gerechten waarin drank verwerkt zit en in de keuken bereidt worden, maar ik denk dat de inspectie daar niet te moeilijk over doet. Overal staat dat in de keuken werken wel mag en daar vertrouw ik dan maar op 😬

Trees oke, gek. Want mijn tante durfde t echt niet aan zo jong in de keuken. Daar kreeg ze anders echt problemen mee. Weet niet hoe dat dan zit. 🤷‍♀️

• Trees hebben hierop gereageerd.

Puzzelstukje misschien weet ze het niet? Ik heb meerdere bronnen gevonden waar staat dat het mag, oa op de site van de Koninklijke horeca Nederland. Ik las wel ergens op hun site dat de regel eerst wat onduidelijk was dat het echt gaat om de ruimte en niet het hele bedrijf. Dat dit pas eind vorig jaar verduidelijkt is in de wet. Al had ik het zelf een jaar geleden al wel zo geïnterpreteerd en haar werkgever ook, maar misschien dat het voor je tante nog niet duidelijk was of dat ze het te vaag vond en geen risico’s wilde nemen?

H had vandaag haar eerste werkdag en heeft het superleuk gehad! Hele toffe collega's en al veel nieuwe dingen geleerd.
          Op de vraag of er ook dingen waren die niet leuk waren kon ze heel kort en bondig antwoorden: Franse toeristen!! 🤣
          Maar al het andere was top!

CrazyCatLady fijn dat het zo leuk was!

Over Franse toeristen: het is voor Fransen blijkbaar bizar om te glimlachen naar vreemden. En smalltalk doen ze ook niet aan. Daarom komen ze vaak chagrijnig over. Of waren deze gewoon onbeschoft? 😅

Nescio nee, het ging er haar vooral om dat ze vlaggetjes op haar badge heeft om aan te geven welke talen ze spreekt: Nederlands en Engels.
              Die Franse weigerden doodleuk iets anders dan Frans te spreken. H haar best doen om het toch duidelijk te maken, deels Engels, deels gebarentaal, uiteindelijk alles geregeld, H wil gedag zeggen, antwoordde partner van die Franse vrouw in accentloos Nederlands. H was not amused 🤣

Huggybird ja precies, en er waren ook heel veel leuke gasten hoor!! Dat soort dingen blijf je houden als je met mensen werkt.

CrazyCatLady Die Franse weigerden doodleuk iets anders dan Frans te spreken.

Oh man zo typisch ook 🙄

Mijn grote irritatiepunt bij sommige Fransen en het is ook afhankelijk van de regio. Sommigen weigeren het gewoon en waarom?!?

Dochter lag ooit in Frankrijk in het ziekenhuis en de kinderarts weigerde Engels te spreken of gebruik te maken van Google Translate. Uiteindeljk geregeld dat de bewaker (!) van het ziekenhuis als tolk voor ons wilde optreden, bleek dat domme artsmens prima Engels te kunnen 😖.

Dat geen een verpleegkundige in het hele ziekenhuis geen Engels kon, was nog een ding, maar een arts.

Trees ik ken Fransen ook alleen maar zo! Ik had H daarop voorbereid toen ze naar Parijs ging, en vervolgens in mijn beste middelbare school Frans een bericht getypt voor een apotheker/drogist dat ze antihistamine tabletten moest hebben, maar nergens voor nodig, want iedereen sprak gewoon Engels!
                  Nouja, nu begrijpt ze wel waarom ik dus zei dat Fransen arrogante eikels zijn 🤣

Zo jammer altijd dat jullie net de verkeerde Fransen tegenkomen, ik weet zeker dat mijn familie zo zou helpen en hun best doen met Engels praten!

CrazyCatLady Nouja, nu begrijpt ze wel waarom ik dus zei dat Fransen arrogante eikels zijn 🤣

nou ja zeg 😅

Dat Fransen geen goed Engels kunnen is bekend. Velen schamen zich voor hun niveau Engels waardoor ze liever helemaal niets zeggen. Ongetwijfeld dat er ook een paar arrogant zijn, zo heeft elk volk arrogante mensen ertussen zitten, dat is geen typische Franse eigenschap.
                    Ik woon ondertussen al ruim 10 jaar in Frankrijk en ik ben zelden Fransen tegengekomen die geen Engels wìllen spreken, wel heel veel die het dusdanig slecht of helemaal niet kunnen dat ze nog liever op een bewaker vertrouwen dan op zichzelf. Daarnaast vind ik dat een persoon (arts of verpleegkundige) in zijn eigen land helemaal geen extra taal hoeft te spreken. Jij bezoekt hun land, waar is je eigen verantwoordelijkheid in het spreken van de taal van het land dat je bezoekt?

Prima dat je klaagt over de Franse toeristen in Nederland, ik vind dat terecht. Maar Fransen beledigen in hun eigen land vind ik niet kunnen als je zelf de taal ook niet spreekt wanneer je hun land bezoekt maar wel hun hulp nodig hebt.

[verwijderd] ik ken 'de Fransen' zelf echt puur op basis van mijn ervaring toen ik zelf hier werkte hoor 😆
                      Dus dan heb je het echt over Fransen die naar Nederland komen en het vertikken. Daar mag ik best wat van vinden.

[verwijderd] Jij bezoekt hun land, waar is je eigen verantwoordelijkheid in het spreken van de taal van het land dat je bezoekt?

Huh? 🤔
                      Ik had voor H een bericht in het Frans opgesteld toen ze iets nodig had in Parijs. Dat bleek niet nodig, want iedereen sprak daar Engels.
                      Maar het gezin wat bij haar eten bestelde, in het Frans (terwijl er achteraf dus minimaal 1 persoon bij was die vloeiend Nederlands sprak) en volledig weigerde om ook maar Engels te proberen, was gewoon in Nederland? Tja, dat is dan ook hun verantwoordelijkheid.
                      Er zullen meer dan genoeg aardige Fransen zijn hoor, alleen bevinden ze zich niet in Nederland 🤣

Van een arts zou ik trouwens ook wel minimaal wat basis Engels verwachten, want je hebt het wel over mensenlevens. Als iemand om wat voor reden dan ook echt geen Engels spreekt, dan moet die zelf de verantwoordelijkheid nemen om er een tolk bij te zoeken. Je patient zou maar net allergisch zijn voor bepaalde medicatie of een of andere aandoening hebben, en dat missen omdat je uit koppigheid weigert je patient tegemoet te komen? Dat vind ik niet oké..