Mamabeertje nee ze heeft er vooral heel veel zin in! Ze was net screenshots aan het maken van de countdownklok op de site: nog zoveel dagen tot je eerste werkdag. En ze heeft een quiz gedaan, een virtuele rondleiding en dinsdag mag ze haar werkkleding en pasje op gaan halen 😁

Huggybird ja ik snap het ook wel hoor! En voor haar goed om te blijven ontwikkelen. Ik dacht alleen dat haar eerste training meer in de categorie 'hier staan de borden' zou zijn 😂

CrazyCatLady ja ik snap het ook wel hoor! En voor haar goed om te blijven ontwikkelen. Ik dacht alleen dat haar eerste training meer in de categorie 'hier staan de borden' zou zijn 😂

Dat snap ik ook en klinkt ook logisch zeker voor een bijbaantje. Maar het klinkt wel alsof ze de jongeren serieus nemen. En dat is fijn! Ik denk dat ze mensen die niet echt willen hier al op afhaken misschien. Dus dan heb je al een natuurlijke schifting 😉 voor de werkgever ook fijn.

Via iemand die mijn moeder kent ben ik benaderd of mijn dochter (12 jaar maar nog in groep 8) niet in de afwas keuken wil komen werken bij een klein café/ terras/ eetgelegenheid hier in het dorp. Ze zitten om hulp verlegen blijkbaar. Mijn mam heeft afgesproken dat ik even contact met ze op neem.

Alleen vraag ik me af of dit niet te vroeg is? In september wordt ze 13 en gaat ze naar de brugklas maar ze heeft ook haar sporten in het weekend. Gaat het niet te veel zijn?

Voor nu hebben we onze dochter niets verteld/ gevraagd omdat ik zelf nog niet weet hoe we erin staan.

Zouden jullie kids zoiets mogen op deze leeftijd?

Snoeki ik vind dat wel erg jong. Volgens mij is het ook verboden om te werken op die leeftijd, en is ze dus niet verzekerd. Mocht er een ongelukje gebeuren of ze verwond zichzelf, wie is er dan verantwoordelijk?

Snoeki nee dat mag niet. Dochter van 13 wilde dit vorig jaar ook. Maar mag niet vanwege de inspectie. Dat mag op zijn vroegst eind 14, tegen de 15 aan. Want pas als je 15 bent mag het voor de inspectie.

Ze gaven aan dat dit zo is omdat er alcohol wordt geserveerd en daar zijn ze dan streng in.

Blue

Het zou dan inderdaad zwart zijn denk ik de eerste paar maanden.

Puzzelstukje het zou dan in de afwaskeuken zijn denk ik. Daar wordt geen alcohol geschonken en dan zou het vanaf 13 mogen als ik het zo op de overheid site lees.

iMoeder Hoe oud waren jouw kids bij hun eerste baantje?

Vindt het een lastig iets, ergens denk ik je hebt nog je hele leven om te werken. Waarom zo vroeg beginnen das niet nodig.
            Anderzijds zou het haar puberhouding en haar zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid gevoel misschien wel heel goed doen. Ze heeft een jaar overgedaan op school dus kwa gedrag is ze echt al een puber.

Snoeki ik vind dat echt veel te jong. Een namiddag blaadjes rondbrengen in de buurt zou op die leeftijd de max zijn voor mij. En zelfs daarvan denk ik: waarom?
              15 vind ik een veel betere leeftijd voor een eerste baantje.

Snoeki Zouden jullie kids zoiets mogen op deze leeftijd?

Nee, ik vind dat ook veel te jong.
              H had vorig jaar haar eerste bijbaantje, toen was ze 15. I, nu 15, begint nu ook voorzichtig interesse te krijgen en hoopt bij haar stage te kunnen blijven, of in iedergeval daar uit te zoeken wat ze wel en niet wil gaan doen.
              Vanaf 14,5 zou het van mij mogen, maar zeker niet eerder.

Ik kom dit overigens ook tegen:

Ze zou dus alleen met de hand mogen afwassen als ik dit goed begrijp.
              Ook qua arbeidstijden lijkt het me een lastige, want ze mag niet op zondag werken, en niet na 19:00. Dat zou dan alleen de zaterdagmiddag zijn, maar je geeft ook aan dat ze sport in het weekend?

Snoeki Anderzijds zou het haar puberhouding en haar zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid gevoel misschien wel heel goed doen. Ze heeft een jaar overgedaan op school dus kwa gedrag is ze echt al een puber.

In de brugklas veranderen ze zó veel. Dat gaat echt hard, tegen kerst heb je een compleet ander kind. Geef haar lekker de tijd om daarin te groeien op haar eigen manier. Ze gaat het nog druk genoeg krijgen met huiswerk, (nieuwe) vrienden etc.

Snoeki Mijn oudste was 16, dochter is 14, heeft nog geen baantje. Ik vind 15/16 een mooie leeftijd om te beginnen met een bijbaantje. Ik was zelf ook 15 toen ik m’n eerste baantje kreeg

Snoeki Mijn dochter is ook 12 en zou dat echt niet mogen. De overgang van de basisschool naar de brugklas is al genoeg.
                Langere dagen, meer huiswerk. Het gaat gelukkig heel goed met haar maar ernaast nog een baantje zou ik nu niet goed vinden.
                En daarnaast vind ik werken in een keuken nog wel iets anders dan bijvoorbeeld folders waarbij je meer je eigen tijd kan indelen en wat vaak maar 1 dagdeel per week is.

Snoeki het maakt niet uit of het in de keuken is of niet. Het gaat erom dat 13 jaar te jong is om op een plek te werken waar alcohol geschonken wordt. Daar krijgt het bedrijf ook problemen mee bij de inspectie.

Maar daarbij ook, middelbare school is al echt een ding hoor!

Die van mij wordt deze week 14 maar heeft nog geen baantje. Als ze dat al doet wordt t alleen in de zomervakantie, of volgend jaar. School gaat voor en nog net op de grens.

Snoeki Zouden jullie kids zoiets mogen op deze leeftijd?

Nee, 12 is echt te jong en daarbij komt nog dat ze echt bijna niets mogen op die leeftijd.
                  Beginnen aan de middelbare school is al een hele expeditie op zich waar zo veel op ze af komt…
                  T is begonnen toen ze 14 was, dat vond ik al best heel vroeg. Ze is nu 16 en mag nu pas echt dingen doen op de vers afdeling. Daarvoor alleen vullen. Ze mocht nog niet naar een aardappelschil mes kijken voor ze 16 was, laat staan iets snijden met een vlijmscherp mes.

Hier ook begonnen met 14 jaar als vakkenvuller. Dat was voor allemaal prima. Maar eerder vind ik echt niet nodig.

Snoeki vriendin van dochter is gepakt op zwart werken (waarschijnlijk verlinkt door een droeftoeter). De boete was 50-50 voor ouders en werkgever en was echt fors. Weet het niet meer precies, maar boven de 1000 euro.

Blue het ook verboden om te werken op die leeftijd, en is ze dus niet verzekerd. Mocht er een ongelukje gebeuren of ze verwond zichzelf, wie is er dan verantwoordelijk?

De werkgever is in dit geval verantwoordelijk. Alsnog zou ik het dan nog niet doen. Ik vind het te jong.

CrazyCatLady Ze zou dus alleen met de hand mogen afwassen als ik dit goed begrijp.

Het is heel krom maar ze mogen wel helpen bij het afwassen mbv een geïndustrialiseerde vaatwasser. Dochter werkt ook in de afwas en op papier is er dus ook een zogenaamde hoofdafwasser. In de praktijk doet zij gewoon de afwas en helpt mee met andere keuken klusjes. Ik snap trouwens niet waarom het niet alleen zou mogen. Zo vaatwasser is ongeveer even spannend als een koelkast. Ik heb er vroeger ook mee gewerkt en het kan weinig kunstjes. Het is een kwestie van deurtje open en deurtje dicht doen.

@Snoeki mijn dochter begon op haar 14e met haar eerste baantje. Ik vond dat zelf een mooie leeftijd. Ik vind dat ze er enorm door gegroeid is als het gaat om zelfstandigheid en verantwoordelijkheid nemen, maar ik denk dat ze er jonger nog niet aan toe was. Eerste jaar vo was al spannend genoeg met alle veranderingen.

Puzzelstukje het maakt niet uit of het in de keuken is of niet. Het gaat erom dat 13 jaar te jong is om op een plek te werken waar alcohol geschonken wordt.

Ze mogen toch niet werken in dezelfde ruimte waar alcohol geschronken wordt? Wel als op een andere plek in het bedrijf alcohol geschonken wordt. Of het moet veranderd zijn, maar ik had dit toen voor dochter uitgezocht vorig jaar en keuken mocht toen wel, omdat het om een andere ruimte ging.