[verwijderd] Ik kan daar echt met mijn kop niet bij. Maar blijkbaar hebben veel mensen er helemaal geen moeite mee om bepaalde leringen te horen en gewoon rustig verder te leven.
Ja zo werkt het helaas voor heel veel mensen, ook buiten de kerk. Is er hierna wel een gesprek over op gang gekomen en zijn mensen ook zelf meer gaan onderzoeken? Of was dat niet het doel van de oefening?
[verwijderd] Ik moet zeggen dat ik dat tweede deel van je vraag best heftig vind. Ik vind die vraag erg beshuldigend en verwijtend overkomen. Als je doel is om de verbinding met iemand te vinden, zou ik die niet stellen.
Ik snap dat je mijn vraag zo over vind komen, het is niet dat ik dat niet wist toen ik hem opschreef. Maar mijn doel was niet verbinding zoeken, mijn doel was dat ik graag het antwoord op die vraag wilde weten. Ik heb geprobeerd om op een andere manier mijn vraag te stellen en ik kwam er niet uit, toen heb ik hem toch gesteld.
De reden dat ik het woord medeplichtig gebruik:
Als een bepaalde kerk LHBT mensen niet accepteert om wie ze zijn zorgt dat op z'n minst voor verdriet bij die mensen (want meer dan 1 op de 10 is LHBT, dus ook in die kerk), maar het kan ook leiden tot depressie en zelfmoord, waarvan aangetoond is dat het 4x zoveel voorkomt bij LHBT mensen. Op het moment dat iemand doelbewust naar een kerk (of andere organisatie) gaat die hieraan bijdraagt, dit in stand houdt en er niet tot nauwelijks over spreekt, dan vind ik die organisatie medeplichtig en iedereen die de organisatie steunt terwijl die deze kennis heeft dus ook.
Mijn uiteindelijke doel met de vraag, of als ik het groter trek de reden dat ik zo opkom voor gediscrimineerde groepen, is dat ik het onacceptabel vind dat de een als minder word gezien dan de ander. Ik wil dat ge茂nstitutionaliseerde discriminatie stopt en liever gisteren dan vandaag. Ik kan dat niet mooier, minder verwijtend of minder confronterend maken.
Dit gevoel van confrontatie met mijn eigen daden is ongemakkelijk, ik heb het zelf ook meerdere keren ervaren. Het is kut om in te zien dat je je hele leven al ergens aan bijdraagt wat een andere groep beschadigt, ook al deed je dat niet bewust of expres. Daar kun je een roze strik omheen doen en het op een fijne manier bespreken, maar de confrontatie komt uiteindelijk vanuit je eigen cognitieve dissonantie.
[verwijderd] Het antwoord op die vraag is trouwens ja. Ik vind het soms, wanneer ik er hewust bij stil sta, moeilijk dat ik naar een kerk ga waarin niet duidelijk wordt uitgesproken dat lhbti-ers welkom zijn om volwaardig lid te worden, met precies dezelfde rechten.
Dankjewel dat je wel eerlijk antwoord geeft op die vraag. Gaat je dochter ook mee naar de kerk? Zo ja, hoe is het voor jou om je dochter groot te brengen in deze omgeving? Wat als zij LHBT blijkt te zijn?
[verwijderd] Vergelijk het met politieke partijen. Over twee weken gaan we allemaal stemmen. We weten allemaal dat er voor niemand een partij bestaat waarvan hij het met het gehele verkiezingsprogramma eens is. Er zijn altijd ook wel standpunten waar je je niet in kunt vinden. Je kiest uiteindelijk op wat het best bij jou past, wat over de hele linie het meest in de buurt komt.
Dit vind ik maar deels waar. Er kan een partij zijn waarbij ik 95% overeenkomst mee heb, maar als die 茅茅n standpunt heeft dat zo schadelijk is als dit, of het in stand houdt en er niet over praat omdat er anders gedonder komt, zouden die mijn stem absoluut niet krijgen. Dan stem ik liever op een partij waar ik minder overeenkomst mee heb, maar waarbij de dingen waarover we het niet eens zijn niet zo schadelijk zijn voor anderen. Ik heb echt wel wat politieke dealbreakers. Maargoed, dat geldt dus niet voor iedereen.
[verwijderd] Aangezien er eigenlijk nauwelijks over homoseksualiteit gesproken wordt is dit ook niet iets waar ik in de kerkgang veel van merk of last van heb. Dus gaan we wel naar deze kerk.
Maar is het feit dat er nauwelijks over gesproken wordt niet juist het probleem? Ik snap dat je er dan geen last van hebt, want je gaat dan nadenken over de dingen waar wel over gesproken wordt. Maar een volledig witte organisatie die nooit over racisme praat heeft ook een racismeprobleem, ondanks dat er niet over gesproken wordt. En ik denk dat dit ook deels het probleem is dat veel mensen met gelovigen hebben. Niet dat ze er allemaal anti LHBT zijn, maar dat degenen die dat niet zijn toch het discriminerende systeem in stand houden.
Dit is voor mij niet een probleem dat ik met jou of mamabeertje persoonlijk heb, de meerderheid van de mensen houdt discriminerende systemen in stand en dan zou ik met iedereen wel persoonlijk een probleem hebben. Maar ik vind het wel een belangrijk probleem om te benoemen en ik werk daar ook bij mezelf aan, want ook ik houd discriminerende systemen in stand en het is moeilijk om daarmee te stoppen. En ja, ik voel mezelf daarbij ook medeplichtig.