Sevenof9 Ja zo werkt het helaas voor heel veel mensen, ook buiten de kerk. Is er hierna wel een gesprek over op gang gekomen en zijn mensen ook zelf meer gaan onderzoeken? Of was dat niet het doel van de oefening?
Ja. Deze opdracht was slechts de inleiding van de avond. Daarna moesten we in tweetallen een dogma gaan onderzoeken en aan het eind van de avond onze bevindingen delen.
Sevenof9 Het is kut om in te zien dat je je hele leven al ergens aan bijdraagt wat een andere groep beschadigt, ook al deed je dat niet bewust of expres. Daar kun je een roze strik omheen doen en het op een fijne manier bespreken, maar de confrontatie komt uiteindelijk vanuit je eigen cognitieve dissonantie.
Ik snap het hoor en ik verwijt je ook niet dat je hem gesteld hebt. Ik benoemde het meer ter eventuele bewustwording voor jou voor in de toekomst. Als je doel niet is om verbinding te vinden, maar het antwoord op die vraag te krijgen, is het een prima vraag. Ik vond ook niet dat je te ver ging met die vraag ofzo. Je hebt gelijk dat de confrontatie uit je eigen cognitieve dissonantie komt. En juist dáárom kan je de vraag ook wel iets minder verwijtend stellen en tóch hetzelfde doel bereiken.
Het is dus zeker zo dat ik die medeplichtigheid ergens wel voel. Maar dat heb ik met meer dingen. Dat heb ik ook met het feit dat ik regelmatig dingen koop met daarop de tekst made in china, terwijl we weten hoe china met de oeigoeren omgaat en dat de kans groot is dat er hier spullen op de markt zijn die gemaakt zijn door mensen die dwangarbeid verrichten en gevangen zitten. Ik voel het ook bij het kopen van kleding, dat ik niet weet wat de arbeidsomstandigheden van de maker van mijn nieuwste aanwinst is, of die wel goed betaald krijgt, normale werktijden heeft, het werk vrijwillig verricht, en of die eigenlijk wel ouder is dan mijn eigen dochter. Het zijn systemen die ik mede in stand houd, waar ik medeplichtig in ben, maar waar ik eigenlijk voor mijn gevoel ook vrijwel niks aan kan veranderen.
weg
Sevenof9 Ik heb echt wel wat politieke dealbreakers. Maargoed, dat geldt dus niet voor iedereen.
Snap ik. De analogie heeft ook wel zijn beperking. Ik heb ook echt wel politieke dealbreakers. En op het gebied van mijn keuze voor een kerk heb ik die ook wel. Maar daar zit (of "zat", want het is al lang geleden dat ik voor deze kerk gekozen heb en toen was ik nog niet zo ver) het lhbti-beleid niet bij.
Sevenof9 Maar is het feit dat er nauwelijks over gesproken wordt niet juist het probleem?
Ergens wel. Maar weet je, het doel van onze samenkomst heeft eigenlijk niks te maken met lhbti-rechten. Voor wat wij geloven en wat wij willen bespreken om zelf te groeien in ons geloof en in ons leven is het hele onderwerp niet echt relevant. Daar gaat ons geloof niet over; het gaat over heel andere dingen. Dit onderwerp is dogmatisch gezien echt een onbelangrijke bijzaak. Het wórdt vervolgens belangrijk omdat we met lhbti-ers te maken krijgen en daar wat mee moeten. Net zoals ze bij een voetbalclub voetballen, maar het toch over lhbti zullen moeten hebben, omdat er anders al snel een enorm homofobe sfeer komt. Maar eigenlijk zou je je er niet mee bezig willen houden, want je wil gewoon voetballen.