[verwijderd] k benoemde het meer ter eventuele bewustwording voor jou voor in de toekomst.
Ja ik snap het. Ik was me er al wel van bewust hoor, alleen ik stelde hem toch. Nou moet ik ook zeggen dat ik hele dagen op mijn werk bezig ben met de correcte gesprekstechnieken en zaterdag weer socratische gesprekken ga voeren met mensen over het klimaat, soms ben ik even klaar met daarmee bezig zijn en ben ik ook gefrustreerd over een onderwerp en dan stel ik puur vanuit mezelf een vraag, die dan wat minder tactisch is.
[verwijderd] gen. Dat heb ik ook met het feit dat ik regelmatig dingen koop met daarop de tekst made in china, terwijl we weten hoe china met de oeigoeren omgaat en dat de kans groot is dat er hier spullen op de markt zijn die gemaakt zijn door mensen die dwangarbeid verrichten en gevangen zitten.
Over soortgelijke onderwerpen heb ik inderdaad ook dat gevoel.
[verwijderd] En die gebruik ik ook, waar ik kan. Ik heb bijvoorbeeld een tijd geleden (voor corona, toen we nog normale kringavonden hadden) toen het mijn beurt was om de kringavond voor te bereiden dit onderwerp gekozen
Ik overschat je invloed niet hoor, ik heb er niet zo'n beeld bij hoe groot die is en hoe dat allemaal werkt in een kerk. Ik ben in mijn leven denk ik 2 keer in een kerk geweest (als ik even in een kerk binnenlopen op vakantie niet meetel). Goed dat je je invloed gebruikt en zo'n onderwerp uitkiest om te bespreken! Hoe werd dat ontvangen? En hoe gaat zo'n avond dan? (gewoon interesse).
Wat fijn voor je dochter dat je zo op haar reageert! En ik vind het ook knap hoe je je hebt losgemaakt van die opvoeding. Zoiets heb ik zelf nooit hoeven doen omdat ik heel ruimdenkende ouders heb die mij als kind al leerden over transgenders en homoseksualiteit en daar gesprekken over voerden met ons. Ook qua religie ben ik heel vrij opgevoed (ze lazen bijvoorbeeld wel de kinderbijbel voor maar we bespraken ook andere religies en konden zelf zeggen wat we ervan vonden en wat wij geloofden).
[verwijderd] Dit onderwerp is dogmatisch gezien echt een onbelangrijke bijzaak. Het wórdt vervolgens belangrijk omdat we met lhbti-ers te maken krijgen en daar wat mee moeten.
Ik kan me voorstellen dat het nu zo voelt, maar ik denk wel dat de kerk er lang voordat wij geboren waren een heel grote rol in heeft gespeeld dat homoseksualiteit niet geaccepteerd is. Ik zou het dan ook goed vinden als de kerk er zelf een bijdrage aan levert om dit weer om te keren en op te lossen. Nu ben jij niet de kerk en in jouw persoonlijke geloofsbeleving speelt het misschien geen rol, maar om nou te zeggen dat het geloof er niet over gaat vind ik niet eerlijk tegenover lhbti mensen. Maargoed hier had je ook al op gereageerd toen @Manque er wat over zei 🙂
Wat ik me verder nog wel afvraag: hoe kan het dat zo weinig mensen bij jou in de kerk persoonlijk te maken hebben met dit onderwerp? Ik kan me daar niks bij voorstellen, van mijn directe vriendinnen is denk ik 40% lhbt. In mijn bredere omgeving (kennissen, mensen die je tegenkomt op feestjes enzovoort) kom ik ook veel lhbt mensen tegen. En dan heb je ook nog collega's en in mijn geval cliënten op mijn werk. Je kunt er haast niet omheen naar mijn idee. Of werkt het zo dat die mensen ook voornamelijk met andere christenen omgaan en ook op het werk vooral christelijke collega's hebben die er hetzelfde over denken?