• [verwijderd]

[verwijderd] Ik wil het ook niet groter maken dan het is, maar ik voelde me gewoon niet prettig bij iets wat je schreef en toen ik dat aangaf, werd het ontkent. Dus toen haalde ik quotes aan om te laten zien dat je dat toch echt geschreven hebt, maar wederom kwam je antwoord neer op "dat is niet zo." Dan heb ik echt zo'n gevoel van: "ik ben toch niet gek?!" Ik vind een harde opvoedstijl en softie allebei negatief, maar blijkbaar is dat een kwestie van interpretatie. Hoe dan ook, dat gevoel bij dat woord is waarom jouw woorden niet prettig overkwamen en dat probeerde ik duidelijk te maken. Dat is echt niet hetzelfde als dat ik denk dat jij het bewust gemeen bedoelt of dat ik er overheen lees dat je soms zelf ook een softie bent. Natuurlijk denk ik niet dat jij het bewust gemeen bedoelt. Als ik dat dacht zou ik er heel anders op in gaan, want dan zou je gewoon een gemeen persoon zijn en dan zou het helemaal geen zin hebben om uit te leggen hoe iets voor mij voelt, want dat zou jou dan toch niets kunnen schelen.

Nou ja, laten we er maar over ophouden, want ik denk dat alles van beide kanten nu wel gezegd is. Sorry @Nescio voor het vervuilen van je topic.

• [verwijderd]

[verwijderd] wat ontken ik? Ik legde in mijn reactie op Ysabella's 'dat weet je mooi te verwoorden' al uit dat ik er 'een tikkie lief' mee bedoel. En dat ik er niets negatiefs mee bedoel. Daarna zegt @Nescio ook dat ze een softie is naar haar kinderen en dat dat helemaal niet verkeerd is. Daar ben ik het mee eens en zeg dat ik ook een softie ben op sommige gebieden. Maar dan kom jij opeens met wat ik dan wel niet van jouw opvoedstijl vindt, alsof ik een negatieve mening heb over de totale of een deel van die van Ysabella. Dat heb ik helemaal niet en vind het echt niet tof dat je dat insinueert want vervolgens neemt @Ysabella dat van jouw over en zegt 'dan ben ik maar een softie hoor' alsof ik het dus negatief of gemeen bedoelde.
    Da's gewoon rot want nu lijkt het alsof ik allemaal negatieve meningen heb klaarstaan over de manieren waarop mensen hier hun kinderen opvoeden, en dat is helemaal niet zo!

Voordat @[verwijderd] erover begon vond ik het in het beginsel al geen fijne/leuke bewoording. Dus ik snap wat ze bedoelt. Dat gezegd hebbende denk ik helemaal niet dat je het gemeen bedoelt @[verwijderd] en niemand denkt dat jij allemaal negatieve meningen hebt over mensen hier op het forum hebt. Probeer dat los te laten. 😊

• [verwijderd]

Ysabella Daarom dat ik zei dat ik het bedoelde als 'tikkeltje lief' en met Nescio's reactie dacht ik dat dat wel duidelijk was.

[verwijderd] het was ook duidelijk, maar dat betekent niet dat ik het dan opeens wel een fijne benaming vind. Toch? Nou ja, in ieder geval ik neem je niks kwalijk en voor mij is het allemaal okΓ©. Ik hoop voor jouw ook.

• [verwijderd]

Ysabella Voor mij is het prima als je me nog leuk vind, haha. Ik wou je echt geen naar gevoel geven met dat woord. Ik denk juist dat je een hele goede moeder bent dus als dat woordje je daaraan deed twijfelen dan sorry!

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] wat ontken ik?

Wat je ontkende is dat - ongeacht of jij wel of niet een mening over de opvoedstijl van anderen hebt en wat die mening dan is - dat wel letterlijk was wat je schreef. Tenminste, als je negatieve assiciaties hebt met het woord softie. Maar dat heeft blijkbaar niet iedereen, lees ik nu, dus dat maakt het wel anders. Maar ik heb wel een negatief gevoel bij dat woord, dus vandaar dat ik me echt niet fijn voelde bij wat je schreef. Daarna heb ik echter wat veel vanuit emoties gereageerd, dus dat was niet zo handig. Sorry.

Edit: O, en je vroeg er niet naar, maar ik vind jou ook nog steeds leuk hoor!

[verwijderd] en wat nou als ik je niet leuk vind?😜 Ik vind iedereen hier op het forum leuk, ook jouw. Soms botsen we en dat is niet erg.😬

Nescio Ja maar je gaat toch niet gezellig aan tafel zo? En ik breng het niet zo hard als ik hier doe overkomen hoor, ik vraag gewoon of ze klaar is met mokken en gezellig kan doen nu aan tafel omdat ik graag wil genieten van mijn eten. Als het antwoord dan nee is dan geef ik aan dat ze dan nog wel even door mag gaan op haar kamer of trap tot ze weer tot zichzelf gekomen zijn.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Zuremat Aaaah nee! Sorry!!! Ik heb me ook veel te veel door mijn emoties mee laten slepen. Ik dacht dat ik wel weer forum-waardig was na alle spanningen met R. afgelopen weken, waarin ik het forum soms bewust gemeden heb, maar blijkbaar toch nog niet. 😳

Nescio Poeh mijn zoon (8) had dit ook, maar weet ondertussen dat ik er niet meer in trap. Hier was het pure manipulatie om zn zin te krijgen.

We hebben echt maanden lang de zachte aanpak gehanteerd. Netjes en beleefd vragen, proberen uit te leggen, emoties benoemen etc. Niks werkte en toen waren we er wel klaar mee.

Nu als ik weet dat het drama om niks is zijn er 2 opties. Of naar kamer, of tablet/chromebook inleveren. Bij de 2de is hij snel klaar want het is zijn leven😭. Bij het eerste gaat ie naar zn kamer en komt terug alsof het nooit gebeurd isπŸ€·β€β™€οΈ. Daarom weten we dat het een aandachtsdingetje/manipulatie is.

Als ik hem nu hoor piepen, zeg ik bij voorbaat al dat ie het beter kan laten. Of we negeren echt heel hard.

Klinkt allemaal heel hard maar het is echt nodig. Anders draait alles om hem en zijn er intense discussies.

Als hij iets moet doen, dan is het ook bv: Louis je moet nu gaan douchen. Niet wil je gaan douchen want dan is het geheid, nee.

Als het een gunst is dan vraag ik het hem en dan is het vaak: ooooohhh keeeeeeeeejjjjj.

Dit is 1 kant van hem.

De andere kant is superrrrrrr lief!!!! En behulpzaam, zorgzaam, begripvol etc. En we staan echt wel open voor zn emoties en gevoelens. Maar om dat op dat moment te bespreken heeft hier gewoon echt geen zin. Het dringt dan gewoon niet tot hem door.

Einde van de dag, nemen we de dag door en dan vraag ik ook altijd door. Waar zn gedrag vandaan kwam en praten we het uit.

Nescio kan je dan niet benoemen wat het met jou doet.
                  A, waar jammer dat x niet op tafel staat. Ik heb mijn best gedaan de tafel te dekken. Dat je nu zo boos, verdrietig ect. bent op iets wat niet op tafel staat, doet mij erg verdriet.

Of zoals de tafel dekken, de afspraak is dat jij xyz doet. Ik wil daar geen discussie over voeren. Want dat maakt mij/ ik voel mij xyz.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] Okee, ik sta te koken en mijn man zegt net dat we eigenlijk geen vega-balletjes bij het avondeten nodig hebben, omdat we vanmiddag al kibbeling hebben gegeten en ik barst spontaan in huilen uit, dus vat alles wat ik vanmiddag gezegd heb alsjeblieft niet te zwaar op . πŸ™

In hoeverre hebben jullie vaste afspraken over wie welke taken doet? Het kan zijn dat ze het moeilijk vindt om te schakelen van iets leuks doen naar ineens de opdracht tafel dekken krijgen. Wat ik zou doen is een vel papier pakken, met het gezin om tafel en samen een lijst maken van de taken die gedaan moeten worden (waarbij de kinderen moeten helpen) en ze laten meedenken over een taakverdeling. Inspraak geven over welke dagen wie wat doet. En voor de rest vraag ik inderdaad altijd aan de kinderen 'zou je even willen helpen met...', gewoon een opdracht geven zouden ze niet leuk vinden, ik vind het ook niet leuk als iemand dat bij mij doet. Dat vind ik meer iets voor echt kleine kinderen die die duidelijkheid nodig hebben.

Zuremat haha, dit is wel een klein beetje herkenbaar hoor. Niet dat ik ga huilen, maar soms wel verschrikt door lees en denk "nee nee, geen ruzie maken! Ze bedoelen het vast niet slecht, niet weggaan van het forum hierdoor!!" πŸ™ˆ

(en dan ben ik dus altijd even blij wanneer het weer goed gemaakt is en de lieve woordjes komenπŸ˜‹)

Sevenof9 thuis hadden de oudste 3 kinderen vaste dagen waarop ze de tafel moesten afruimen na de lunch. Geen discussie, geen geruil. Bij kinderfeestje oid doe ik het zelf.
                      Alleen soms op vrijdag als we snel naar boord moesten moesten ze het wel samen doen.

Maar ja, toen corona, continurooster... En aan boord schema. Wel geprobeerd maar werkte niet omdat matrozen ook vaak de tafel deden etc.

En op zaterdag moeten ze hun slaapkamer opruimen en schoon maken (voor zover ze dst kunnen uiteraard)

Sevenof9 de afspraken liggen vast en zijn ook in overleg gemaakt. Ze weet echt prima wat er verwacht wordt en dat is niet veel. Na de zoveelste keer gezeur of gewoon de negeerstand ben ik ook wel klaar met vragen πŸ™ˆ

Louelle81 fijn dat jullie eruit zijn gekomen en dat jullie aanpak nu werkt. Of het manipulatie is weet ik niet, het lijkt er wel een beetje op. Want ondertussen muist ze zich wel onder de taken uit.

June goede. Ze is wel erg gevoelig voor andermans emoties, ook voor de mijne πŸ˜‰

Bedankt voor de tips allemaal! We gaan ermee aan de slag!

June Ik weet niet of dit zo handig is... Uiteindelijk wil je dat je kind helpt uit behulpzaamheid/verantwoordelijkheidsgevoel/gewoon omdat het moet, niet omdat het bang is z'n moeder verdrietig te maken.
                      Maar ook dit zal wel kindafhankelijk zijn πŸ™ƒ

• June hebben hierop gereageerd.

Vulpen maar je mag toch best leren wat je gedrag met anderen doet.