Trees Erg herkenbaar dit. Ik denk dat het bij mij een probleem van de prikkelverwerking is.
Mijn psycholoog legt het wel mooi uit. Bij mensen zonder autisme (en wellicht geldt het ook voor ADHD) is de prikkelverwerking gewoon een rechte, brede weg. Alles past overal even goed doorheen en alles kan daardoor goed en snel verwerkt worden.
Bij mensen met autisme kun je dat meer zien als een wegversmalling. Als je dan een hele stroom auto's door een smaller stuk wil drukken, krijg je file. Niet alles past tegelijk erdoor. Met wat geduld en geen/minder input lukt dat uiteindelijk wel weer, maar niet direct.
Ik denk dat het bij mij een stuk prikkelverwerking is omdat je eerst bovenstaande krijgt voordat mijn hersenen de prikkels daadwerkelijk kunnen onderscheiden.
Ik ben nog enorm aan het zoeken met mijn medicatie, dus daar durf ik nog niet iets heel zinnigs over te zeggen. Wel merk ik met medicatie dat mijn hoofd al iets minder moeite lijkt te doen om de bijzaken erdoor te drukken, waardoor de hoofdzaken er sneller door kunnen.