Hooyo-shimbir interessant! Omgevingsfactoren moeten ook een duidelijke rol spelen als je bijv kijkt naar onderzoek met 1-eiige tweelingen. Zelfde dna, maar toch is de kans ergens rond de 60% dat beiden het hebben en niet 100% (pin mij niet vast op de exacte percentages). Bij ASS is dat in de 90%. Omgevingsfactoren moeten dus bij adhd wel een rol spelen. Al kunnen dat ook omgevingsfactoren in de buik zijn (ligging, voeding, geboortetrauma etc), waardoor wat bij beide kinderen in aanleg aanwezig is bij de een niet en bij de ander wel tot uiting komt. Reuze interessant toch?
Ik heb zelf als kind weken in het ziekenhuis gelegen met een hersenkneuzing nadat ik weer eens iets gevaarlijks had gedaan. Ik heb als kind ook 6x wat gebroken en ontelbare gescheurde banden, hechtingen, kneuzingen etc. Risicovol gedrag was al aanwezig, maar ben wel benieuwd wat de invloed toen van de hersenkneuzing is geweest. Ogenschijnlijk toen volledig hersteld, maar ik vraag mij wel af of het beeldvormend onderzoek van onze hersenen al alles kan vastleggen. Of dat dit misschien de gehele chemie van je brein verstoord, waardoor neurotransmitters minder goed ‘communiceren’ en adhd gedrag versterken. Ik vind dit allemaal reuze interessant. Hersenen zijn sowieso interessant (ik heb niet voor niks neuropsychologie gestudeerd 🤓). Ik ga het proberen te luisteren.