Manque ik zit al een paar dagen dat ik wil reageren, maar niet zo goed weet wat ik moet zeggen. Toch een poging..
Ik heb nu inmiddels bijna 9 jaar geen contact meer met mijn moeder, en het gekke is dat dit nu mijn normaal is. Ik heb echt nog wel een tijdje rondgelopen met het gevoel wat @Trees ook beschrijft, het missen van een moeder, maar niet haar. Maar ook dat is eigenlijk wel weg inmiddels. Ik durf het bijna niet te zeggen, want het klinkt zo raar, maar bij het lezen van deze berichten had ik eerder een oh ja, verrek, ik heb ook een moeder 🫣
Ik voel geen gemis meer, niet naar haar specifiek, maar ook niet meer naar een moederfiguur. De rust die het mij heeft gegeven is veel meer waard dat het oprecht goed is zo. Ik kan ook gewoon over haar praten zonder dat het me nog iets doet, maar dan meer als een.. zij hoorde bij een ander leven. Ze hoorde bij Beebo, misschien nog een beetje bij Buffy, maar niet meer bij CrazyCatLady 🙃
Mijn vader is een lastigere.. ik heb altijd een betere band gehad met hem, maar het is ook een kwestie van.. de problemen die ik heb met hem, zijn niet persoonlijk zeg maar.
Mijn moeder had duidelijk issues met mij als persoon, en dat liet ze ook op alle fronten merken. Mijn vader is vooral boos op de hele wereld. Visite kan dus ook echt heel vermoeiend zijn, dan zit ik daar rustig een uur naar een tirade te luisteren over hoe het brood bij de kassa 5 cent duurder was dan het prijskaartje aangaf, en je krijgt er geen woord tussen 🙄
En door zijn pessimisme vind ik het lastig om dingen te delen met hem. Iets wat voor mij goed nieuws is, als bijvoorbeeld toen we de kittens adopteerden, wordt gevolgd door een diepe zucht, weet je dat nou wel zeker, heb je er wel over nagedacht? Of rondom politiek, ik ben naïef in zijn ogen. Hij weet altijd alles beter.
Dat soort dingen voelen dan wel als een.. man, ik ben 38. Het is niet alsof ik als 8jarige een zwerfkat mee naar huis neem en niet weet wat ik doe, of op een partij stem omdat ze leuke kleurtjes gebruiken in hun logo.
Zijn pessimisme komt dan echt wel over alsof hij geen vertrouwen heeft in mijn eigen kunnen.
Maar ja.. hij is de enige familie die ik nog heb, hij heeft ook goede kanten, dus we doen het er maar mee..
Wat mij echt heeft geholpen is om -hoe cliché ook-, het los te gaan leren zien van mezelf. Ik vat het niet meer persoonlijk op. Vertrouwen in mijn eigen beslissingen zorgt ervoor dat zijn gebrek aan vertrouwen in mijn keuzes me veel minder raakt. Zijn problemen/kijk op de wereld zeggen iets over hem, niet over mij.
En tja verder.. slechtste tip allertijden, maar voor mij de meest behulpzame: halverwege een gesprek even een sigaretje gaan roken.
Dat heeft mij al zó gigantisch veel ruzies bespaart 🙈
Dikke knuffel, het is niet makkelijk ❤️