Torretjeee Ja dat was hier ook, ik vond dat we samen het oud papier doen want ik gooi het met enige regelmaat in de container bij huis, maar toen wees m'n vrouw me erop dat zij die week meerdere dozen van de luiers naar de container bij de supermarkt had versleept en dat ik die altijd gewoon in de trapkast zet en moest ik erkennen dat 'samen' toch niet helemaal de lading dekte 🙃

[verwijderd] Wij maken onderdeel uit van de samenleving en als we de samenleving willen veranderen dan moeten we bij ons zelf beginnen ipv afwachten.

Ja, dat bedoel ik toch juist? Of ik snap je echt helemaal niet. Maar als je samen zo'n test doet, creëer je toch inzicht en begrip, raak je met elkaar in gesprek en heb je een startpunt voor veranderingen als die nodig blijken?

Ik denk dat zo'n test wel het begin kan zijn van begrip, want veel partners hebben geen idee hoeveel werk sommige dingen zijn. Moeten beide partners wel zin hebben natuurlijk..
    Ik ben het wel met je eens dat veel vrouwen ook zelf deze situatie creëren. Mijn moeder moppert al mijn hele leven op mijn vader, maar neemt hem wel alles uit handen, en áls ze iets vraagt dan moet het wel gelijk en op haar manier anders doet ze het alsnog.
    Toevallig sprak ik van de week een vriend die recent gescheiden is. Hij stond perplex van hoeveel werk het huishouden is nu hij het alleen doet. Mijn ex 10 jaar geleden ook toen ik weg ging.
    Een ander verhaal dat ik hier weleens vaker verteld heb; vriendin ging scheiden maar heeft nog een paar jaar in hetzelfde huis gewoond. Ze hadden gedeelde voogdij en besloten wel de dagen al te verdelen; zorg etc was op hun dagen ook echt van hun. Dus ook regelen dat er eten was, kids naar sport kwamen ed. Het was niet perfect maar hun relatie qua huishouden werkte 100x beter, maar hij moest het wel leren, er ging veel mis in het begin. Zij heeft echt op dr handen gezeten die eerste weken.

Ik heb nu een 100+% deel het regelwerk en huishouden, maar dat geeft ook wel een bepaalde rust. Ik vind het verdelen van taken en verwachtingen etc altijd erg lastig in een relatie. Mijn man kan nu niks meer, dus ook geen verwachting, dus ook geen irritatie 😝

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Pimpelmeesje Mijn man kan nu niks meer, dus ook geen verwachting

En dat maakt verschil. Nou is de situatie hier natuurlijk anders maar ik zeg dat ook vaak.
      Hij is er niet dus hij kan het niet dus heb ik geen keus dus niet zeuren en door
      Tegen
      Hij is er dus hij kan het dus ik zou niet alles moeten dus ik wil niet alles alleen moeten.

Voorbeeld: huilende kinderen snachts.

• ja erg vervelend maar ik zal er toch heen moeten, ook als het 5x is
      • ga jij nou #^£€###€¥ ook eens een keer je bed uit, ik ben al 3x geweest

Zo'n andere mindset waardoor je anders reageert

[verwijderd] Ja ik herken dat. Alleen herken ik dan ook dat mijn man mij daarin niet op de manier zoals benoemd ondersteunt en dat is eigenlijk exact wat bij mij zorgt voor geen tevredenheid in de rolverdeling: over het algemeen red ik veel maar soms wil ik even verzorgd worden en ontlast of iemand die zegt joh dat gaat heel goed en dit neem ik over. Alleen doet mijn man dat dus helaas niet dus ik kan me vinden in wat jij zegt../

[verwijderd] ik heb er wel last van. Mijn man krijgt regelmatig sneren over hoe weinig hij werkt, onder andere van zijn eigen vader. Toen we nog allebei 32 uur werkte kreeg ik constant te horen: zoveel. En mijn man telkens: zo weinig.

Daarnaast gaan de meeste stellen wel om tafel als er kinderen komen, maar toch komt daar bijna altijd de verdeling: hij veel, zij veel minder uit. Natuurlijk is dat een persoonlijke keuze, maar ik geloof echt dat het lastig is om de impliciete oordelen van de samenleving uit je hoofd te krijgen. Mensen zijn minder vrij dan ze lijken te zijn omdat ze ook sociale wezens zijn.

Ik ben het wel met je eens dat het ontzettend belangrijk is om los te laten. Mijn dochter heeft regelmatig creaties aan die ik niet zou kiezen, maar daar krijgt ze niets van. Het maakt mij verrekte weinig uit hoe de badkamer wordt schoongemaakt, als het maar schoon wordt. En daar verbaas ik me wel over bij veel geklaag.

Toch6 heel herkenbaar. Hier is man fysiek vaak wel aanwezig, maar door het melkveebedrijf gaan dingen anders dan in een "normaal" huishouden. Ik ga de test dus ook niet doen... beetje zinloos. Staat tegenover dat hij wel echt probeert om af en toe te schuiven met werkzaamheden zodat ik net wel kan gaan hardlopen... ipv alweer niet. Het moment voor mij om de mentale zorgen van me af te schudden!

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Vulpen Ja, dat bedoel ik toch juist? Of ik snap je echt helemaal niet. Maar als je samen zo'n test doet, creëer je toch inzicht en begrip, raak je met elkaar in gesprek en heb je een startpunt voor veranderingen als die nodig blijken?

Het was niet als ‘tegenargument’ op wat jij schreef gericht, maar juist dat ik er op dezelfde manier in sta.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Femkes vervelend dat je daar last van hebt. Ik kan van heel veel
          dingen last hebben van wat er gezegd wordt, maar opmerkingen over het huishouden of taakverdeling raken mij dan weer niet. Mijn moeder roept weleens dat ik teveel werk, maar dat zie ik dan echt als haar probleem dat zij hier iets van vindt. Het werkt gewoon erg goed bij ons en dat gevoel is misschien zo sterk dat het mij minder boeit??

Hij veel en zij weinig is prima mits je daar tevreden over bent. Wat mij betreft is alles prima, mits beide partners daar tevreden over zijn. Ik denk ook dat de oordelen vanuit de maatschappij daarin zeker een rol
          spelen. Het begint denk ik met de bewustwording dat ze mogelijk een rol spelen en dat er andere opties zijn. Uiteindelijk blijft het wel een keuze, die jezelf maakt en verantwoordelijk voor bent. Ook al zijn sommige keuzes eng of niet conventioneel. Dat is met heel veel zo natuurlijk. Als ik bijv. weer eens gestresst loop te doen of niet kan loslaten, is dat ook iets wat ik echt zelf doe. Niet dat het makkelijk is om te veranderen, maar ook niet onmogelijk. Situatie accepteren zoals deze is en verwachtingen bij stellen is ook een keuze. Zo zie ik deze situatie eigenlijk ook.

Ik volg Fransesca Kookt op Instagram en zag dat zij binnenkort een week helemaal van taken ruilt met haar man, omdat ze allebei het gevoel hebben meer te doen dan de ander. Leuk experiment! Weet niet of ze de mentale last daarin ook meenemen trouwens.

Ik werk 27 uur verdeeld over 3 dagen en mijn man 40 verdeeld over 5 saven en vaak thuis nog na het werk.

• [verwijderd]

[verwijderd] Maar dat is ook heel moeilijk in deze test op te nemen, want voor sommige mensen is dat mentale belasting, terwijl het voor anderen juist ontspanning is! 😂

Lijkt mij duidelijk dat we inmiddels niet meer samen zijn 🙈

Ik vroeg me al af hoe het toch komt dat ik de laatste tijd zo moe ben, maar dat komt dus door die extra 3% die nu ook voor mijn rekening komt 😂

• [verwijderd]

Deliana vooral je mentale last is daardoor erg veranderd. Je ex had het wel zwaar zeg 🙄.

Ik doe zo’n beetje alles. Als hij thuis is doet hij ook dingen, maar dat is meestal alleen op maandag 😂. Rest van de week komt op mij neer, maar goed ik
              kan daarin tegen 15 uur werken gewoon voor mijn plezier.

[verwijderd] 😂😂😂

Moet bekennen dat ik ook nog best verbaasd was over de uitslag.... had het iets minder erg verwacht ☺️ Iets met oogkleppen of zo...

• [verwijderd]

Ik heb hem ook berekend hoe het was met mijn ex 🙈.
              Ik vind mijn mentale last nu wel minder, denken voor 1 volwassene ipv 2. Een hele bevrijding 😉

Ik kreeg net een berichtje van mijn man hoe het vandaag staat met mijn mentale last 😂.
              Hij had de test gisteravond ook gedaan en kwam op hetzelfde uit.

Ik doe naar mijn idee meer, maar volgens mij is onze mentale lastwel even hoog. Ik onthou dingen automatisch en zie wat op welke plek moet en ik weet altijd waar alles ligt enzovoort. Dat soort dingen kost mijn vriend heel veel energie. En nu de oudste de diagnose add heeft denk ik eigenlijk dat mijn vriend dat ook heeft 😛 wat een chaoot is dat zeg. Wat het ook lastiger maakt is dat ik dingen graag op een bepaalde manier wil dus als hij het bed verschoont hebben we bijvoorbeeld allebei een andere kussensloop die niet bij het dekbed past. Ik verander dat dan en dan heeft hij het gevoel dat hij het fout doet en dan doet hij het minder snel uit zichzelf. Maargoed zo belangrijk vind ik het ook allemaal niet, het is een work in progress ofzo :p we zijn ook gewoon heel verschillend, echt opposites attract, maar dat geeft soms ook wel problemen.

We hebben beide de test gedaan en mentale last was beide 92%/8%.
              De andere score zat een paar procent verschil tussen

Ik vind het lastig als ik hem dingen vraag te doen dat hij het bijna altijd vergeet.
              Nu vraag ik het vaak niet eens meer en doe het zelf.
              Dat vindt tie dan niet leuk, want... vraag het me dan.

Moet wel zeggen dat tijdens de vakanties en op de zaterdagen hij de oudste bijna elke dag op sleeptouw neemt en ik bij de jongste blijf als hij slaapt. Even heerlijk alleen.
              Dat heb ik echt nodig en dat weet hij.

een jaar later

Nu net weer met vriend gedoe over het reilen en zeilen en wie doet wat in huis en met de kids en regelzaken en zo.
              Ik dacht ik zoek dit topic nog eens op.
              Nog eens de test gedaan en het is en was gewoon scheef. En dan heb ik nog veel als samen ingevuld terwijl het eigenlijk 25-75% is bijv. En Corona maakt het niet makkelijker😬
              Want ik ben ‘toch’ thuis (aan het werk😏) en daardoor is er veel naar mij verschoven.
              Bleh... ik weet niet wat ik ermee wil met het hier neer zetten maar ja...