[verwijderd]
Femkes het lastige in deze is toch ook wel het kip of ei probleem. Werken mannen meer en doen ze daarom minder in het huishouden of werken vrouwen minder omdat ze ook de fysieke, maar zeker de mentale belasting van huis hebben?
Gaat het juist niet mis door het te zien als actie - reactie. Het zou toch juist een gezamenlijk besluit moeten zijn. Wij hebben hier voordat er kinderen kwamen heel wat pittige gesprekken over gevoerd met als resultaat dat we beiden water bij de wijn moesten doen. Mijn verhouding werk - thuis is niet het gevolg van de verhouding werk - thuis van mijn man en vice versa. We hebben samen besloten wat goed voor ons en ons gezin was. Nu was ik daar wel kartrekker in. Voor mij is dit echt een enorm belangrijk punt.
Waarschijnlijk vind de samenleving hier wel wat van, maar ik merk dat in de praktijk weinig. Mijn huis is weleens rommelig en ik ga zeker niet opruimen en stofzuigen als er bezoek komt. Ik heb nooit het gevoel dat ik daar meer op aan gekeken word dan mijn man of überhaupt op aangekeken wordt. Mijn man krijgt weleens een opgetrokken wenkbrauw als hij vertelt parttime te werken, maar geen hele negatieve opmerkingen. Mensen zullen het misschien achter onze rug doen, maar dat is niet mijn gebrek. Lijkt mij vooral heel vervelend dat je zo lastig kan inleven in anderen dat je andermans levenswijze gaat beoordelen en veroordelen op een beetje troep in iemands huis. Dat voelt voor mij daarom niet persoonlijk.