Ik had een heel verhaal getypt over mijn ervaringen met mijn schoonmoeder met MS (ze kan niks meer zelfstandig), mijn oom met keelkanker en een gebroken heup (inmiddels overleden) en mijn tante na een hersenbloeding. Maar heel kort gezegd; wij vinden het echt vreselijk. De bureaucratie is om te húilen. Wij regelen dingen voor schoonouders en tante die zij zelf niet zouden kunnen regelen, het is gewoon allemaal niet te overzien én heel eenvoudig; mijn schoonvader is 24 u per dag met zijn vrouw in de weer, hij kan niet even een uur aan de telefoon hangen met die instantie en dan weer een uur met een ander, alle aanvragen telkens weer invullen, etc etc.. Mijn tante begrijpt door de hersenbloeding niet meer alles, zij kán het niet alleen.
En dan lijkt een verpleeghuis een goede oplossing, maar dat was alleen maar erger - oom heeft er kort gelegen, werd echt aan z’n lot overgelaten. Schoonmoeder is er 2 maanden geweest vanwege ziekte van schoonvader - niet te doen! Er moest 24/7 iemand aanwezig zijn van de familie, anders was het gewoon in bed blijven en geen gewoon eten maar papjes (want gewoon eten koste te veel tijd).
Nu hebben deze mensen dus familieleden die helpen, maar mensen die alleen zijn? Dat is gewoon niet te doen. Zo schrijnend.