Manque Over de situatie van je oom; het enige wat ik zeker weet, is dat hij thuiszorg zelf niet hoeft aan te vragen. Het enige wat je daarvoor moet doen is een thuiszorg organisatie opbellen en vragen of er een wijkverpleegkundige kan langs komen om een intake te doen. De wijkverpleegkundige mag namelijk zelf de zorg aanvragen, indiceren en inplannen. En als je een goede hebt kan hij/zij ook mee denken over de verdere zorgvraag en waar je daarvoor terecht zou kunnen. Want die zijn meestal wel op de hoogte van hun gebied en alle andere zorg in de buurt.
Wat betreft de verzorgingsstaat. Dat vind ik geen pamperen an sich. Maar hoe die in de jaren 60,70,80 werd ingevuld wel. Iedereen ging op zn 65e naar het bejaardenhuis, daar werd alles voor je geregeld en gedaan. Je ging zelfs met zn allen met de bus op vakantie etc
En daarnaast vergeten mensen vaak dat we tegenwoordig veel hogere eisen stellen. Vroeger kwam je makkelijk in het verpleeghuis ja. Maar dat was ook de tijd dat je in een verpleeghuis allemaal in zalen sliep. Dat zouden we nu niet accepteren. Je wil daar een eigen plek hebben. Dat is natuurlijk wel een stuk duurder.
Wat wel flink bezuinigd mag worden van mij, is de hoeveelheid geld die naar managers in de zorg gaat. En wat betreft de participatie samenleving, ja die is dus nodig. Maar dan moeten bepaalde dingen wel anders, bijv de karige regeling rondom zorgverlof.