iMoeder Over de situatie van je oom; het enige wat ik zeker weet, is dat hij thuiszorg zelf niet hoeft aan te vragen. Het enige wat je daarvoor moet doen is een thuiszorg organisatie opbellen en vragen of er een wijkverpleegkundige kan langs komen om een intake te doen. De wijkverpleegkundige mag namelijk zelf de zorg aanvragen, indiceren en inplannen. En als je een goede hebt kan hij/zij ook mee denken over de verdere zorgvraag en waar je daarvoor terecht zou kunnen. Want die zijn meestal wel op de hoogte van hun gebied en alle andere zorg in de buurt.
Tja, ik weet niet wat ik je verder nog moet zeggen, maar ik heb gisteren anderhalfuur met hem gezeten om formulieren in te vullen waarop we alle zorgvragen moesten uitschrijven en ook tot in detail welke medische handelingen/huishoudelijke taken/handelingen in persoonlijke verzorging hij wel zelf kon doen en en onder welke omstandigheden en bij welke van deze zaken hij hulp nodig had en hoe vaak. Dus het zal vast zo zijn dat de wijkverpleegkundige uiteindelijk indiceert en plant, maar al het voorwerk lag bij ons en dat was best een pittige (en voor mijn oom ook emotionele) taak. Als nichtje moest ik diep doorvragen op een aantal zaken die hij beschamend vond.
En wat @Sweetl ook al zegt: als er buiten de geplande tijden iets gebeurt, komt de thuiszorg dus niet. Noodhulp moet in eerste instantie opgepakt worden door familie en kan alleen professioneel ingevuld worden als je een hoge eigen bijdrage betaalt (of je moet een WLZ hebben). En daar zit 'em wat mij betreft wel een flinke ongelijkheid.
iMoeder En daarnaast vergeten mensen vaak dat we tegenwoordig veel hogere eisen stellen. Vroeger kwam je makkelijk in het verpleeghuis ja. Maar dat was ook de tijd dat je in een verpleeghuis allemaal in zalen sliep. Dat zouden we nu niet accepteren. Je wil daar een eigen plek hebben. Dat is natuurlijk wel een stuk duurder.
Wat wel flink bezuinigd mag worden van mij, is de hoeveelheid geld die naar managers in de zorg gaat. En wat betreft de participatie samenleving, ja die is dus nodig. Maar dan moeten bepaalde dingen wel anders, bijv de karige regeling rondom zorgverlof.
Hier ben ik overigens volledig mee eens. We willen héél veel. Meer dan dat er kan. Maar dat vind ik niet slecht, eigenlijk. We moeten ook wel proberen om het beste te regelen dat mogelijk is. En zorgverlof moet inderdaad herzien worden. Als we willen dat we meer voor elkaar gaan zorgen, moet die mogelijk ook gecreëerd worden. Bepaalde (financiële) voordelen voor mantelzorgers zouden ook geen overbodige luxe zijn.