Vulpen Ik herken het gevoel 🙂 Maar ik denk ook dat het belangrijk is om niet te perfectionistisch te zijn, je kunt niet in je eentje de wereld redden. Ik denk dan ook vaak uit een stukje uit Jesus Christ Superstar (ja sorry heel erg, ik ben niet christelijk dus moet mijn inspiratie ergens vandaan halen, geen idee of het ook in de bijbel staat😅). In het nummer Everything's alright praten Jezus en Judas met elkaar, Judas vind dan dat de zalf die Maria Magdalena gebruikt verkocht had moeten worden om geld op te halen voor de armen, hij vindt het egoïstisch om het zelf te gebruiken. En dan zegt Jezus dat er altijd armen zullen zijn en dat je niet alle problemen op kunt lossen (of iets in die richting). Dat stukje is me altijd bijgebleven uit die film omdat ik zelf ook vaak van die gedachtes heb zoals Judas ze had, maar ik vind dat Jezus gelijk heeft 🙂

• [verwijderd]

Vulpen punt is wel dat het gebouw in de steigers stond juist vanwege onderhoud en er onwaarschijnlijk veel bewaard is gebleven.

Beelden, het orgel, gedeelte van het houten koor, relikwieën, glas in lood ramen etc.

Dan is de keuze hetgeen gespaard is gebleven maar helemaal naar de haaien te laten gaan en af te breken óf laten restaureren zodat geschiedenis bewaard blijft voor vele generaties na ons.

Het lastige aan de opmerking die je maakte vind ik, dat de wereld niet zo zwart wit is. mensen die dit soort bedragen schenkt, schenken vaak aan veel meerdere doelen.

Pinault zn vrouw heeft een hele lijst van goede doelen waar geld naar toe gaat, de topman van LV werkt samen met Unicef etc. en zo zijn er vast meer voorbeelden.

Plus, alles wat nu gedoneerd wordt door dit soort particulieren, hoeft niet van de Franse regering en “het volk” te komen om toch dit historische gebouw te kunnen behouden.

Scheelt weer wat geld voor ze in hun begroting ....

2littlemonkeys Inderdaad.. mijn man en ik zijn in 2005 in Barcelona geweest en toen waren ze al - serieus - echt al jaren bezig. We gaan dit jaar terug met de kinderen, ben heel benieuwd hoe de kerk erbij staat!

Angel1980 ik ben in 2007 geweest en zou ook graag weer eens heengaan. Ik ben toen niet binnen geweest, alleen helemaal rondom gelopen en dat was al indrukwekkend. Dit keer zou ik ook echt naar binnen willen.

• [verwijderd]

Angel1980 de officiële opleveringsdatum daar staat nu op 2026 staat en ze zijn al vanaf 1885 continue aan het bouwen ...

Ik geloof zelfs dat de reeds gebouwde delen van de kerk al weer aan renovatie toe zijn maar doordat de bouw (en renovatie) compleet afhankelijk is van donaties, het allemaal nog wel een tijd kan gaan duren.

Angel1980

Dat hoort toch ook zo? Geen enkele fatsoenlijke kathedraal is binnen een eeuw (of twee) gebouwd.

fafa ik heb serieus geen verstand van kathedralen bouwen, dus je kan mij - bij wijze van spreken - alles wijsmaken 😉 Maar ik ga er wel vanuit dat met onze huidige technische kennis je geen 100 of 200 jaar over een kathedraal hoeft te doen. Heeft het niet meer te maken met kosten dan met tijd?

• [verwijderd]

Angel1980 ja heeft te maken met de kosten, het is veelal werk van vrijwilligers ook

[verwijderd] juist. Dus - hypothetisch gezien - als er voldoende geld beschikbaar zou zijn, dan zou je het in een decennia af kunnen krijgen.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Angel1980 met de huidige mogelijkheden en als kosten totaal geen rol zouden spelen zou het geen eeuwen hoeven duren nee

Maar is het niet juist mooi als het gebouwd wordt door vrijwilligers en donaties, ook al duurt het dan langer?
                  Doet me denken aan het boek Pillars of the earth 😊

• [verwijderd]

Sevenof9 Misschien beetje offtopic, maar dit staat inderdaad ongeveer zo in de bijbel. Judas had inderdaad die kritiek en Jezus wees hem terecht, al zei hij het iets anders dan jij het nu beschrijft.

[verwijderd] Ik moet toch de bijbel eens gaan lezen 🙂, wil ik al heel lang maar het komt er nooit van.

Toch6 Oja inderdaad het is precies dat stukje, snel gevonden! Nu weet ik wel weer waarom ik afgehaakt ben bij de bijbel, ik vind dat taalgebruik zo lastig doorheen komen. Misschien is Engels beter.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Toch6 Dat vind ik dan wel weer heel simpel 😛 Maar ik kom er vast wel een keer doorheen, ik heb wel meer moeilijk leesbare boeken gelezen. De Koran staat ook nog op mijn lijstje trouwens.

• [verwijderd]

Sevenof9 Als je iets er tussenin zoekt, is de Nieuwe Bijbel Vertaling (NBV) misschien een optie voor je.