Ontopic. Ik zat net in de auto een beetje na te denken en te herkauwen 😉 op het onderwerp. Aan de ene kant ben ik enorm voor de bewaking van je eigen lichamelijke integriteit, maar ja... die kinderen beslissen niet zelf, dus daar is eigenlijk al geen sprake van.
Het zijn de ouders die beslissen hun kind bloot te stellen aan de risico's en daarmee ook anderen met een zwak immuunsysteem bloot te stellen aan risico's. Het zijn volwassen personen die besluiten om keuzes voor anderen te maken. Dat ouders keuzes maken voor hun kinderen is nogal wiedes, een kind is nu eenmaal een afhankelijk wezen, je zult wel moeten.
Maar het is niet zo dat ouders op alle gebieden, iedere willekeurige beslissing mogen nemen voor hun kinderen. Je moet als ouder je kind onderwijs laten genieten, je moet je kind kleding en voedsel en onderdak geven, je mag het niet slaan of verwaarlozen, je moet het naar de dokter brengen als het medische hulp nodig heeft, etc. De overheid grijpt in wanneer ouders niet juist met hun kinderen omgaan, het trekt ergens een grens. De overheid heeft daar een taak om de inwoners van dit land te beschermen, ook voor zijn of haar ouders als dat nodig is.
Dus wat lichamelijke integriteit betreft, wordt ergens een grens getrokken. Je kunt zeggen, wanneer het tegen het belang van het kind in gaat. Om te beslissen of het niet-vaccineren van je kind en het zodoende blootstellen aan een bepaald risico (of bepaalde medische hulp onthouden) zal er opnieuw gekeken moeten worden naar of het risico van niet-vaccineren acceptabel is of niet. En daarbij zal (denk ik) ook meegenomen moeten worden wat ongevaccineerde kinderen op hun beurt weer voor risico's vormen voor andere kinderen (wiens verantwoordelijkheid is dat? Ik kan me ook wel weer voorstellen dat het besmettelijk zijn niet verwijtbaar is, maar wel dat de nalatigheid verwijtbaar is bijvoorbeeld). Ik denk dat daar nog heel wat onderzoek en moreel beraad voor nodig is.