Missen de kinderen niet vooral het sociale aspect van het onderwijs? Hoe maak je vriendjes, hoe ga je met je emoties om als de juf een keer boos wordt, hoe moet je leren samenwerken, ook als het geen vriendjes van je zijn etc...? Ik zou er niet voor kiezen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat er voldoende aandacht zou zijn voor de sociale ontwikkeling en bang dat de focus vooral op het cognitieve deel zou liggen.
Thuisonderwijs
Ik vind het lastig..
ik hoop in ieder geval wel, dat de ouders die lesgeven, wel hun lesbevoegdheid moeten overhandigen aan de leerplichtambtenaar. Ik vind echt dat je als ouder wel enige vorm van opleiding/training nodig hebt, om thuis les te kunnen geven.
En net zo streng als er op scholen wordt gecontroleerd, zou er ook op ouders moeten worden gecontroleerd.
Ik ben er niet perse op tegen, inderdaad als het thuis onderwijs een soort klassikale vorm krijgt, doordat er meerdere gezinnen met elkaar het thuisonderwijs voorzien, denk ik ook dat er voor sommige kinderen wel positieve kanten aanzitten. Dan is het ook meer een zelf opgezette school.
Maar ik vraag me wel af, bij 2 tandartsen, die moeten toch ook werken, wanneer geven ze hun kinderen dan les? Krijgen die dan alleen s avonds les? of?
Ik ken een gezin waarbij thuisonderwijs echt verkeerd ging, als in, er werd geen onderwijs gegeven. Daar is toen gelukkig wel ingegrepen en die kinderen zijn met mega achterstand op school gekomen. Het lastige is, dat bij thuisonderwijs ik altijd aan hen moet denken. Maar dat is en, ehh 28 jaar geleden en natuurlijk niet representatief.
Honkeytonk Maar ik vraag me wel af, bij 2 tandartsen, die moeten toch ook werken, wanneer geven ze hun kinderen dan les? Krijgen die dan alleen s avonds les? of?
Die mensen hebben hun eigen praktijk, ik weet dat hun kinderen gewoon overdag les krijgen, waarschijnlijk hebben ze hun werkzaamheden op elkaar afgestemd en is de een vrij als de ander werkt enzovoort.
Sevenof9 Maar, heb je dan ook nog tijd om ouder te zijn. En niet alleen onderwijzer? Ja ik snap dat je niet voor hen kan praten, maar dat lijkt me zo lastig.
Hoewel ik wel voorstander ben om naar het individu te kijken, ben ik ook voorstander van om te leren omgaan regels / minder leuke situaties / pesten / het in een groep zijn en omgaan met groepsdynamiek. / leren leren van dingen die je niet zo leuk vind (zoals ik schrijven echt super stom vond).
Ik zelf ben gewoon van het ouderwetse klassikale onderwijs haha, dat was eigenlijk heel erg op het individu gericht, er waren legio mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen naast de basisstof die er was en om eerlijk te zijn: al mijn sociale kenmerken die ik heb, heb ik geleerd op de basisschool. Ik was daar het rare kind, het andere kind, als enige kind, niet gedoopt op school, ik zei rare dingen (zoals ik in groep 4 mijn spreekbeurt begon met "Ik weet dat jullie allemaal een beetje dom zijn". nou dat hadden mijn ouders me niet kunnen leren hoor, dat dat niet de meest handige zin is om een spreekbeurt mee te beginnen.. ). En ik vond het zeker niet altijd leuk, ik had veel ruzie, ik vond het enorm moeilijk, maar ik heb er nog steeds wat aan. Het lijkt me best moeilijk omdat te moeten missen als kind. Dat kan niet bij thuisonderwijs of bij klassikaal thuisonderwijs met kleine groepjes.
Maar goed, ik ben er niet perse op tegen, maar ik vind wel dat er streng op gecontroleerd moet worden. Het klinkt me nu nog te vrij. Maar dat komt misschien ook omdat ik het niet echt ken.
Honkeytonk Maar, heb je dan ook nog tijd om ouder te zijn. En niet alleen onderwijzer? Ja ik snap dat je niet voor hen kan praten, maar dat lijkt me zo lastig.
Dat is misschien ook wel lastig. Ik denk dat het belangrijk is om daar ook als ouders goed over na te denken en afspraken over te maken. Ik zou trouwens liever hebben dat we hier scholen zouden hebben zoals in Finland bijvoorbeeld, met kleine klassen, meerdere docenten per klas, verschillende manieren van leren die aan de kinderen worden aangeboden, kinderen mogen ook bewegen tijdens de les, enzovoort. Helaas is dat hier nu niet. Ik vind leren omgaan met regels, sociale contacten enzovoort ook heel belangrijk, dus zou daar dan wel een manier voor willen vinden. Gelukkig kun je er als ouder ook in groeien en kun je bijvoorbeeld als het kind 4 is kijken hoe het bevalt, dan is er nog geen leerplicht. Als het niet blijkt te werken kan je kind alsnog zonder problemen naar school. Ik zie het niet als een ultieme oplossing en de beste vorm van opvoeden ofzo.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
weg
[verwijderd] klinkt inderdaad als een enge situatie! Wat een verschil mensen dan ook hebben aan associaties, de kant die jij nu belicht ken ik juist helemaal niet.
Ik ken één gezin wat thuisonderwijs geeft. Niet van heel dichtbij, maar ik heb me er altijd over verbaasd, want het zijn hele ‘normale’ mensen, hun reden heeft met hun geloofsovertuiging te maken overigens.
Als ik voor onszelf spreek, wij zouden onze kinderen er echt mee straffen, die hebben het zo naar hun zin op school. Daarnaast heb ik zelf een onderwijsbevoegdheid, maar zou ik gillend gek worden, dat besteed ik graag uit.
Ik snap best dat mensen wel wat commentaar hebben op ons onderwijssysteem, ik zie ook best dingen die beter kunnen, maar ergens vind ik ook dat wij in NL in onze handjes mogen wrijven voor het gratis onderwijs wat hier is.
[verwijderd] whahahahahaja de rest nog even niet gelezen maar moet hier echt heel hard om lachen geweldig verwoord hahahaha
[verwijderd]
Ik ben geen voorstander van thuis onderwijs. Er is geen (of nauwelijks) controle op dat wat er gedaan wordt, hoe kinderen geïndoctrineerd worden, alles wordt belicht vanuit de visie van de ouder, ze horen (naar mijn smaak) te weinig andere ideeën en kunnen dus niet goed hun eigen mening leren vormen.
Vanuit mijn werk ken ik verschillende gezinnen die thuis onderwijs geven en het is echt nergens een succes.
Werken vanuit het kind is leuk, maar het gebeurt (wat ik zie en hoor) te vaak dat pietje van 8 nog nauwelijks kan lezen omdat hij daar niet aan toe is. Terwijl pietje gewoon de broek aan heeft en ouders niet durven door te zetten dat er ook gewoon iets moet soms, ook al wil je dat niet. En daar zie ik het vaak fout gaan dat ouders niet goed het verschil zien in echt niet toe zijn aan iets of het gewoon niet willen van hun kind.
Heel kwalijk.
Of ik zie ook wel een kinderen van kermisexploitanten die 'zogenaamd' thuisonderwijs krijgen maar eigenlijk gewoon de hele dag op de kermis werken.
Verder denk ik dat je kinderen veel onthoudt van groepsprocessen die erg leerzaam zijn.
- Bijgewerkt
Ik sluit me helemaal aan bij [verwijderd], vind thuisonderwijs over het algemeen echt een slecht idee, om indoctrinatie te voorkomen.
Vanuit mezelf: ik vind het nu al fijn dat mijn dochter ook door de crèche opgevoed wordt, daar met wellicht betere regels te maken krijgt, knutselwerkjes maakt die ik thuis niet kan faciliteren enzovoorts. Zo leert ze nu al dat je in verschillende omstandigheden je andere gebruiken hebt, vind ik meerwaarde hebben. Dus nee, ik zou nooit voor thuisonderwijs kiezen, wil graag dat mijn dochter onderdeel uit gaat maken van deze maatschappij & zal haar heus wel meegeven welke dingen ik daarvan te prijzen vind en welke juist niet.
[verwijderd] mag ik vragen uit welke omgeving jij komt?
ik kom nl uit de zgn Bible Belt en onze kinderen zitten op een reformatorische school. Maar ik ken echt helemaal niemand die thuisonderwijs geeft
Mary even alleen op je OP, de rest ga ik zo lezen.
Ik ben bij de oudste op 3 jarige leeftijd gestart met thuisonderwijs. Dat jaar was qua lesstof vooral gericht op spel en woordenschat. Toen hij 4 werd groep 1 pakket, vanaf 5 jaar groep 2. Toen hij 6,5 was is hij op school gestart in groep 3.
Dochter heeft 2 jaar thuisonderwijs gehad en is in groep 2 op school gestart.
De reden: het varen. Door kleuteronderwijs aan boord te doen konden we langer samen varen en konden we de beslissing tussen internaat of ik aan de wal met de kinderen nog uitstellen. Het is het laatste geworden, vandaar dat dochter in groep 2 is gestart en de jongste 2 het helemaal niet krijgen.
Overigens is kleuteronderwijs aan boord heel normaal bij schippers, omdat internaten (bijna) allemaal vanaf 6 jaar is.
Ze stonden ingeschreven bij de LOVK, dat telt als school dus geen gezeur met leerplicht etc. Van hun kregen we ook de lespakketten en ern mentor die de vooruitgang in de gaten hield.
[verwijderd] Niemand heeft namelijk zicht op wat er gebeurt
Wij hadden daar een mentor voor. Elke 4 weken/als het boek uit was werkjes opsturen, online observatiepunten beantwoorden
[verwijderd] Worden er dezelfde toetsen afgenomen? Cito’s?
Ja, de mentor kwam de kleutercito's afnemen
[verwijderd] En geven de ouders zelf les dan?
Ik gaf zelf les ja
[verwijderd] Want niet gemeen bedoeld, maar wie zegt dat de ouders daar gekwalificeerd genoeg voor zijn om zelf les te geven?
Daarom wilde ik ook alleen de kleutergroepen doen. In groep 3 leren ze toch een hoop basis dingen waarvan ik wilde dat het goed aangeleerd werd. Al denk ik dat ik zelf groep 3 (en 4) ook wel zelf had kunnen doen, afgaande op de lespakketten die we hadden.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Mammielove Mensen in mijn netwerk die thuisonderwijs geven (of dat willen gaan doen) ken ik vooral via christelijke groepen op internet, die kunnen overal wonen. Ik denk dat het op de bible belt relatief weinig om religieuze redenen voorkomt. Daar kunnen relatief veel mensen hun kinderen wel kwijt op reformatorische scholen. Maar juist ook in de evangelische, charismatische en pinksterhoek zitten mensen die echt wel heel orthodox zijn. En in zeeland heb je volgens mij nog wel wat pauwianen, maar ik weet niet of die hun kinderen niet naar school willen sturen.
Angel1980 Missen de kinderen niet vooral het sociale aspect van het onderwijs? Hoe maak je vriendjes, hoe ga je met je emoties om als de juf een keer boos wordt, hoe moet je leren samenwerken, ook als het geen vriendjes van je zijn etc...? Ik zou er niet voor kiezen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat er voldoende aandacht zou zijn voor de sociale
Mijn zoon miste het niet, dochter ook niet (maar is 1,5 jaar jonger dus ze hadden elkaar, en nog doen ze veel samen). Maar zoon wordt nu ook getest op autisme dus weet niet of hij het anders wel had gemist.
Vriendjes waren de andere schipperskindjes.
Maar ik had met de huidige school wel de afspraak dat als we in de buurt waren/het mogelijk was om te komen dat ze mochten komen. En het laatste halfjaar was het 4 weken aan boord, 1 week thuis dus ze gingen wel maar niet heel vaak
Toch6 dank voor je aanvulling. Ik maak (blijkbaar) wel onderscheid tussen mensen die vanwege hun werk thuis les geven vs mensen die vanuit een overtuiging 'dat het beter' is voor het kind thuis lesgeven. Jouw situatie begrijp ik volledig en moet je roeien met riemen die je hebt - sorry, kon het niet laten
- En helemaal nu jouw kinderen onderwijs volgen op een basisschool. Ik zou me vooral zorgen maken over de kinderen die alleen thuis zijn les krijgen van ouders en nooit de binnenkant van een school hebben gezien.
Angel1980 Plus dat Toch6 gebruik maakte van erkende lespakketten. Dat heet natuurlijk ook thuisonderwijs maar dat was niet van het soort waar ik aan dacht. Heel verschil of je thuisonderwijs geeft omdat je het niet eens bent met lesmethodes of dat je het doet omdat je met je kinderen op een boot zit.
Hoewel ik wel allergisch ben voor mensen die met hun kinderen in een camper de wereld rondreizen en beweren dat ze zo goed en duurzaam bezig zijn en dat hun kinderen zo sociaal worden bladiebla.
Toch6 leuke aanvulling dit. Ik had er nooit over gedacht dat je ook alleen kleuteronderwijs kon doen, of dat het door werk zo gaat haha. Ik zag toch ook wel de mensen voor me, die geen een school bij hun levenswijze vinden passen.
LOVK ook even opgezocht, maar ook fijn dat er zoiets is! Dat zou er eigenlijk moeten zijn voor alle kinderen die thuis onderwezen worden.
Angel1980 vanaf het begin was het duidelijk voor ons dat het tijdelijk zou zijn, alleen niet hoe lang dat tijdelijk zou worden
En echt alleen in uiterste nood gaan we weer fulltime aan boord en wordt het waarschijnlijk wereldschool. Maar we gaan er van uit dat dat nooit nodig is en hebben ze alleen maar 2 en 1 jaar kleutertijd gemist op school.