[verwijderd] Ja, dat had misschien wel gewerkt 🙂 Ik geloof niet dat er zo'n school in onze standplaats was, destijds. Jammer, het klinkt wel ideaal. Niet voor iedereen natuurlijk, maar ik had me er wel raad mee geweten, denk ik.

Manque onze kinderen hebben beide op een Dalton basisschool gezeten. De jongste zit er nu nog. Voor haar werkt het heel goed, zij houdt van plannen en maakt het liefst zsm haar werktaak af. Voor de oudste werkte het niet, veel te veel verantwoordelijkheid en een planning kon ze helemaal niet overzien. Ze zit nu op een jenaplanschool. Dus het is inderdaad voor ieder kind zo verschillend!

Ik krijg op fb deze herinnering. Erg vervelende les was dit 😄 Maar dit laat wel een beetje zien hoe het lesboek er uit zag en hoe een les is opgebouwd

Ik ben ook niet echt voor thuis onderwijs. Maar mijn beeld is dan ook niet positief. Ik ken mensen die gewoon aan hun oudste overlieten of ze toe was aan leren. Ze was inmiddels bijna 7 en had nu een beetje intresse voor lezen dus of ik als oppas dat een beetje met haar wilde proberen 🤔. Ja ze vond knutselen zo leuk en wilde uitvinder worden, ze was de hele dag een beetje aan het knippen en het plakken.

En dit zijn ouders die zelf een hogere opleiding afgemaakt hebben. Maar het school systeem vonden ze niet passen bij hun kinderen, vandaar dat ze niet naar school gingen. Gelukkig 'gingen' want toen ze ouder werden wilde ze zelf graag naar school en mocht dat wel gelukkig. Maar de eerste jaren hebben ze toch heel wat gemist.

Ik ben geen fan van thuisonderwijs. Als het uit praktische overwegingen is, of omdat het praktisch gezien heel moeilijk word op een gewone school, dan snap ik het wel. Maar zou dan toch als ze wat ouder zijn proberen over te stappen naar een school.
    Mensen die kiezen voor thuisonderwijs omdat geen enkele school zou passen bij hun speciale sneeuwvlokje/bijzondere wereldvisie. Nee. Zou verboden moeten worden. De kinderen zitten vaak volledig in een bubbel en dat zorgt voor een enorme achterstand aan het begin van je leven.

• [verwijderd]

iMoeder

Helemaal met je eens!

• [verwijderd]

Ik ben ervan overtuigd dat ik als mijzelf de tijd gun om mij te verdiepen in de lesmethodes mijn kinderen prima thuisonderwijs zou kunnen geven. Zonder dat ze achterstanden oplopen. Ik denk zelfs dat ik qua schoolse vaardigheden en kennis mijn kinderen meer zou kunnen bieden dan op school. Het tempo zou hoger liggen (daardoor meer passend bij mijn kinderen) en ze krijgen meer uitdaging. School is echter meer dan het aanleren van kennis. Het leren werken in een groep, je moeten aanpassen aan anderen, samenwerken, vriendjes maken, ruzie maken, ruzie oplossen, irritaties leren verdragen, emoties reguleren en uiten etc. zijn minstens zo belangrijk. Hoe ouder kinderen worden, hoe belangrijker het wordt om deze sociaal-emotionele vaardigheden te stimuleren. Ik vind dat je kinderen ernstig tekort doet als je ze geheel onthoudt van basisonderwijs in een groep. Een clubje hier en daar is geen volwaardig alternatief voor het naar school gaan. Vanaf groep drie vind ik het een must.

Ik denk dat het echt van de ouders en de redenen tot thuisonderwijs afhangt of thuisonderwijs een goed idee is. De aanpak van @Toch6 en haar man klinkt erg praktisch en leerzaam. Maar andere verhalen zoals hierboven (kind is de baas, onderwijs ‘past’ niet volgens levensovertuiging) vind ik geen geschikte redenen om er mee te beginnen.
        Ook vind ik het gedrag in groepen enorm belangrijk en dat soort gedrag leer je al vrij jong.

Daarbij heb ik ook nog de afweging dat sommige ouders niet willen inzien dat hun kind achterstanden heeft/krijgt. Zo hebben wij vrienden van wie de oudste overduidelijk een achterstand(je) heeft. Ze zijn daar ook al meermaals door kdv en familie op gewezen. Maar ze weigeren het in te zien en er iets mee te doen (ook geen gehoortest bijvoorbeeld). Gelukkig kiezen zij niet voor thuisonderwijs, anders zouden de problemen echt steeds groter worden.

[verwijderd] Ik sluit mij hier hij aan. Net hoe ik er over denk. Het gaat niet alleen om lesstof maar om voorbereiding op de maatschappij.

[verwijderd] Precies dat inderdaad. Ik vind dat je kinderen echt iets onthoud wanneer ze al die vaardigheden niet leren.

Pietje1987 Daarbij heb ik ook nog de afweging dat sommige ouders niet willen inzien dat hun kind achterstanden heeft/krijgt. Zo hebben wij vrienden van wie de oudste overduidelijk een achterstand(je) heeft. Ze zijn daar ook al meermaals door kdv en familie op gewezen. Maar ze weigeren het in te zien en er iets mee te doen (ook geen gehoortest bijvoorbeeld). Gelukkig kiezen zij niet voor thuisonderwijs, anders zouden de problemen echt steeds groter worden.

Dat is inderdaad ook nog een punt. Als ouders zie je niet alles bij je kinderen. Andere ogen zien weer andere dingen en dat is ook gewoon nodig. Niet alleen bij achterstanden maar bij vanalles.

Ik merk dat ik het vervelend vind dat er zo vaak negatief over gedacht wordt terwijl het in mijn ogen niet zo zwart wit is. Gelukkig lees ik dat ook hier, dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de redenen.

Voor ons was het een fijne manier om school, werk en gezin te combineren. En ik mis het regelmatig. Het als gezin samen kunnen blijven ipv 5 dagen gescheiden. Weten wat ze leren. Leerwerk op niveau kunnen geven. Geen gefrustreerde kinderen omdat school zo makkelijk is of dat de andere kinderen stom doen. Niet zo ongeveer elke maand gesprek op school omdat ze niet in het gemiddelde hokje passen...
            Maar voor hun en hoe toekomst is school waarschijnlijk beter.

Ik moet proberen onderscheid te gaan maken in de reacties

• [verwijderd]

Ik vind thuisonderwijs een heel slecht idee.
              Ik ben het ook helemaal eens met -ik weet niet meer wie dat zei- over het gevaar van indoctrinatie. Een kind heeft meerdere invalshoeken nodig om op te groeien als een zelfstandig individu. Zelf keuzes maken, de ruimte om na te denken, de ruimte om op je bek te gaan. Als ouder kun je al die invalshoeken niet (aan)leren of meegeven.

Aangepaste school ivm werk van de ouders vind ik ook iets anders dan ouders die thuisonderwijs geven want deze methodes zijn speciaal ontwikkeld, en de begeleiders hebben jarenlang ervaring. Maar ook zij moeten oppassen dat het kind wel genoeg invloeden van buiten krijgt, vind ik.

Een moeder heeft de skills om te onderwijzen niet en ik vind je kinderen thuis onderwijzen 'want er is geen school die aansluit bij mijn visie of geloof' dan ook gewoon arrogant, sorry. Dat moet je eens roepen in sommige delen van Afrika, Azië of Zuid Amerika. Ik vind het verwend gedrag. Je moet kijken naar de behoefte van je kind(eren), niet naar de behoefte van jou als ouder.

Kinderen zijn beter af op een school ook al gaat deze school langzamer of wordt er niet 100% van de tijd gekeken naar jouw kind. Zo leert je kind ook dat het universum niet om hem/haar draait en aanpassen is ook een belangrijk onderdeel van het leven. Als je kind echt niet mee komt (hoog of laag IQ, aandoening of stoornix) dan zijn daar speciale scholen voor. Imo is thuisonderwijs daar ook niet nodig voor (uitzonderingen daargelaten).

Op school leren we sociale vaardigheden die imo zowat belangrijker zijn dan de daadwerkelijk kennis die je leert, en zeker belangrijker dan de snelheid waarin men de kennis leert.

• [verwijderd]

Toch6 ik begrijp wel wat je bedoelt. Het zou in ons gezin ontzettend veel rust geven op de korte termijn als mijn dochter niet naar school zou gaan. Inderdaad geen frustraties en verdriet meer. Werk op haar niveau en tempo. Geen wekelijkse gesprekken met ib, schoolmaatschappelijk werk, juf en hulpverlenende instanties. Het lijkt mij heerlijk!

Op de lange termijn denk ik juist dat het voor haar schadelijk is. Dit is wel de maatschappij waarin ze moet leren functioneren en ik help haar niet om haar nu uit deze maatschappij te houden. Ze heeft nu de mogelijkheden om te oefenen, fouten te maken zonder grote gevolgen, volwassenen om haar heen die direct kunnen ingrijpen en sturen. Mede hierom ben ik negatief over thuisonderwijs vanaf een bepaalde leeftijd. Juist voor de kinderen waarbij het moeilijker gaat vind ik onderwijs in een groep (eventueel sbo of so aangepast aan de mogelijkheden) extra belangrijk. Vanuit de samenleving wordt verwacht dat ze straks zo zelfstandig mogelijk, naar gelang hun beperkingen uiteraard, functioneren. Lukt dat niet dan doe je niet mee en sta je aan de zijlijn.

Dus dan ga ik maar weer naar het zoveelste gesprek, breng ik met tranen in mijn ogen mijn huilende dochter naar school, sta ik ‘s nachts naast haar bed bij de zoveelste nachtmerrie en geef ik haar een extra knuffel bij spanningsbuikpijn. Ik denk dat dit het beste is voor haar toekomst, maar het is soms wel moeilijk en ik snap je gevoel hierin.

• [verwijderd]

[verwijderd]

Wat dapper dat jullie, ondanks al die pijn en verdriet toch het best voor haar proberen voor ogen te houden
                Dikke knuffel

Vulpen Ik ben het nog steeds met mezelf en met bijvoorbeeld @[verwijderd] eens hoor, maar ik zit wel nog na te denken over die sociale vaardigheden. Want ja, enerzijds is een school dé plek om daarmee te oefenen maar anderzijds is het ook dé plek waar je het risico loopt om gepest te worden. En van gepest worden leer je niks, daar verslechteren je vaardigheden juist van, je kunt er onzeker en wat wereldvreemd van worden. En van thuisonderwijs word je wellicht ook wereldvreemd, maar dan ben je in elk geval niet gepest, dus ik weet niet.

• [verwijderd]

[verwijderd] [verwijderd] ik wilde niet zielig doen hoor. Het kan allemaal veel erger en het zijn ups en downs en de laatste maanden is weer een down. Het is vooral mijn eigen onmacht waar ik vaak last van heb.

Vulpen maar je kind thuis les geven omdat het misschien ooit gepest gaat worden is denk ik geen goede reden. Iedereen krijgt wel eens te maken met pesten, de een buitensporig veel wat je echt kan afbreken als mens. Maar dit is natuurlijk voor een hoop kinderen niet het geval.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.