Ik ben geen voorstander van thuis onderwijs. Er is geen (of nauwelijks) controle op dat wat er gedaan wordt, hoe kinderen geïndoctrineerd worden, alles wordt belicht vanuit de visie van de ouder, ze horen (naar mijn smaak) te weinig andere ideeën en kunnen dus niet goed hun eigen mening leren vormen.
Vanuit mijn werk ken ik verschillende gezinnen die thuis onderwijs geven en het is echt nergens een succes.
Werken vanuit het kind is leuk, maar het gebeurt (wat ik zie en hoor) te vaak dat pietje van 8 nog nauwelijks kan lezen omdat hij daar niet aan toe is. Terwijl pietje gewoon de broek aan heeft en ouders niet durven door te zetten dat er ook gewoon iets moet soms, ook al wil je dat niet. En daar zie ik het vaak fout gaan dat ouders niet goed het verschil zien in echt niet toe zijn aan iets of het gewoon niet willen van hun kind.
Heel kwalijk.
Of ik zie ook wel een kinderen van kermisexploitanten die 'zogenaamd' thuisonderwijs krijgen maar eigenlijk gewoon de hele dag op de kermis werken.
Verder denk ik dat je kinderen veel onthoudt van groepsprocessen die erg leerzaam zijn.