[verwijderd]
- Bijgewerkt
—-
—-
[verwijderd] Ik ken wel mensen die thuisonderwijs geven die zelf lesbevoegdheid hebben. Een andere oplossing is vaak om met meerdere thuisonderwijzers ook elkaars kinderen dingen te leren, dus als de ene natuurkunde gestudeerd heeft neemt die dat deel op zich om maar wat te noemen. Ik zou me ook niet wagen aan wiskundeles. Doorstroom naar middelbare school/hoger onderwijs lukt over het algemeen wel, het kan natuurlijk ook fout gaan, ik ken niet alle thuisonderwijzers natuurlijk, maar wat ik heb gezien was het geen enkel punt. Ik denk niet dat dezelfde toetsen standaard worden afgenomen, al zou het wel kunnen.
Mijn beeld van thuisonderwijs:
We hebben 10 m&m's, ik eet er 9 op... k*t de kat gaat er met de laatste m&m vandoor, shit de deurbel, pakketje aannemen, even retourticket printen oh ja m&m's, rotkat, kom hier verdomme! Breek mijn nek over rondslingerende sokken, waar is mijn koffie, vreet de rest van de zak met m&m's ook maar leeg ook, wat zal het mij verekken. Ga maar even een Donald Duck lezen, dat is ook leerzaam.
Ik ben zo blij dat er scholen bestaan
Ik heb bij thuisonderwijs het beeld dat kinderen essentiële dingen niet leren. Dan heb ik het vooral over het sociale en klassikale aspect. Ik weet echter te weinig van thuisonderwijs om te beoordelen of het ook daadwerkelijk zo is. Ik vind het in ieder geval belangrijk dat mijn kinderen leren omgaan met kinderen met verschillende achtergronden, goed leren samenwerken, zich aan de regels leren houden die er in een klas gelden etc etc. Ik zou heel bang zijn dat ze bepaalde essentiele dingen zouden missen bij thuisonderwijs. Daarnaast zou ik er niet aan moeten denken om zelf mijn kinderen les te geven.
Sevenof9 Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Misschien een rare vraag, maar uit wat voor omgeving/ milieu kom jij? Ik ken echt werkelijk niemand die aan thuisonderwijs doet.
En hoe zit het met de verplichte lesuren per jaar? Wordt dat ergens gecontroleerd?
Als er geen cito toetsen worden afgenomen, hoe weet je dan dat een kind achterloopt op leeftijdsgenoten? Want vergelijkingsmateriaal is er dan niet.
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou er ook niet aan moeten denken.
Ook vind ik dat er best een duidelijk onderscheid kan en mag zijn tussen ouder en leerkracht. Lijkt me voor het kind zo’n lastige situatie.
Nu zeg ik iets als mama, en over uur zeg ik iets als juf.
Nee, ik ben héél blij dat er scholen bestaan en ook verschillende soorten scholen, zodat je een school kan en mag kiezen wat het dichtst bij je eigen opvoeding past.
Mary ik kom uit een gezin met twee werkende ouders, beide verpleegkundige, ben zelf naar de dichtstbijzijnde katholieke basisschool gegaan. Niet veel bijzonders, redelijk gemiddeld denk ik. Ik ken thuisonderwijzers vanuit mijn studie en stages die ik gedaan heb (pedagogiek) en nu toevallig hier uit de buurt een gezin dat thuisonderwijzers gaf en nu niet meer. Tijdens mijn studie heb ik me verdiept in verschillende vormen van onderwijs.
Het idee van veel mensen is juist dat het niet zinvol is om kinderen te vergelijken met leeftijdsgenoten met cito toetsen, dus daarom zou ik dat niet belangrijk vinden. Ik kijk liever naar het individuele kind dan naar het gemiddelde.
Missen de kinderen niet vooral het sociale aspect van het onderwijs? Hoe maak je vriendjes, hoe ga je met je emoties om als de juf een keer boos wordt, hoe moet je leren samenwerken, ook als het geen vriendjes van je zijn etc...? Ik zou er niet voor kiezen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat er voldoende aandacht zou zijn voor de sociale ontwikkeling en bang dat de focus vooral op het cognitieve deel zou liggen.
Ik vind het lastig..
ik hoop in ieder geval wel, dat de ouders die lesgeven, wel hun lesbevoegdheid moeten overhandigen aan de leerplichtambtenaar. Ik vind echt dat je als ouder wel enige vorm van opleiding/training nodig hebt, om thuis les te kunnen geven.
En net zo streng als er op scholen wordt gecontroleerd, zou er ook op ouders moeten worden gecontroleerd.
Ik ben er niet perse op tegen, inderdaad als het thuis onderwijs een soort klassikale vorm krijgt, doordat er meerdere gezinnen met elkaar het thuisonderwijs voorzien, denk ik ook dat er voor sommige kinderen wel positieve kanten aanzitten. Dan is het ook meer een zelf opgezette school.
Maar ik vraag me wel af, bij 2 tandartsen, die moeten toch ook werken, wanneer geven ze hun kinderen dan les? Krijgen die dan alleen s avonds les? of?
Ik ken een gezin waarbij thuisonderwijs echt verkeerd ging, als in, er werd geen onderwijs gegeven. Daar is toen gelukkig wel ingegrepen en die kinderen zijn met mega achterstand op school gekomen. Het lastige is, dat bij thuisonderwijs ik altijd aan hen moet denken. Maar dat is en, ehh 28 jaar geleden en natuurlijk niet representatief.
Honkeytonk Maar ik vraag me wel af, bij 2 tandartsen, die moeten toch ook werken, wanneer geven ze hun kinderen dan les? Krijgen die dan alleen s avonds les? of?
Die mensen hebben hun eigen praktijk, ik weet dat hun kinderen gewoon overdag les krijgen, waarschijnlijk hebben ze hun werkzaamheden op elkaar afgestemd en is de een vrij als de ander werkt enzovoort.
Sevenof9 Maar, heb je dan ook nog tijd om ouder te zijn. En niet alleen onderwijzer? Ja ik snap dat je niet voor hen kan praten, maar dat lijkt me zo lastig.
Hoewel ik wel voorstander ben om naar het individu te kijken, ben ik ook voorstander van om te leren omgaan regels / minder leuke situaties / pesten / het in een groep zijn en omgaan met groepsdynamiek. / leren leren van dingen die je niet zo leuk vind (zoals ik schrijven echt super stom vond).
Ik zelf ben gewoon van het ouderwetse klassikale onderwijs haha, dat was eigenlijk heel erg op het individu gericht, er waren legio mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen naast de basisstof die er was en om eerlijk te zijn: al mijn sociale kenmerken die ik heb, heb ik geleerd op de basisschool. Ik was daar het rare kind, het andere kind, als enige kind, niet gedoopt op school, ik zei rare dingen (zoals ik in groep 4 mijn spreekbeurt begon met "Ik weet dat jullie allemaal een beetje dom zijn". nou dat hadden mijn ouders me niet kunnen leren hoor, dat dat niet de meest handige zin is om een spreekbeurt mee te beginnen.. ). En ik vond het zeker niet altijd leuk, ik had veel ruzie, ik vond het enorm moeilijk, maar ik heb er nog steeds wat aan. Het lijkt me best moeilijk omdat te moeten missen als kind. Dat kan niet bij thuisonderwijs of bij klassikaal thuisonderwijs met kleine groepjes.
Maar goed, ik ben er niet perse op tegen, maar ik vind wel dat er streng op gecontroleerd moet worden. Het klinkt me nu nog te vrij. Maar dat komt misschien ook omdat ik het niet echt ken.
Honkeytonk Maar, heb je dan ook nog tijd om ouder te zijn. En niet alleen onderwijzer? Ja ik snap dat je niet voor hen kan praten, maar dat lijkt me zo lastig.
Dat is misschien ook wel lastig. Ik denk dat het belangrijk is om daar ook als ouders goed over na te denken en afspraken over te maken. Ik zou trouwens liever hebben dat we hier scholen zouden hebben zoals in Finland bijvoorbeeld, met kleine klassen, meerdere docenten per klas, verschillende manieren van leren die aan de kinderen worden aangeboden, kinderen mogen ook bewegen tijdens de les, enzovoort. Helaas is dat hier nu niet. Ik vind leren omgaan met regels, sociale contacten enzovoort ook heel belangrijk, dus zou daar dan wel een manier voor willen vinden. Gelukkig kun je er als ouder ook in groeien en kun je bijvoorbeeld als het kind 4 is kijken hoe het bevalt, dan is er nog geen leerplicht. Als het niet blijkt te werken kan je kind alsnog zonder problemen naar school. Ik zie het niet als een ultieme oplossing en de beste vorm van opvoeden ofzo.
weg
[verwijderd] klinkt inderdaad als een enge situatie! Wat een verschil mensen dan ook hebben aan associaties, de kant die jij nu belicht ken ik juist helemaal niet.
Ik ken één gezin wat thuisonderwijs geeft. Niet van heel dichtbij, maar ik heb me er altijd over verbaasd, want het zijn hele ‘normale’ mensen, hun reden heeft met hun geloofsovertuiging te maken overigens.
Als ik voor onszelf spreek, wij zouden onze kinderen er echt mee straffen, die hebben het zo naar hun zin op school. Daarnaast heb ik zelf een onderwijsbevoegdheid, maar zou ik gillend gek worden, dat besteed ik graag uit.
Ik snap best dat mensen wel wat commentaar hebben op ons onderwijssysteem, ik zie ook best dingen die beter kunnen, maar ergens vind ik ook dat wij in NL in onze handjes mogen wrijven voor het gratis onderwijs wat hier is.
[verwijderd] whahahahahaja de rest nog even niet gelezen maar moet hier echt heel hard om lachen geweldig verwoord hahahaha
Ik ben geen voorstander van thuis onderwijs. Er is geen (of nauwelijks) controle op dat wat er gedaan wordt, hoe kinderen geïndoctrineerd worden, alles wordt belicht vanuit de visie van de ouder, ze horen (naar mijn smaak) te weinig andere ideeën en kunnen dus niet goed hun eigen mening leren vormen.
Vanuit mijn werk ken ik verschillende gezinnen die thuis onderwijs geven en het is echt nergens een succes.
Werken vanuit het kind is leuk, maar het gebeurt (wat ik zie en hoor) te vaak dat pietje van 8 nog nauwelijks kan lezen omdat hij daar niet aan toe is. Terwijl pietje gewoon de broek aan heeft en ouders niet durven door te zetten dat er ook gewoon iets moet soms, ook al wil je dat niet. En daar zie ik het vaak fout gaan dat ouders niet goed het verschil zien in echt niet toe zijn aan iets of het gewoon niet willen van hun kind.
Heel kwalijk.
Of ik zie ook wel een kinderen van kermisexploitanten die 'zogenaamd' thuisonderwijs krijgen maar eigenlijk gewoon de hele dag op de kermis werken.
Verder denk ik dat je kinderen veel onthoudt van groepsprocessen die erg leerzaam zijn.
Ik sluit me helemaal aan bij [verwijderd], vind thuisonderwijs over het algemeen echt een slecht idee, om indoctrinatie te voorkomen.
Vanuit mezelf: ik vind het nu al fijn dat mijn dochter ook door de crèche opgevoed wordt, daar met wellicht betere regels te maken krijgt, knutselwerkjes maakt die ik thuis niet kan faciliteren enzovoorts. Zo leert ze nu al dat je in verschillende omstandigheden je andere gebruiken hebt, vind ik meerwaarde hebben. Dus nee, ik zou nooit voor thuisonderwijs kiezen, wil graag dat mijn dochter onderdeel uit gaat maken van deze maatschappij & zal haar heus wel meegeven welke dingen ik daarvan te prijzen vind en welke juist niet.
[verwijderd] mag ik vragen uit welke omgeving jij komt?
ik kom nl uit de zgn Bible Belt en onze kinderen zitten op een reformatorische school. Maar ik ken echt helemaal niemand die thuisonderwijs geeft