Weet je waar ik een beetje bang voor ben, als we vaccinatie-opvang en vaccinatie-vrije-opvang gaan creëren? Dat er dus een aantal kinderdagverblijven ontstaat waar alleen niet gevaccineerde kindjes bij elkaar zitten. En dat de kans dat 1 van die kindjes de mazelen/kinkhoest/etc krijgt veel groter wordt. En dat één van die kindjes daar aan overlijdt.
Dat kindje heeft er niet voor gekozen om niet gevaccineerd te worden....
Ik ben dus heel bang dat de kinderen hier de dupe van worden. De dupe van de beslissingen die (alle) ouders nemen.
Veel liever nog zie ik dat de dekkingsgraad weer omhoog gaat. Zodat ook dat ene niet gevaccineerde kindje (al dan niet om medische redenen) gewoon beschermd is. En dat dat kindje gewoon bij mijn dochter op het KDV zit, zonder dat mijn dochter ziek wordt. En mocht ze (ondanks dat zij wel gevaccineerd is) toch ziek worden, dan hoop ik dat de ziekte dankzij de vaccinatie milder verloopt. En dan hoop ik dat ze er goed uit komt. En daarbij heb ik vertrouwen in de wetenschap.
De niet vaccinerende ouders afschrijven als dom, helpt hier zeker niet bij.
Deze ouders hebben (al dan niet terechte) twijfels. In plaats van proberen om ze de juiste informatie te geven waardoor ze wel voor vaccineren zouden kiezen, worden ze uitgelachen en belachelijk gemaakt. Gek he, dat ze dan naar het "andere kamp" lopen.
Ik denk dat er nog heel veel te winnen valt op het gebied van voorlichting. Niet de talloze wetenschappelijke onderzoeken met dito vakjargon die al op internet staan (tussen de bananenverhalen), want blijkbaar worden die niet bereikt. Maar goede, korte, begrijpbare en vooral toegankelijke informatie voor iedereen.
Een informatie avond in de verloskundige praktijk met onafhankelijke bronnen.
Wat is een vaccinatie? Hoe werkt het? Wat zit er in? Wat zijn de risico's? Wat zijn de mogelijke bijwerkingen? Wat kunnen redenen zijn om het niet te doen? Wat zeggen de statistieken? Waar wordt er tegen gevaccineerd? Wat zijn de symptomen van een ziekte? Etc, etc, etc.
Informeren. Niet op internet. Maar gewoon in real life. Waar je vragen kunt stellen. Waar je niet behandeld wordt als een dom schaap dat achter de kudde loopt. Het beste voorhebben met je medemens, en hun kinderen. In plaats van ze uit te lachen...