Born2bme Dat is geen vrijheid. "Je bent vrij om X te doen, maar als we erachter komen krijg je straf." Vrijheid houdt in dat de wet je daadwerkelijk de ruimte geeft om je eigen weg te kiezen. Wat dat betreft heeft @Pimpelmeesje gewoon gelijk: er zijn meer dingen verplicht en verplichtingen beperken onze vrijheid.
Toch ben ik niet voor verplicht vaccineren. Hoe graag ik de vaccinatiegraad ook zou zien stijgen, ik vind het een schending van de eigen lichamelijke integriteit en een beperking van de godsdienstvrijheid. Die twee argumenten vind ik echt zwaarder wegen. Ik zou het als christen ontzettend moeilijk vinden als de overheid mij gaat begrenzen in hoe ik mijn geloof wil belijden en uitoefenen. Ik vind dat niet kunnen.
Wat dat betreft zie ik meer in goede voorlichting. En daarvoor is nodig dat het RIVM, de GGD's en consultatiebureaus zich eens serieus gaan verdiepen in de bezwaren die anti-vaxxers hebben. Want nu voelen anti-vaxxers zich totaal niet serieus genomen en belachelijk gemaakt. Maar als ze met inhoudelijke vragen komen, weten de genoemde instellingnen daar ook geen wetenschappelijk verantwoorde antwoorden op te geven. Daardoor wordt het vertrouwen in deze instanties alleen maar nog kleiner.