Het lijkt mij fijn om ook hier weer tips aan elkaar te kunnen geven en je verhaal kwijt te kunnen over onze hoogbegaafde kinderen. In tegenstelling tot wat een hoop mensen vaak denken, is dit helemaal niet zo makkelijk.

Mijn zoon van 8 zit momenteel in groep 5 op een reguliere basisschool, via deze school gaat hij 1 keer per week naar een andere school waar hij speciaal hb onderwijs krijgt. Hij vindt dit fantastisch en is er erg van opgeknapt. In zijn normale klas krijgt hij werk op zijn eigen niveau, en volgt hij alleen vakken zoals muziek en godsdienst klassikaal. Ondanks dat wordt hij door zijn klasgenoten gelukkig totaal niet voor anders aangezien en hoort hij er echt bij in de klas.

Mijn dochter is net 6 en zit in groep 3, ondanks het feit dat zij niet zo ver vooruitloopt als haar broer, loopt ze toch ook voor in de klas. Waar de klas dit blok tot 30 moet leren tellen, is zij momenteel bezig om zichzelf te leren vermenigvuldigen. Aangezien er met haar nog geen problemen op school zijn, is zij nog niet op hb getest. Maar zowel wij als de juf houden haar goed in de gaten.

Sowieso hebben wij een erg fijne school waar de lijntjes met de leerkrachten erg kort zijn.
Tegenover andere ouders vind ik het vaak wat lastig, laatst vertelde de moeder van een klasgenoot van mijn dochter dat haar zoon al tot 10 kon tellen in het Engels, waarna mijn dochter tot 100 begint te tellen en daarna nog eens terug telt. Of dat mijn zoon weigert zijn topografie huiswerk mee naar huis te nemen om te leren voor zijn toets omdat hij het toch wel weet, en dat hij dan vervolgens een 10 heeft terwijl zijn vriendje elke dag super hard geleerd heeft en 'maar' een 7 heeft. Dan schaam ik mijzelf toch een soort.

Mijn oudste is officieel niet hoogbegaafd, maar qua verbale intelligentie wel en laat dat nou erg opvallend zijn. Hij is eind vorig jaar aardig vastgelopen op school en daarom zijn we hulp gaan zoeken. Uit de testen bleek hij dus heel intelligent te zijn, maar ook met een grote discrepantie (ongeveer 40 punten) tussen verbaal en performaal (even makkelijk samengevat). En dat verklaart op zich wel extra waarom het niet gaat. Hij verveelt zich namelijk te pletter op school en tegelijkertijd heeft hij hulp nodig bij de extra taken en die krijgt hij niet.

Het zorgt er nu voor dat hij elke ochtend huilend aan tafel zit omdat hij niet naar school wil. Deze week is er gesprek tussen school en begeleiding waarbij ze praktische tips gaan krijgen en ik hoop heel erg dat ze er wat mee gaan doen. We zijn niet geheel ontevreden over school, maar merken wel hoe belangrijk het is dat er een goede leerkracht is. En ik hoop dus heel erg dat deze er aan willen meewerken.

Ik klets mee. Oudste dochter zeer hb (bijna 10). Waardoor ze sociaal nogal wat moeite heeft. School werkt goed mee en we hebben begeleiding vanuit de psycholoog.

Hier ook een HB-dochter, zoon zit er tegenaan denk ik en de jongste verbaasd me ook steeds vaker. Ik reageer later uitgebreider.

  • [verwijderd]

Mijn oudste is hb. Hij is net 8 geworden en zit nu in groep 5 (sbo) waar hij zijn eigen leerlijn volgt. Maar daarnaast ook ass en adhd en een forse emotionele achterstand. Sommige dingen in dit topic zullen dus herkenbaar zijn en anderen totaal niet. Ik weet dus niet hoe actief ik hier zal zijn.

  • [verwijderd]

Hier een zoon met vermoedelijk hb. Niet getest. We zijn er mee bekend in de familie. Loopt al vanaf hij baby was voor met dingen. Maar sommige dingen ook weer niet. Anders denkend. Aparte humor.

Mijn dochters (6 en 10) zijn ook hb. Oudste heeft waarschijnlijk ook adhd. Het is inderdaad helemaal niet zo makkelijk. Ze zitten nu wel op hun plek op een voltijds hb afdeling. Maar de oudste moet volgend jaar naar het VO.

Mijn oudste is vermoedelijk hb, in groep 1 en 2 gaf dat wat problemen, maar nu in groep 3 werkt ze volledig op eigen niveau (daar is veel ruimte voor) en accepteert ze dat vooral zelf ook. In groep 1 en 2 werd het wel aangeboden, maar wilde dochter niet afwijken van de norm, nu in groep 3 zijn de individuele verschillen veel groter en accepteert ze dus dat zij ander werk doet dan bv het meisje naast haar. Heel fijn; de school heeft een juf extra, die gaat dus een paar keer per week met een klein groepje werken. Daardoor is er ook voor dochter veel tijd en aandacht voor haar pluswerk.

Bij de jongste zijn vermoedens uitgesproken, maar zij is zo vrij, ze laat gewoon alles zien in de klas en heeft niet die neiging tot conformeren aan ‘de groep-1-kleuter’ zoals de oudste had. Ze pakt gewoon een boek en gaat zitten lezen, ook al roepen er dan kinderen dat ze daar bv nog te jong voor is, ze legt dan gewoon uit dat ze kán lezen en gaat fijn verder. Ze doet mee met de groep-2-kring en laat zich daar ook niet ondersneeuwen.
Enige aandachtpunt is dat haar uitspraak niet zo goed is, ze maakt van de L en de R meestal een J. Daar heeft ze op zich weinig last van, het maakt haar niet onzeker, maar daardoor klinkt ze jonger en behandelen mensen haar ook alsof ze jonger is. Met logopedie is ze al heel goed bezig, dus hopelijk gaat het nooit voor onzekerheid zorgen.

School pikt het fantastisch op, heeft een ib’er met veel verstand van hb en bieden heel veel ruimte tot werken op eigen niveau. Sociaal gezien zitten beide meiden echt wel op hun plek denk ik, dus heel fijn hoe ze dit in hun eigen groep oppakken.

8 dagen later
  • [verwijderd]

Wie heeft een HB kind waarbij gedacht werd sociale vaardigheden te missen.

De juf blijft er maar op hameren dat hij sitiaties met andere kinderen niet juist oplost.

Meteen nog een vraag. Ik zoek de ultieme tip tegen extrem rechtvaardigheid wat zich uit in klikken. Volgens zoon MOET de juf het weten wat er is gebeurd want het is haar klas. Hoe leg ik hem nou uit dat het niet zijn taak is? Het wordt als storend ervaren door juf en overblijfmoeders. Wie heeft de tip!!

    [verwijderd] dat hij gelijk heeft maar dat het helaas niet altijd zo gaat.

    Heel herkenbaar ook. Dochter Laatst: “ik MOET toch gewoon in de klas zonder koptelefoon kunnen werken zonder gestoord te worden door pratende kinderen”

    helemaal verbouwereerd over het feit dat kinderen teveel praten. En dan is ze echt van slag, ze snapt het niet. Ze heeft ook gelijk. Maar gelijk hebben wil helaas njet zeggen dat iedereen dat vind.

      • [verwijderd]

      Hooyo-shimbir Thnx voor je reactie.

      Ik heb hem al bijna 'verboden' om naar de juf te gaan, behalve als er wordt geslagen natuurlijk. Maar ik wil er niet teveel op in gaan straks raakt hij in de war en weet hij niet meer wat kan en niet kan. Snap je ?😫

      Kon jouw dochter ook moeilijk met issues die zij met andere kindjes had omgaan? De juf ziet het dus als niet sociaal vaardig.

      Hij is de 1 na oudste in de klas. Maar wel de enige die al leest bijvoorbeeld en grote sommen maakt. Ik merk dat hij zich gigantisch aanpast aan de jongere kindjes. Wat weer voor irritatie zorgt omdat ik weet dat hij niet zo is.

      Wat grappig om dit van jullie te lezen, ik vond het gewoon een karaktereigenschap van mijn oudste. Hij heeft ontzettend veel last van andere kinderen die zich niet aan de regels houden en is altijd al heel strikt geweest. Hem kon je gewoon 1 keer iets verbieden en dan was het klaar. Tegelijkertijd vermoed ik dat de andere twee ook hartstikke slim zijn en die hebben dat weer niet zo. Hoewel de middelste zich op school en bij anderen altijd super netjes gedraagt.

      Het gaat bij de oudste op zich grotendeels beter nu we wat verder zijn, maar hij heeft 1, jongen in de klas die heel erg verstorend is en ook echt zich misdraagt en aan het begin van het jaar kostte hem dat ontzettend veel energie. We hebben veel tijd eraan besteed om hem te leren omgaan met het niet altijd hoeven op te lossen. Alleen als het hem zelf raakt er iets mee te doen en anders langs je heen laten gaan. Op school zijn ze wel zo aardig geweest om de klas wat anders in te richten zodat de afstand wat groter is, dat hielp ook wel.

      Bij hem vonden ze ook dat zijn sociale ontwikkeling achter liep, gelukkig bleek uit de test dat dat absoluut niet het geval is. Maar hij is gewoon vaak gefrustreerd en maakt daardoor ontzettend onaardige opmerkingen. Dat is niet goed en we spreken hem daar op aan, maar hij trekt zich juist ontzettend veel aan van anderen, eerder teveel dan te weinig en juist daardoor geeft het problemen.

        • [verwijderd]

        • Bijgewerkt

        Femkes Herkenbaar, herkenbaar, herkenbaar haha. Kun je het sociale emotionele testen?

        Ik heb het gevoel dat ik moet gaan bewijzen dat hem niks 'mankeert' maar gewoon zn eigen manieren heeft. De juf gaf nl ook aan dat zn fijne motoriek slecht is. Ik naar consultatiebureau, testjes gedaan, niks mis. Paar maanden later is hij geobserveerd en weer de opmerking over zn fijne motoriek. Ok dan naar de fysio, hij is links dus zal er sowieso wat aan hebben. Hele aardige mevrouw hij is dol op haar! Hij heeft een hulpstukje voor op pen/potlood en dat scheelt al veel. Ook zij testjes gedaan, wat denk je, hij loopt gewoon voor. Scoorde 68%, wat betekent dat 68% van de kinderen minder scoren. Niks aan de hand dus. Ik de juf vertellen, zij helemaal verbaasd. Maar ik merk dat ik me begin te irriteren aan haar.

        Vandaag kwam hij thuis. Zn werkje waren sommen onder de 9!!!! Die hij al sinds groep 1 maakt. Ondertussen kent ie de tafels van 1,2,5 en 10 en rekent allang boven de 10! Hij vertelde dit gewoon lachend, hij lacht de juf gewoon uit, dat zij hem zulke makkelijke sommen geeft. Hij vindt het wel best. En ondertussen heb ik een rete vervelend slecht luisterend verveeld kind thuis. Ik snap het gewoon niet.

          [verwijderd]

          Ik vind het kort door de bocht om gewoon te zeggen dat hij sociale vaardigheden mist. Wat gaat er verkeerd in die situaties als ze vindt dat hij het niet goed aanpakt?

            [verwijderd]
            Lastig hè. Ik denk dat je het moet blijven aangeven.
            Mijn dochter izit inmiddels in groep 8 op voltijds hb onderwijs (is 10) en nog denk ik als ik haar huiswerk zie af en toe; dat kon ze ook toen ze 5 was 😏

              • [verwijderd]

              • Bijgewerkt

              Jaime Mooiste is, hij is door 2 ib'ers geobserveerd. Aanleiding was dat er iets is met hem maar juf kan haar vinger er niet opleggen. Beide ib'ers komen tot de conclusie: ze kunnen hun vinger er niet opleggen. Enige is dat hij is doorgetoetst met lezen en volgens school eind groep 3 niveau leest. Thuis leest hij e4/m5.

              Dus ik vroeg laatst hoe het met hem ging en toen zei ze dus dat hij veel piept, hij kan situaties met andere kinderen moeilijk oplossen. Zegt ze ja hij is wel geobserveerd maar ja ja ja na de vakantie maar even kijken of er wat nodig is voor hem.

              Ik wil wel wat strenger zijn naar de juf, ik wil concrete informatie en niet dat halfbakken waar hij niks aan heeft. Als er iets met hem is volgens de juf dan moet ze met een plan komen. Ik heb haar al gewaarschuwd dat hij cognitief snel gaat en dat beaamt ze ook, maar hoezo geef je hem dan zulke werkjes?

              Ik ben bang dat ik hem toch moet laten testen als dit zo door gaat. Hij heeft totaal geen motovatie meer en verveelt zich kapot. Luistert slecht etc. Hou mn hart vast voor aankomende maanden. Echt zie mn heerlijk ventje gewoon veranderen in een gefruatreerd kind.😔😔

              • Jaime hebben hierop gereageerd.
                • [verwijderd]

                Jaime Maar ze zit wel goed in der vel?

                • Jaime hebben hierop gereageerd.

                  [verwijderd]
                  Bij mijn zoon hebben ze samen stripverhalen bekeken en uitgevraagd wat hij dacht dat er gebeurde, hoe de verschillende personen zich zouden voelen. Het is natuurlijk minder tastbaar dan sommige andere testen, maar de juffen vinden juist dat hij zich weinig kan inleven in anderen, deze test gaat juist daarom. En daar scoorde hij dus gemiddeld tot bovengemiddeld op.

                  Qua werkjes, dat is echt lastig. Op school gedragen mijn kinderen zich prima, dus daar hebben ze geen last van een compleet gefrustreerd kind, wij thuis wel. Mijn zoon was gisteren compleet over de zeik. De juf had namelijk gezegd dat de kinderen die het al snapten zonder uitleg mochten gaan werken. Maar ze deelde de schriften pas uit na de uitleg. En dus zit mijn zoon zich sowieso 10 minuten te vervelen, maar zich ook nog ongelooflijk te ergeren omdat hij vindt dat zij zich niet aan de afspraken houdt. En daar kan hij dus helemaal niet mee omgaan. En dus gaat hij onaardige opmerkingen maken.

                  Hebben jullie nog andere kinderen? Ik heb het idee dat mijn middelste zichzelf "dommer" inschat dan reëel omdat hij zich vergelijkt met zijn broer IPV andere kinderen. De oudste is nogal verbaal en weet heel veel en lange tijd had ik het idee dat de middelste het wel prima vond, maar nu vind ik het soms overkomen als extreme faalangst. Hij probeert absoluut niet, durft niet te leren fietsen, heeft moeite met zindelijkheid, kiest bij voorkeur de makkelijkste weg. En dat zit wel wat in zijn karakter, maar inmiddels denk ik dat er meer achter zit, hoe gaat dat bij jullie?

                    • [verwijderd]

                    Femkes Ik herken veel in je zoon!!! Ook hier kan zoon echt heel slecht tegen afspraken die niet worden nagekomen. Soms heeft hij wel moeite om te begrijpen dat het soms niet anders kan. Als een vriendje bv heeft afgezegd dan wil hij dus helemaal niet meer. Dan moet je hem horen " nou mam, als hij dan morgen wel wil dan wil ik niet meer" en dat met alles zo. Als wij thuis op iets terugkomen, dan zegt hij" nou hoeft het niet meer hoor, nu is het al te laat". Of "waarom toen wel en nu niet" echt zo vermoeiend soms 😫😫 die eeuwige discussies!

                    Ben trouwens benieuwd hoe je zoon zijn juffen reageerden dat hij zo goed scoorde!!??? En wat voor een onaardige opmerkingen maakt hij dan?

                    Het zou best kunnen dat je middelste wat last van faalangst heeft, en dat hij het in 1 keer goed wil doen. Zeker voor het oog van zijn broer🙈.

                    Wij hebben 2 kinderen maar de jongste is 12 weken haha dus geen vergelijking. Maar oudste was wel echt vroeg met dingen, maar houdt absoluut niet van oefenen, hij heeft totaal geen geduld. Als hij merkt dat het niet in 1 keer lukt is hij er meteen klaar mee, totdat hij weet dat het lukt. Leert door te observeren. Hij was dag en nachtzindelijk met 2,7 en fietsen zonder zijwielen met 4, maar met zijwielen wilde hij nooit oefenen.

                    Heb je al eens geprobeerd te oefenen met middelste zonder anderen erbij?

                    • [verwijderd]

                    Bij mijn zoon weet ik het niet meer. Hij heeft natuurlijk ook ass en adhd. De laatste maanden heeft de nadruk gelegen op het instellen van de medicatie. Volgens de juf die hij sinds 4 weken heeft, heeft hij voldoende uitdaging. Thuis klaagt hij dat het te makkelijk is. Na de vakantie wordt zn medicatie nog iets hoger qua dosering, ik ben benieuwd wat hij dan laat zien. Hij is van groep 3 naar groep 5 gegaan. Eind groep 3 zat hij met lezen op midden groep 7 en rekenen begin groep 5. En dat was zonder medicatie. Zijn casus is zo ingewikkeld. Op school komt hij sociaal emotioneel mee. Thuis en op bso wordt hij ingeschat op kleuterniveau. Past hij zich op school dan zoveel aan?
                    Zijn nieuwe juf wist helemaal niet dat hij versneld is en ik heb niet het idee dat zij iets weet van hb. Lastige dingen zo.

                    • Jaime hebben hierop gereageerd.