Het lijkt mij fijn om ook hier weer tips aan elkaar te kunnen geven en je verhaal kwijt te kunnen over onze hoogbegaafde kinderen. In tegenstelling tot wat een hoop mensen vaak denken, is dit helemaal niet zo makkelijk.
Mijn zoon van 8 zit momenteel in groep 5 op een reguliere basisschool, via deze school gaat hij 1 keer per week naar een andere school waar hij speciaal hb onderwijs krijgt. Hij vindt dit fantastisch en is er erg van opgeknapt. In zijn normale klas krijgt hij werk op zijn eigen niveau, en volgt hij alleen vakken zoals muziek en godsdienst klassikaal. Ondanks dat wordt hij door zijn klasgenoten gelukkig totaal niet voor anders aangezien en hoort hij er echt bij in de klas.
Mijn dochter is net 6 en zit in groep 3, ondanks het feit dat zij niet zo ver vooruitloopt als haar broer, loopt ze toch ook voor in de klas. Waar de klas dit blok tot 30 moet leren tellen, is zij momenteel bezig om zichzelf te leren vermenigvuldigen. Aangezien er met haar nog geen problemen op school zijn, is zij nog niet op hb getest. Maar zowel wij als de juf houden haar goed in de gaten.
Sowieso hebben wij een erg fijne school waar de lijntjes met de leerkrachten erg kort zijn.
Tegenover andere ouders vind ik het vaak wat lastig, laatst vertelde de moeder van een klasgenoot van mijn dochter dat haar zoon al tot 10 kon tellen in het Engels, waarna mijn dochter tot 100 begint te tellen en daarna nog eens terug telt. Of dat mijn zoon weigert zijn topografie huiswerk mee naar huis te nemen om te leren voor zijn toets omdat hij het toch wel weet, en dat hij dan vervolgens een 10 heeft terwijl zijn vriendje elke dag super hard geleerd heeft en 'maar' een 7 heeft. Dan schaam ik mijzelf toch een soort.