Wat grappig om dit van jullie te lezen, ik vond het gewoon een karaktereigenschap van mijn oudste. Hij heeft ontzettend veel last van andere kinderen die zich niet aan de regels houden en is altijd al heel strikt geweest. Hem kon je gewoon 1 keer iets verbieden en dan was het klaar. Tegelijkertijd vermoed ik dat de andere twee ook hartstikke slim zijn en die hebben dat weer niet zo. Hoewel de middelste zich op school en bij anderen altijd super netjes gedraagt.

Het gaat bij de oudste op zich grotendeels beter nu we wat verder zijn, maar hij heeft 1, jongen in de klas die heel erg verstorend is en ook echt zich misdraagt en aan het begin van het jaar kostte hem dat ontzettend veel energie. We hebben veel tijd eraan besteed om hem te leren omgaan met het niet altijd hoeven op te lossen. Alleen als het hem zelf raakt er iets mee te doen en anders langs je heen laten gaan. Op school zijn ze wel zo aardig geweest om de klas wat anders in te richten zodat de afstand wat groter is, dat hielp ook wel.

Bij hem vonden ze ook dat zijn sociale ontwikkeling achter liep, gelukkig bleek uit de test dat dat absoluut niet het geval is. Maar hij is gewoon vaak gefrustreerd en maakt daardoor ontzettend onaardige opmerkingen. Dat is niet goed en we spreken hem daar op aan, maar hij trekt zich juist ontzettend veel aan van anderen, eerder teveel dan te weinig en juist daardoor geeft het problemen.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Femkes Herkenbaar, herkenbaar, herkenbaar haha. Kun je het sociale emotionele testen?

Ik heb het gevoel dat ik moet gaan bewijzen dat hem niks 'mankeert' maar gewoon zn eigen manieren heeft. De juf gaf nl ook aan dat zn fijne motoriek slecht is. Ik naar consultatiebureau, testjes gedaan, niks mis. Paar maanden later is hij geobserveerd en weer de opmerking over zn fijne motoriek. Ok dan naar de fysio, hij is links dus zal er sowieso wat aan hebben. Hele aardige mevrouw hij is dol op haar! Hij heeft een hulpstukje voor op pen/potlood en dat scheelt al veel. Ook zij testjes gedaan, wat denk je, hij loopt gewoon voor. Scoorde 68%, wat betekent dat 68% van de kinderen minder scoren. Niks aan de hand dus. Ik de juf vertellen, zij helemaal verbaasd. Maar ik merk dat ik me begin te irriteren aan haar.

Vandaag kwam hij thuis. Zn werkje waren sommen onder de 9!!!! Die hij al sinds groep 1 maakt. Ondertussen kent ie de tafels van 1,2,5 en 10 en rekent allang boven de 10! Hij vertelde dit gewoon lachend, hij lacht de juf gewoon uit, dat zij hem zulke makkelijke sommen geeft. Hij vindt het wel best. En ondertussen heb ik een rete vervelend slecht luisterend verveeld kind thuis. Ik snap het gewoon niet.

[verwijderd]

Ik vind het kort door de bocht om gewoon te zeggen dat hij sociale vaardigheden mist. Wat gaat er verkeerd in die situaties als ze vindt dat hij het niet goed aanpakt?

[verwijderd]
        Lastig hè. Ik denk dat je het moet blijven aangeven.
        Mijn dochter izit inmiddels in groep 8 op voltijds hb onderwijs (is 10) en nog denk ik als ik haar huiswerk zie af en toe; dat kon ze ook toen ze 5 was 😏

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Jaime Mooiste is, hij is door 2 ib'ers geobserveerd. Aanleiding was dat er iets is met hem maar juf kan haar vinger er niet opleggen. Beide ib'ers komen tot de conclusie: ze kunnen hun vinger er niet opleggen. Enige is dat hij is doorgetoetst met lezen en volgens school eind groep 3 niveau leest. Thuis leest hij e4/m5.

Dus ik vroeg laatst hoe het met hem ging en toen zei ze dus dat hij veel piept, hij kan situaties met andere kinderen moeilijk oplossen. Zegt ze ja hij is wel geobserveerd maar ja ja ja na de vakantie maar even kijken of er wat nodig is voor hem.

Ik wil wel wat strenger zijn naar de juf, ik wil concrete informatie en niet dat halfbakken waar hij niks aan heeft. Als er iets met hem is volgens de juf dan moet ze met een plan komen. Ik heb haar al gewaarschuwd dat hij cognitief snel gaat en dat beaamt ze ook, maar hoezo geef je hem dan zulke werkjes?

Ik ben bang dat ik hem toch moet laten testen als dit zo door gaat. Hij heeft totaal geen motovatie meer en verveelt zich kapot. Luistert slecht etc. Hou mn hart vast voor aankomende maanden. Echt zie mn heerlijk ventje gewoon veranderen in een gefruatreerd kind.😔😔

• Jaime hebben hierop gereageerd.
            • [verwijderd]

Jaime Maar ze zit wel goed in der vel?

[verwijderd]
              Bij mijn zoon hebben ze samen stripverhalen bekeken en uitgevraagd wat hij dacht dat er gebeurde, hoe de verschillende personen zich zouden voelen. Het is natuurlijk minder tastbaar dan sommige andere testen, maar de juffen vinden juist dat hij zich weinig kan inleven in anderen, deze test gaat juist daarom. En daar scoorde hij dus gemiddeld tot bovengemiddeld op.

Qua werkjes, dat is echt lastig. Op school gedragen mijn kinderen zich prima, dus daar hebben ze geen last van een compleet gefrustreerd kind, wij thuis wel. Mijn zoon was gisteren compleet over de zeik. De juf had namelijk gezegd dat de kinderen die het al snapten zonder uitleg mochten gaan werken. Maar ze deelde de schriften pas uit na de uitleg. En dus zit mijn zoon zich sowieso 10 minuten te vervelen, maar zich ook nog ongelooflijk te ergeren omdat hij vindt dat zij zich niet aan de afspraken houdt. En daar kan hij dus helemaal niet mee omgaan. En dus gaat hij onaardige opmerkingen maken.

Hebben jullie nog andere kinderen? Ik heb het idee dat mijn middelste zichzelf "dommer" inschat dan reëel omdat hij zich vergelijkt met zijn broer IPV andere kinderen. De oudste is nogal verbaal en weet heel veel en lange tijd had ik het idee dat de middelste het wel prima vond, maar nu vind ik het soms overkomen als extreme faalangst. Hij probeert absoluut niet, durft niet te leren fietsen, heeft moeite met zindelijkheid, kiest bij voorkeur de makkelijkste weg. En dat zit wel wat in zijn karakter, maar inmiddels denk ik dat er meer achter zit, hoe gaat dat bij jullie?

• [verwijderd]

Femkes Ik herken veel in je zoon!!! Ook hier kan zoon echt heel slecht tegen afspraken die niet worden nagekomen. Soms heeft hij wel moeite om te begrijpen dat het soms niet anders kan. Als een vriendje bv heeft afgezegd dan wil hij dus helemaal niet meer. Dan moet je hem horen " nou mam, als hij dan morgen wel wil dan wil ik niet meer" en dat met alles zo. Als wij thuis op iets terugkomen, dan zegt hij" nou hoeft het niet meer hoor, nu is het al te laat". Of "waarom toen wel en nu niet" echt zo vermoeiend soms 😫😫 die eeuwige discussies!

Ben trouwens benieuwd hoe je zoon zijn juffen reageerden dat hij zo goed scoorde!!??? En wat voor een onaardige opmerkingen maakt hij dan?

Het zou best kunnen dat je middelste wat last van faalangst heeft, en dat hij het in 1 keer goed wil doen. Zeker voor het oog van zijn broer🙈.

Wij hebben 2 kinderen maar de jongste is 12 weken haha dus geen vergelijking. Maar oudste was wel echt vroeg met dingen, maar houdt absoluut niet van oefenen, hij heeft totaal geen geduld. Als hij merkt dat het niet in 1 keer lukt is hij er meteen klaar mee, totdat hij weet dat het lukt. Leert door te observeren. Hij was dag en nachtzindelijk met 2,7 en fietsen zonder zijwielen met 4, maar met zijwielen wilde hij nooit oefenen.

Heb je al eens geprobeerd te oefenen met middelste zonder anderen erbij?

• [verwijderd]

Bij mijn zoon weet ik het niet meer. Hij heeft natuurlijk ook ass en adhd. De laatste maanden heeft de nadruk gelegen op het instellen van de medicatie. Volgens de juf die hij sinds 4 weken heeft, heeft hij voldoende uitdaging. Thuis klaagt hij dat het te makkelijk is. Na de vakantie wordt zn medicatie nog iets hoger qua dosering, ik ben benieuwd wat hij dan laat zien. Hij is van groep 3 naar groep 5 gegaan. Eind groep 3 zat hij met lezen op midden groep 7 en rekenen begin groep 5. En dat was zonder medicatie. Zijn casus is zo ingewikkeld. Op school komt hij sociaal emotioneel mee. Thuis en op bso wordt hij ingeschat op kleuterniveau. Past hij zich op school dan zoveel aan?
                Zijn nieuwe juf wist helemaal niet dat hij versneld is en ik heb niet het idee dat zij iets weet van hb. Lastige dingen zo.

[verwijderd]

De ib-ers zijn wel vaag zeg 😏

Van die werkjes is wel herkenbaar. Mijn oudste dochter kon toen ze net in de kleuterklas kwam al prima uit de voeten met getallen tot 100.000. Komt de juf vrolijk naar me toe dat dochter toch zo knap een werkje kon maken waarbij ze stippen op een paddenstoel moest tellen en het goede cijfer erbij moest zoeken. Ik was echt flabbergasted want ik had de juf toch gezegd dat ze vóór liep. Ik besefte me toen nog niet hoe ver ze voorliep en wat het niveau van de kleuterklas was. 😆

[verwijderd]
                    Eigenlijk zit ze sinds een jaar eindelijk wel goed in haar vel. Er zijn op school natuurlijk ook wel dingen waarin ze wèl uitdaging vindt.

Femkes

Ik heb nog een dochter van 6. Die heeft er ook een handje van om snel te zeggen dat ze iets niet kan of weet. Ze is ook lang niet zo snel op schools gebied dan haar zus. Stiekem schat ik haar soms niet zo heel erg slim in terwijl ze ook zeer hoogbegaafd op de ontelligentietest scoorde :😳

[verwijderd] Op school komt hij sociaal emotioneel mee. Thuis en op bso wordt hij ingeschat op kleuterniveau. Past hij zich op school dan zoveel aan?

Dit vind ik wel heel bijzonder. Zover ik kan beredeneren kan een kind zich niet ‘naar boven toe’ aanpassen. Dus ik zou dan denken dat hij zich juist op BSO en thuis niet gedraagd naar wat hij kan.

• [verwijderd]

Jaime het is ook ingewikkeld. Op school lijkt het meer zichzelf overschreeuwen te zijn. Daarbij heeft hij weinig ik dus als iedereen in de sloot springt doet hij het ook. Ik denk dat hij thuis meer kan en dat hij op school (sociaal emotioneel) op zn tenen loopt.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Jaime Volgens mij besef ik het ook nog niet. En hij blijft doorgaan. Ik verbaas mij hoe goed hij leest. Spelt niet de letters, leest gewoon zoals wij lezen, alleen niet heeeeeel snel.maar wel gewoon rap, echt bizar!!

• [verwijderd]

Jaime Dat heeft dus nog wel een tijdje geduurd😫

[verwijderd] Dat heeft dus nog wel een tijdje geduurd😫

Ze zit al op haar vierde basisschool 🙈

hoe oud is jouw zoontje eigenlijk?

• [verwijderd]

Jaime Oh echt?? Wat sneu dat het zo moest lopen. En dan dubbel zo fijn dat ze nu op haar plekje zit.

Mn zoon is afgelopen dec 6 geworden.

[verwijderd]

Ja we hebben echt geluk met de school waar ze nu op zitten! Maar ik moet haar dus binnenkort opgeven op een middelbare school en we zijn er nog niet uit 😅