Voor mezelf zou ik alleen een groot gezin overwegen als ik het financieel echt heel erg goed zou hebben. Niet eens voor die hypothetische kinderen maar voor mezelf; zo'n huishouden runnen met veel ruimte, oppas, schoonmaakster, vakanties, grote auto etc zou wel leuk zijn, maar anders zou ik de hoeveelheid werk denk ik niet zien zitten. Milieu-aspecten en persoonlijke situatie daar gelaten, dus al win ik de loterij voor ons zit het er niet in.
Of ik vind dat anderen het ook niet moeten doen, dat vind ik een moeilijkere vraag. Zoals al gezegd; dat hangt nogal af van je definitie van "financieel goed". Ik ken hierin 2 uitersten; een groot gezin waarbij de kinderen alles kunnen, mama tijd heeft voor zichzelf én alle kinderen (met hulp dus), er genoeg geld is voor huiswerkbegeleiding en al dat soort dingen, en zelfs luxe vakanties. Dan is zo'n groot gezin heel gezellig. Ik ken ook een gezin waarbij nummer 6 onderweg is, terwijl het met de oudsten al helemaal niet goed gaat, ze wonen samen in een minihuisje vol stress, en vragen dan overal hulp aan want ze zijn zooo zellig. Daar heb ik dan toch een mening over.. en ik ben redelijk terughoudend in een mening vormen over andere mensen, want vaak weet je veel minder dan je denkt, maar hiervan gaan mijn verminderd vruchtbare nekharen toch overeind staan 😑
Als je verslaafd bent aan zwanger zijn, dan gaat het echt niet helpen steeds maar meer kinderen te krijgen.