iMoeder Ben het trouwens eens met wat @Manque zegt over HB, de definitie van Mensa is veel te nauw.
Ik had niet verteld wat ik zelf vond van de definitie van Mensa, alleen dat die nauw is. Niet dat die té nauw is. En ik denk dat het begrip hoogbegaafd nogal aan betekenis inboet (en dus een hol begrip wordt) wanneer je het definieert zoals het Delphi-model dat doet en er verder geen meetbare waarde aan hangt. Ik vond het wel een interessant boekje, en waar ik me wel in kan vinden is de beschrijving van een all-round gevorderde ontwikkeling, ook op gebieden die met een doorsnee IQ-test niet meetbaar zijn. Er zijn namelijk meer vormen van intelligentie dan de cognitieve.
Ik hoor mensen nu het woord hoogbegaafd gebruiken voor kinderen/mensen die disharmonisch ontwikkeld zijn; die bijvoorbeeld op taalgebied net bovengemiddeld scoren, op gebied van rekenen en ruimtelijk inzicht heel hoog scoren en op sociaal-emotioneel gebied weer gemiddeld. Dat is m.i. niet hoogbegaafd. Dan ben je gewoon heel goed in één ding. Het lijkt wel alsof 'bovengemiddeld of zeer intelligent' niks meer voorstelt en daarom maar naar het woord 'hoogbegaafd' gegrepen moet worden. Net zoals dat het woord 'gevoelig' te weinig betekenend lijkt te zijn en mensen daarom meteen naar 'hoogsensitief' grijpen. Er zit meer tussen het gemiddelde en het uiterste.
Ik denk ook niet dat je meteen hoogbegaafd hoeft te zijn om een druk hoofd te hebben. Je kunt simpelweg intelligenter zijn dan gemiddeld, of sterker ontwikkeld op een specifiek gebied, waardoor je op je werk of tijdens de dagelijkse beslommeringen ondervraagd wordt. Als dat zo is kan het helpen om te onderzoeken wat het is waarin je excelleert, simpelweg om dat de ruimte te geven. Dat kan rust brengen. En soms is het nog veel simpeler dan dat en heb je stilte en rust nodig om alle indrukken te verwerken die je opdoet op een dag, omdat je gevoelig bent voor geluid en beeld etc. Dan kan wandelen of bezig zijn met de handen (lichaam en geest weer in balans brengen) ook heel goed helpen. Ik merk bij mezelf dat ik actief bezig moet zijn met mijn lijf omdat ik anders een kop op poten wordt en verzuip in een brei van gedachten die niet buitengewoon intelligent of nuttig zijn, maar gewoon irritant aanwezig.