iMoeder een intelligentietest doet een poging om een schatting te geven van je intelligentie. Je IQ staat niet gelijk aan je intelligentie. Als iemand een IQ van 125 heeft, staat er er eigenlijk dat er een kans van 95% is dat het IQ tussen de 117 en 132 ligt (ik weet de exacte getallen niet uit mijn hoofd). Het gaat dan om het begrip intelligentie zoals gedefinieerd door de test in kwestie. Deze definitie is ten eerste westers bepaald en meet grotendeels aangeleerde en culturele vaardigheden. Afrikaanse bosjesmannen zijn volgens onze intelligentietesten allemaal verstandelijk beperkt. Dat is natuurlijk belachelijk, maar de vaardigheden die in onze maatschappij belangrijk zijn om succesvol te worden, zijn voor hen helemaal niet relevant. Er worden bij hen vanaf de geboorte hele andere hersengebieden geprikkeld en zij beschikken over vaardigheden mbt ruimtelijk inzicht, waar wij ‘domme’ westerlingen niet eens in de buurt van komen.
@[verwijderd] verwoord verder goed hoe ik zelf ook denk over het begrip intelligentie. Er wordt naar mijn mening vaak teveel waarde gehecht aan het IQ-cijfer, terwijl het maar een van de maten is en hooguit een indicatie geeft. Sowieso loopt naar mijn mening het tijdperk van het labelen op zijn einde. Het menselijk denken en voelen is te complex om te vangen in vaststaande labels. Zelf ben ik heel erg enthousiast over de netwerktheorie. Ik denk dat deze veel meer recht doet aan het individu en zal op termijn ook de labels hoogsensitiviteit (winnaar van de meest nietszeggende en meest slecht onderbouwende term in de geschiedenis van de psychologie 😬) en hoogbegaafdheid, maar ook de dsm-classificaties zoals depressies, angststoornissen, ASS etc gaan vervangen. Nu weid ik misschien teveel uit, maar voor degene die hierin is geïnteresseerd is het wel aardig om je hierin verder te verdiepen.