[verwijderd] Voor jullie tweede zal jullie zoon veel betekenen. De relatie is anders en misschien in de toekomst zwaar, maar niet negatief.
Kijk, een tweede kind zal natuurlijk nooit 'spijt' hebben dat het bestaat, maar het hebben van een broer/zus met ernstige beperkingen, zeker als 1 van die beperkingen autisme is, kan behoorlijke impact hebben en ook zeker negatief. Ik denk dat het ontzettend zwaar kan zijn om op te moeten groeien met een dergelijke broer of zus.
Mijn zoon functioneert nog best redelijk in het gezin, ondanks zijn ernstige autisme, maar het heeft dagelijks een flinke invloed op de kinderen. Wat goed zou zijn voor hem, is niet goed voor zijn zusjes en vv. Je moet ontzettend veel schipperen, plannen, organiseren en zijn zusjes hebben ook aardig wat te slikken en accepteren, dat er heel veel om hem draait. Ze vinden het soms erg oneerlijk en zwaar om 'zo'n broer' te hebben. En dan is mijn zoon eigenlijk best een lieverdje.
Een vriendin van mij heeft ook een dochter met ernstig autisme en verstandelijke beperking, die ook heel veel stress ervaart om de kleinste dingen, en zij heeft ook een 'normaal' broertje. Ze tolereert niets van haar broertje (te onvoorspelbaar, te prikkelend) en gillen, slaan, schoppen, aan haren trekken (mishandeling eigenlijk) is letterlijk aan de orde van de dag. Vanwege zijn veiligheid woont zijn zusje 50% van de tijd niet thuis (en dat zal in toekomst alleen maar meer zijn). Het gehandicapte meisje moet dus verblijven op een opvang, wat haar nog meer stress geeft dan thuis zijn, waar met enige regelmaat ook fouten worden gemaakt (bijvoorbeeld medicatie vergeten, verkeerd luiers waardoor uitslag e.d.), met dus veel uitbarstingen (vooral thuis, als ze er is) tot gevolg. De ouders zijn compleet verscheurd en totaal op. Het is zoals het is, maar ik weet zeker dat dit broertje geen positiviteit kan ontdekken in zijn zus.
Wat dat betreft kan de (intense) twijfels van @Manque echt wel voorstellen. Je leert omgaan met een nieuwe situatie, ja, maar het kan echt slechter zijn dan je had, voor alle betrokken partijen. Ik denk dat wij als gezin er ook beter aan toe zouden zijn als wij geen derde kind hadden genomen, hoeveel ik (uiteraard) ook van mijn jongste hou.