LilyMilie idealisme is goed, maar realisme ook. Dit forum en onze meningen zijn niet representatief voor de gehele maatschappij. Open kaart betekent minder kans op werk, minder kans op een steunend netwerk en dit zijn bekende risicofactoren voor terugval. Heel veel mensen denken gewoon niet zoals ik (om het maar even bij mij mijzelf te houden ipv om namens een heel forum te spreken) en dat zal ook niet veranderen. De wereld is niet perse slecht, maar veel mensen handelen wel vanuit angst en bescherming. Soms terecht en soms onterecht. Het is de menselijke aard en de een zal dat meer hebben dan de ander.
Ter illustratie. We leven in een maatschappij, waarin heel veel geïnvesteerd wordt in het stimuleren van ondernemers om mensen met een beperking aan te nemen. Er worden zware subsidies gegeven aan werkgevers, er worden dure trajecten hiervoor gefinancierd vanuit de overheid en voorlichting gegeven en zelfs dan staan mensen met een beperking nog steeds 10-0 achter op de arbeidsmarkt. Ik heb het niet over uitzonderingen (deze zijn er zeker in positieve zin), maar over gemiddelden en de cijfers zijn verbeterd, maar nog steeds triest. Ik heb niet de illusie dat dit voor een ex-gevangene anders zou verlopen, ondanks alle denkbeeldige investeringen, maar de risico’s zijn echter wel hoger. Heel cru gezegd geeft iemand met handicap zonder werk minder risico’s voor de samenleving dan een ex-gedetineerde (ik heb het niet over individueel leed, want afgewezen worden door een potentiële werkgever vanwege je handicap -al zouden ze het nooit zo uitspreken- is vreselijk).
Ik snap je ideeen, maar ik kan mij er niet in vinden. Voor mij teveel risico’s, te kostbaar en niet reeel.
LilyMilie Hier op het forum bijvoorbeeld geloven de meesten wel in ons huidige systeem geloof ik.
Is dat zo? Ik namelijk niet. Persoonlijk zie ik meer in bijv het Noorse systeem van oa open gevangenissen en rehabilitatiehuizen (je gaat van veel beveiliging, naar steeds meer vrijheden en stapsgewijs steeds meer deel uitmaken van de samenleving), ze hebben relatief korte straffen en hun systeem is gericht op herstel en rehabilitatie. Als het om recidive gaat, blijkt dit systeem een van de meest effectieve manieren ter wereld te zijn. Deel van het Noorse systeem passen wij al toe in Nederland, maar kan wat mij betreft veel meer.