Noordeling Ja anders zou ik het niet opperen. Hier op het forum bijvoorbeeld geloven de meesten wel in ons huidige systeem geloof ik. Men vind het een goede zaak dat we niet weten wie een veroordeelde kindermisbruiker is en zouden het dus prima vinden - neem ik aan - om daar een vriendschap mee aan te gaan omdat ze blind vertrouwen dat deze persoon het niet meer zal doen.
Zou die informatie bekend zijn, dan kan ik me voorstellen dat iemand een stuk gereserveerder zal zijn (natuurlijke reactie), maar uiteindelijk zullen dezelfde mensen wel een vriendschap aangaan als ze oprecht geloven in ons huidige systeem en niet gewoon maar lullen.
En zo niet, dan bestaat onze maatschappij uit heel veel verschillende soorten mensen. Mijn wereld bestaat met name uit moeders van jonge kinderen. Ik schat de kans heel laag dat mensen in mijn omgeving een vriendschap zullen opbouwen met een pedosexueel. Ik schat de kans ook in op bijna 0 dat één van de scholen van mijn kinderen een pedosexueel zal aannemen.
Maar de wereld is groter dan mijn wereld, en ik weet dat er groepen/werkplekken/mensen zijn zonder kinderen en met een heel andere levensstijl en levensinvulling dan in.
Je hebt daarnaast religieuze projecten die bewust dit soort mensen ontvangen in hun groep en ze een kans geven. Of een werkplek. Mijn broertje heeft bijv stage gelopen bij een meubelmaker die een werkplek open had voor een ex-gevangene.
En je hebt mensen die hart (of begrip / vergeving) hebben voor deze mensen door eigen ervaring (familielid met dezelfde ziekte bijv).
Ik vind dat daar meer in geinvesteerd moet worden om deze groepen op te zetten, en ze daarna blijvend te ondersteunen in wat ze nodig hebben.
Daders zullen zelden met open armen ontvangen worden nee. En terecht. Ze hebben afschuwelijke dingen gedaan en daarvoor zal je van mij nooit een knuffel krijgen en een baan.
Maar ik ben de hele wereld niet, en er zijn mensen die deze mensen wel een 2e kans willen geven. Tenslotte zijn vele mensen dat nu ook bereid te doen, het enige verschil is dat ze niet weten dat deze persoon aan een kind heeft gezeten. Als je dan zo gelooft in 2e kansen ; dan zou de kennis je in principe niet moeten afschikken