Transgenders / genetische afwijkingen in topsport
Is het een idee om deze discussie af te splitsen in een nieuw topic? Want deze is compleet anders dan de vraag in het openingsbericht en de titel.
- Bijgewerkt
Zonnebloem eens. De strafmaat zal voor de meeste slachtoffers emotioneel gezien nooit hoog genoeg zijn. Begrijpelijk. Wat we wel kunnen doen is de kans op recidive verlagen. Zover ik weet is dat niet door zwaardere en langere straffen, maar door te investeren in psychische behandeling en rehabilitatie van daders. Mijn inziens ook zeer belangrijk.
LilyMilie deels gebeurt dit natuurlijk al. Psychologische hulp wordt in nl vergoed en als iemand niet kan werken is er de ziektewet en wia, waarbij ook (financiële) hulp wordt geboden bij werk/ omscholen. Dit is uiteraard niet specifiek voor deze groep, maar daar kunnen slachtoffers wel gebruik van maken mocht het nodig zijn. Bij veroordeling wordt er zover ik weet ook bijna altijd een financiële schadevergoeding toegewezen. Daarnaast is er ook nog een speciaal schadefonds voor slachtoffers, waarbij ze bijv hun eigen risico van de zorgverzekering kunnen terugvragen.
- Bijgewerkt
Trees de schadefons waar jij het over hebt is meer dan je zorgverzekering terug krijgen dat gaat tot 20k zo uit mijn hoofd, daar had ik destijds ook recht op gehad maar dat heb ik toen niet gedaan om bepaalde redenen. Dat geld word uitgekeerd vanuit de staat en dus belasting en mag je max 7 of 10 jaar na dato nog aanvragen.
Zonnebloem dat laatste klopt niet altijd. Mijn beste vriendin heeft ruim 10000 euro gekregen, voor gebeurtenissen in haar jeugd. En we zijn nu allebei 43.
- Bijgewerkt
Liekje81 dan zal dat vanuit een ander potje zijn geweest of een ander soort regeling? Ik heb namelijk een advocaat gehad in een bepaalde zaak die dat helemaal uitgelegd heeft. Ik weet trouwens niet of het per strafzaak verschilt en welk potje er dan aangesproken mag worden.
Ontzettend knap van haar dat ze het doorgezet heeft, je moet alles toch weer oprakelen qua papieren en financiële uitgaven die destijds zijn gemaakt.
Trees Het gebeurd inderdaad deels al maar imo niet voldoende en niet volledig. Ik vind dat het slachtoffer veel meer gecompenseerd moet worden, en op meerdere vlakken (niet alleen financieel), en vollediger, en stabieler (constanter; levenslang; als het gaat om bijv zedendelicten) dan nu het geval is. Ook vind ik dat dit niet (deels) via verzekering moet gaan maar volledig via de overheid. Je moet het niet aanvragen, je krijgt het en je kan het afwijzen, stopzetten, aanzetten.
Voor de dader geld niet alleen gevangenisstraf, verplichte psychologische begeleiding en daarna is het klaar (of met enkele beperkingen zoals dat het een paar jaar op een lijst moet staan die sommige instanties kunnen raadplegen. Of een aantal jaar niet met een bepaalde doelgroep mag werken. Enz.)
Ik vind dat na vrijlating er consequenties blijven gelden op gebied van privacy, werk, woonplaats. Wil het verhuizen dan wordt het slachtoffer bericht, is het slachtoffer tegen de verhuizing dan moet een rechter daar naar kijken. Wil de dader een nieuwe baan dan moet hij vertellen dat hij veroordeelt is geweest. Dit omdat de veiligheid van de maatschappij boven zijn privacy gaat, ook de psychische veiligheid van de potentiele collega's, enz.
Dat een veroordeelde hulp krijgt bij het halen van diploma's, het inrichten van zijn/haar leven na de instelling, financiele ondersteuning krijgt totdat het zelf kan voorzien, en psychologische begeleiding (en toegang) krijgt tot jaren (of voor altijd) na de daad. Dat vind ik zeer goede zaak en vind ik van dat we dat moeten blijven doorzetten en moeten blijven verbeteren als dat nodig is. Ik heb daar ook niets over gezegd nog, ik heb het enkel gehad over meer rechtvaardigheid voor slachtoffers. Kijkend vanuit de positie van slachtoffers vind ik dat zij te weinig het focus zijn.
- Bijgewerkt
Zonnebloem vergoeding eigen risico was inderdaad een voorbeeld. M.n. ter illustratie dat medische/ psychologische behandeling dus ook echt volledig vergoed worden. Volgens mij ligt de verdere vergoeding vanuit het schadefonds tussen de 1.000 en 30.000 (ik dacht dat dit los was van gemaakte medische kosten, zoals eigen risico). Iig zo was het 20 jaar geleden. Verschilt inderdaad per strafzaak wat de schadevergoeding is en wat de dader kan/ moet betalen aan het slachtoffer. Nu liggen de vergoedingen waarschijnlijk hoger dan 20 jaar geleden.
@"CrazyCatLady"#p474209 Dit is geen onderbuikgevoel. Dit is geen populistisch gedoe. Dit is mijn realiteit.
Dit inderdaad.
Het afdoen als populistisch geneuzel is links elitaire arrogantie.
Om maar even op hetzelfde improductieve niveau terug te schieten.
Waarom we niet gewoon als mensen kunnen praten met elkaar, en elkaar kunnen proberen te begrijpen zonder elkaar te willen beledigen of te willen ondermijnen omdat de mening niet aanstaat. Vragen te stellen wetende dat je het antwoord toch niet gaat aannemen, maar enkel gaat zoeken naar de errors om je eigen kamp sterker te doen lijken. (ik doel niet op Trees, maar op Zonnebloem.)
En waarom? Wat is het doel?
Ik wil graag meer weten over waarom er bijv gekozen is voor reintergratie boven vergelding. Daar is vast wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en ik wil dat best weten. Juist omdat het tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel ingaat. Ik hoopte persoonlijk dat het gesprek meer die kant op zou gaan. Dat we allemaal een open houding hadden om te leren van elkaar.
Maar daar ligt de focus niet. De focus ligt op politiek, links vs populisme. En de voorwaarden om mee te mogen praten ligt op je status (je werkervaring of persoonlijke ervaring) Waarom zijn dat de regels? Ik ben het daar niet mee eens.
Als de meesten hier op deze manier willen praten met elkaar dan mag dat. Ik trek me alleen dan wel terug want ik ben niet geintereseert om zo te discusieren met elkaar.
- Bijgewerkt
LilyMilie Ik trek me alleen dan wel terug want ik ben niet geintereseert om zo te discusieren met elkaar.
Hier sluit ik me bij aan.
Ik ben op dit moment gewoon even niet in staat om nog inhoudelijk/feitelijk te reageren in dit gesprek, en heb verder ook geen behoefte aan iets wat voor mij persoonlijk ligt te gaan moeten verdedigen tegenover uitspraken als populistisch gepapegaai. Er zijn grenzen, en die is voor mij nu gewoon overschreden.
Ik vind er niks populistisch aan om te pleiten voor strengere straffen voor zedenmisdrijven. Er zijn gewoon te veel gevallen waarbij een dader die in een traject zit toch opnieuw een (dodelijk) slachtoffer heeft gemaakt. Dat valt toch niet uit te leggen?
Sommige mensen kunnen nooit meer terugkeren in de maatschappij.
Manque Ik denk overigens niet dat er gezegd kan worden dat in Nederland de dader op 1 staat en het slachtoffer pas op de 2e plaats (of zelfs lager op de ladder van belang). Dat is een populistische uitspraak die de meeste mensen die deze uitspraak papegaaien niet kunnen uitleggen. Het is eerder een soort onderbuikgevoel. Er is geen rangorde. Een slachtoffer en een dader hebben beide andere noden na een delict en het helpen van de een hoeft niet ten koste te gaan van de hulp aan de ander.
Dat laatste ben ik met je eens, het best zorgen voor de dader staat in theorie totaal los van het best helpen van het slachtoffer. Maar ik heb van heel dichtbij een rechtszaak meegemaakt als naaste vaneen slachtoffer en in die tijd (ruim 20 jaar geleden) heb ik mij wel verbaasd over hoe weinig rekening er werd gehouden met (de omgeving van) het slachtoffer. Tijdens de rechtszaak in dezelfde wachtruimte moeten plaatsnemen, geen informatie krijgen over de rechtszaak en de verschillende fasen, geen uitleg krijgen over waarom bepaalde zaken wel of niet besproken worden en wat dat betekent. We hebben het echt ervaren als dat we geen partij waren, maar alleen een getuige. Ik weet dat er inmiddels echt een aantal belangrijke aanpassingen zijn gedaan, maar er valt echt nog wel wat te winnen zonder dat het de (ook belangrijke) zorg voor de dader benadeelt
- Bijgewerkt
LilyMilie Kijkend vanuit de positie van slachtoffers vind ik dat zij te weinig het focus zijn.
Dat is mijn persoonlijke ervaring niet, maar ik weet ook niet waar de meeste andere slachtoffers wel behoeften aan hebben. Ik zou aan veel wat jij noemt bijv absoluut geen behoefte aan hebben.
Ik ben bang dat een aantal maatregelen wat je noemt de kans op een succesvolle rehabilitatie juist doen afnemen met een grotere kans op recidive. Bijv minder kans op werk, als ze moeten benoemen dat en waarom ze veroordeeld zijn. Geen goede huisvesting, omdat ze ergens niet mogen gaan wonen enz.
LilyMilie Ook vind ik dat dit niet (deels) via verzekering moet gaan maar volledig via de overheid.
De overheid (oftewel de burger uiteindelijk dmv belasting en via het loon) betalen al grotendeels onze zorgkosten. Onze maandelijkse premies dekken bij lange na niet de kosten en een groot deel komt vanuit de overheid. Linksom of rechtsom komt het uiteindelijk op hetzelfde neer. Of we gaan meer belasting betalen of meer premie aan de verzekering. Uiteindelijk betaalt de gehele samenleving dit en komt het uit dezelfde buidel. Voor mij des te meer reden om echt in te zetten op verlagen van recidive.
Femkes Vervelend dat je dat hebt moeten meemaken Hadden jullie geen advocaat die het e.e.a. uitgelegd had over de zaak?
Ik heb geen idee hoe het er 20 jaar geleden uitzag en in hoeverre dat anders is dan de situatie nu. Dat er tekortkomingen zijn in de slachtofferzorg geloof ik direct. Net zoals in iedere andere vorm van zorg, ook in de gedetineerdenzorg. Ik heb ook nooit gezegd dat alles op orde was, want dat is het simpelweg niet.
Nescio Ik vind er niks populistisch aan om te pleiten voor strengere straffen voor zedenmisdrijven.
Zover ik weet verlaagt dat dat niet de kans op recidive (en kan het zelfs verhogen) plus de kosten van langere gevangenisstraffen voor de maatschappij. Dat laatste zou misschien geen argument moeten zijn, maar als het de kans op recidive niet verlaagt, heb ik liever dat ze zsm weer aan het werk gaan na hun straf en weer wat gaan bijdragen ipv dat ze ons enkel geld kosten.
Zonnebloem de dader was inmiddels overleden. Er was geen strafzaak. Zal dan idd een ander potje geweest zijn, sorry.
- Bijgewerkt
Trees dan heb ik dat verkeerd onthouden. Het was nogal een emotionele periode. Ik zou nog wel eens de mail wisselingen tussen mij en mijn advocaat kunnen doorlezen.
Waar ik het over heb is niet iets wat de dader moet betalen, maar de staat. Misschien dat daar dan het verschil zit? Geen idee hoor. Waarschijnlijk heb ik het gewoon verkeerd onthouden.
Liekje81 nee absoluut geen sorry je hoeft je echt nergens voor te excuseren.
Manque we hadden een advocaat, die moesten we zelf betalen. Dat is naar mijn weten nu ook anders, maar dat zijn wel de ervaringen die ik heb.
Zeker in de categorie van zedenmisdrijven en huiselijk geweld is er gewoon nog een enorm gat in de regelgeving en ook de reclassering in wat het voor slachtoffer en samenleving betekent en wat de strafmaat is. Alleen al dat deze zaak in Nederland ontucht heette zegt heel veel.