Sevenof9 voor mij representeert hij Nederland op het gebied van Volleybal en zie ik verder niet in waarin hij verder een voorbeeldfunctie heeft
Nouja, Nederland is wel steeds in de media met hem als voorbeeld. In ieder debat over Imani is er wel iemand die de vergelijking trekt met 'de Nederlandse verkrachter'.
Als je uitkomt voor een land, als sporter, heb je automatisch een voorbeeldfunctie, met bijbehorende media aandacht. Nederland, als land, loopt reputatieschade op in de buitenlandse media. En daarnaast heeft hij ook een voorbeeldfunctie voor jongere sporters die hopen ooit op de Olympische spelen te staan.
Hij werkt niet met kinderen nee, maar zijn slachtoffer kan nu geen kant op zonder geconfronteerd te worden met hem. Het is overal. Voor andere slachtoffers werkt het ook triggerend. Er zijn meer dan genoeg instanties voor slachtoffers van zedendelicten die zich hebben uitgesproken tegen zijn deelname, met goede redenen.
En tja, het is lang geleden. Zo even uit mijn hoofd, hij is veroordeeld in 2016, heeft 13 maanden gezeten, en speelde in 2018 al weer zijn eerste interland?
Ik kan me met de beste wil van de wereld geen baan bedenken waarbij je na zo'n delict/gevangenisstraf gewoon weer met open armen ontvangen wordt bij je oude baan.
Maar sporters hebben een uitzonderingspositie, want het zijn 'nationale helden', en alles is weer koek en ei? Er heerst gewoon een dubbele standaard wanneer het om sporters gaat. Zoiets zou op een kantoor ook niet gebeuren, dat je collega even 13 maanden verdwijnt voor een gevangenisstraf en vervolgens weer opgenomen wordt in het team alsof er niks aan de hand is.
Tot op zekere hoogte ben ik zeker voor 2e kansen. Ja, hij heeft zijn straf uitgezeten, de kans op recidive gevaar is klein, en nee, je kan hem niet de rest van zijn leven in de goot laten. Ook hij heeft recht om een carrière op te bouwen en zijn leven op de rit te krijgen, absoluut. Maar dan zoek je maar een andere baan, dat is gewoon de consequentie, en dat geldt voor iedere dader.
Maar bij hem moet dat gepaard gaan met een wapperende Nederlandse vlag, steun van het koningspaar en een nationaal standpunt wat er gemaakt is? Het geeft namelijk wel een flink signaal af, dat sporters beschermd worden boven slachtoffers.