Trees Het gebeurd inderdaad deels al maar imo niet voldoende en niet volledig. Ik vind dat het slachtoffer veel meer gecompenseerd moet worden, en op meerdere vlakken (niet alleen financieel), en vollediger, en stabieler (constanter; levenslang; als het gaat om bijv zedendelicten) dan nu het geval is. Ook vind ik dat dit niet (deels) via verzekering moet gaan maar volledig via de overheid. Je moet het niet aanvragen, je krijgt het en je kan het afwijzen, stopzetten, aanzetten.
Voor de dader geld niet alleen gevangenisstraf, verplichte psychologische begeleiding en daarna is het klaar (of met enkele beperkingen zoals dat het een paar jaar op een lijst moet staan die sommige instanties kunnen raadplegen. Of een aantal jaar niet met een bepaalde doelgroep mag werken. Enz.)
Ik vind dat na vrijlating er consequenties blijven gelden op gebied van privacy, werk, woonplaats. Wil het verhuizen dan wordt het slachtoffer bericht, is het slachtoffer tegen de verhuizing dan moet een rechter daar naar kijken. Wil de dader een nieuwe baan dan moet hij vertellen dat hij veroordeelt is geweest. Dit omdat de veiligheid van de maatschappij boven zijn privacy gaat, ook de psychische veiligheid van de potentiele collega's, enz.
Dat een veroordeelde hulp krijgt bij het halen van diploma's, het inrichten van zijn/haar leven na de instelling, financiele ondersteuning krijgt totdat het zelf kan voorzien, en psychologische begeleiding (en toegang) krijgt tot jaren (of voor altijd) na de daad. Dat vind ik zeer goede zaak en vind ik van dat we dat moeten blijven doorzetten en moeten blijven verbeteren als dat nodig is. Ik heb daar ook niets over gezegd nog, ik heb het enkel gehad over meer rechtvaardigheid voor slachtoffers. Kijkend vanuit de positie van slachtoffers vind ik dat zij te weinig het focus zijn.