- Bijgewerkt
Nescio vreselijk zeg! Ik ken het wel meer uit de omgeving waar ik zelf oorspronkelijk vandaan kom (bekrompen dorp op de Veluwe, waar alles om uiterlijke schijn draaide) als het gaat om drugsgebruik, vandalisme etc, maar niet zo extreem als het gaat om geweld. Hier speelt dit gelukkig niet en is de cultuur anders dan waar ik ben opgegroeid, maar anders zou het voor mij inderdaad een reden kunnen zijn om te verhuizen. Ik snap dat je daar zsm weg wilde. Dat had ik al met waar ik zelf vandaan kom.
Ik heb ooit een paar maanden op de forensische jeugdpsychiatrie gewerkt met de zwaarste jeugddelinquenten van Nederland. Allemaal ernstige gewelddelicten en seksuele delicten, zoals moord, incest etc. Dit zijn de verhalen die vaak niet op het nieuws komen ivm minderjarige daders. Een aantal regio’s waren toen al overwegenwoordigd. Was naar mijn idee ook echt geen toeval. Was wel echt allemaal multifactoriale (is dit een woord?) problematiek. Er was nooit echt 1 factor aan te wijzen, maar wel echt meerdere factoren in de omgeving, het gezin, opvoeding en persoonlijkheidskenmerken van het kind zelf. Het gros van deze kinderen/ daders waren zelf als jong kind ook zwaar getraumatiseerd. Ouders idem en van ging dit generaties terug. Ik kon dus echt niet met deze fotogroep werken. Ik vond het veel te heftig om die verhalen te horen.