Tantetil Ja ik had het ook gelezen. Ik vond dit zo heftig:
"Ik heb ook bijna niemand meer", zegt Cas. "Een groot deel van mijn vrienden is weg omdat ze me een sukkel vonden. Ze bleven grapjes maken en dat trok ik niet meer."
Echt hoezo? Jongeren zouden compassie met elkaar moeten hebben en boos moeten zijn op de mensen die anderen vernederen, dat zou toch een logische reactie zijn. Maar in plaats daarvan vinden ze je een sukkel als je zoiets meemaakt? Wat hadden ze dán verwacht dat je in zo'n situatie zou doen? Er is toch helemaal geen ontkomen aan, het alternatief als je tegenover zo'n groep staat is dat je in elkaar geslagen wordt en dan filmen ze dat alsnog. Bah.
In De Volkskrant stond trouwens zaterdag een heel artikel over hoe schadelijk sociale media zijn, naar aanleiding van dit boek: https://www.anxiousgeneration.com/book
Ik denk eigenlijk dat dat dé oplossing is, om TikTok in het geheel te verbieden en Sociale Media pas toe te staan vanaf 18 jaar. TikTok verbieden lijkt me haalbaar, sociale media voor kinderen verbieden zal helaas wel niet heel snel gebeuren, maar wenselijk lijkt me dat wel, want hoe minder kinderen die beelden zien, hoe minder ze verspreid worden, hoe minder de schaamte zal zijn enzovoorts. In het verbieden hebben voorlopig dus ouders de belangrijkste rol, maar ja, de ouders van de kinderen die het leuk vinden om anderen te vernederen, zullen vast ook de ouders zijn die überhaupt niks willen verbieden. En ja, er zitten ook mooie kanten aan sociale media, maar bij Snapchat en instagram en TikTok zijn die er nauwelijks. Dan kun je beter een forum hebben. 'alles van de kids', of zo.