LilyMilie ik denk dat het hier wel regiogebonden is, want anders zou in onze regio niet iedereen zijn schoenen uitdoen π. Zonder uitzondering iedereen hier in de omgeving. Kan haast geen toeval zijn.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat het van oudsher een regio is met veel boeren. Je loopt niet op je klompen of met je vieze modderpoten van het land bij iemand naar binnen. De mensen zijn hier gelukkig niet heel poetserig, maar het is wel een ingebakken gewoonte, die eigenlijk iedereen overneemt als ze hier komen wonen. In het achterom halletje van de dorpskroeg staan ook altijd een rijtje klompen en modderlaarzen van mensen die binnen zitten π
.
In mijn geboortedorp is de enige uitzondering die ik ken vanuit vroeger, ouders van een vriendin, maar zij komen uit Amsterdam. En waar ik ben opgegroeid is wel een dorp met een heel hoog poetsgehalte (volgens mij hadden alle vrouwen daar smetvrees en geen hobbyβs). Binnen en buiten moest alles blinken, want wat moesten de buren anders wel niet denken. Alles voor de uiterlijke schijn zeg maar π.