Trees
Ik vind het zoals ik op Femke reageerde vooral belangrijk dat het gezond blijft. En ik moet mij daarin gewoon goed laten adviseren en vertrouwen hebben in de expertise van de coach. Belangrijk is dat N. gelukkig is, daar moet ik mij aan vasthouden.

Trees Ze is goed, maar ik denk niet dat ze zo goed is. Ze mag vanaf dit jaar auditie doen bij de vooropleiding van Lucia Marthas in Groningen, maar daar twijfelt ze over. Als ze het wil, is volgend jaar of het jaar daarop denk ik ook verstandiger. Ze is nog wel erg jong en wij twijfelen sterk of ze de auditie überhaupt nu al zal halen. Ik laat de beslissing bij haar liggen, maar ik geef wel eerlijk mijn mening (idem haar balletjuf).

Knap dat je de beslissing aan haar overlaat, ik denk ook dat dit het beste is. Je kan adviseren, maar als ze toch besluit auditie te doen en het bijvoorbeeld niet haalt is dat wel een ervaring waar ze van kan leren. Volgens mij zijn die audities ook best pittig.

Lovely83 Ik vind het zoals ik op Femke reageerde vooral belangrijk dat het gezond blijft.

Ik vermoed dat jij haar welzijn heel goed in de gaten houdt. Je bent niet zo ouder die haar gaat zitten pushen dat ze moet als het voor haar niet goed blijkt te zijn. Als jij denkt dat het toch teveel is of dat het anders moet, onderneem je wel actie. Je zou dit topic niet hebben geopend als je niet bewust was geweest van mogelijke risico’s. Er zijn genoeg ouders die alleen maar het positieve zien van een carrière als topsporter, maar ik denk dat juist jouw kritische houding heel belangrijk is om het ‘gezond’ te houden voor haar.

Lovely83 Knap dat je de beslissing aan haar overlaat, ik denk ook dat dit het beste is.

Gezien haar leeftijd en karakter, past dit bij haar ook het beste. Als ik keihard zeg A, dan wil zij zeker weten juist B. Ik stuur natuurlijk wel, maar niet te opvallend. Ze beseft zelf ook wel dat als ze het wel haalt, dat ze volgend jaar na schooltijd bijna elke dag naar Groningen moet en dat dit wel heftig is als je ook net gestart bent met de middelbare school. Ik bespeur bij haar ook niet echt de ambitie om er iets professionals in de toekomst mee te willen doen.

Trees Er zijn genoeg ouders die alleen maar het positieve zien van een carrière als topsporter, maar ik denk dat juist jouw kritische houding heel belangrijk is om het ‘gezond’ te houden voor haar.

Door wat ik zie bij de dochters van mijn vriendin weet ik dat er ook een hele grote keerzijde is. En natuurlijk verschilt dit ook weer per kind.
      Nu is N. bijna 8 en ze zal zich emotioneel nog verder ontwikkelen en sterker worden. Ze roept nu wel dat ze professioneel basketbalster wil worden maar dat kan over een jaar anders zijn. Toch wil ik dit soort keuzes goed overwegen en inderdaad kritisch zijn.

Trees Ze beseft zelf ook wel dat als ze het wel haalt, dat ze volgend jaar na schooltijd bijna elke dag naar Groningen moet en dat dit wel heftig is als je ook net gestart bent met de middelbare school

Jeetje dat is inderdaad pittig hoor als ze daarvoor kiest als ze door de audities zou komen. Dan zou ze eigenlijk in Groningen naar school moeten om dat haalbaar te maken lijkt mij.

@Lovely83 ik heb zelf geen ervaring met kinderen die op hoog niveau sporten, maar ik zou haar volgen en meebewegen met wat ze wil en hoe het gaat. Dus trainen met oudere kinderen, meer trainen... als ze het aankan en er blij van wordt, waarom niet?
      Komt tijd, komt raad, ik ben daarvan overtuigd. Als het niet meer gaat merk je dat ook. Jullie zijn alert en kritisch, dat gaat zeker helpen. Als ze er niet meer gelukkig van wordt zou het voor mij een reden zijn om het terug te schroeven/te stoppen.

Maar wordt ze er gelukkig van, doet ze het graag...? Dan lijkt de sky me de limit 😉

Nescio En de impact op de rest van het gezin? Ik denk dat @Lovely83 het allemaal prima onder controle heeft dus dat het niet per se op haar van toepassing is hoor, maar je leest toch ook wel vaak dat andere kinderen in het gezin (en de carrière van de ouders) er behoorlijk onder te lijden hebben als een van de kinderen sportambities heeft. Het kost ook de ouders vaak enorm veel tijd, die dus niet aan eventuele broertjes en zusjes gespendeerd kan worden. Dat speelt eigenlijk sowieso al bij naschoolse activiteiten, je zult altijd moeten kijken naar wat haalbaar en mogelijk is. Het lijkt mij behoorlijk pittig als een kind echt meerdere keren in de week moet trainen en/of wedstrijden spelen. Maar als een kind het echt heel graag wil en kan dan gun je het natuurlijk die kans... Nou ja, er komen dus een hoop dilemma's bij kijken 😉

Vulpen ja dat is inderdaad belangrijk maar omdat me dat in Lovely's situatie niet toepasselijk leek heb ik er niets over gezegd. Topsport kan heel zwaar zijn en een wissel trekken op het gezin maar dit is heel persoonlijk. Het lijkt me ook de verantwoordelijkheid van de ouders om te zorgen dat de andere gezinsleden er niet onder te lijden hebben en dat er evenveel aandacht en tijd is voor iedereen.

In onze omgeving is er een jongen die op vrij hoog niveau voetbalt, die moet dus vaak trainen en de wedstrijden zijn dus door het hele land, hun dochter heeft niet zo'n "passie" maar ik heb helemaal niet de indruk dat er dan minder tijd is voor haar of dat ze niet investeren in haar.

Vulpen is wel een belangrijk punt hoor, sport van de kinderen neemt nu al veel tijd in beslag. Het scheelt dat tot nu toe doordeweeks de trainingen pas rond 17:00 zijn. Maar in de weekenden doen man en ik al om en om de wedstrijden omdat de jongste A. de wedstrijden momenteel maar saai vind. Trainingen vind ze gelukkig niet erg, vaak gaat ze zelf dan basketballen ze zou het liefst ook al mee willen trainen. 🙈

Volgende week dinsdag hebben we na de training een gesprek, ik en mijn man hebben wat vragen opgeschreven. Maar ook wensen 🙈 we vinden het belangrijk dat N. namelijk na schooltijd nog wel speelafspraken kan hebben bijvoorbeeld.

Gisteravond kreeg ik een app van haar coach met de vraag of ze vanochtend met meisjes u12 mee wilde spelen omdat ze te kort kwamen door ziekte. Leek man en mij een goed moment om te kijken hoe dat zou gaan. Ging echt super, meeste meiden kende ze dus vond ze erg gezellig. Qua niveau kon ze het makkelijk aan. We hebben dus gezegd dat ze gerust vaker mag meedoen in andere teams, maar wel alleen als het ons ook past.

Lovely83 Wat goed. Echt ook wel heel knap voor haar. Wat een talent als ze dat zo makkelijk doet.

Lovely83 wat fijn dat het goed ging en ook een mooie gelegenheid om te zien hoe het ging. Vond ze het zelf ook leuk?

Trees ontzettend leuk vond ze het, ze vroeg direct of ze volgend weekend ook weer mee mag doen.🤣

Het is duidelijk dat ze enorm gelukkig word van basketbal, de training van vanochtend hebben man en ik samen even bijgewoond en kwamen toen ook tot de conclusie dat we haar deze kans moeten geven. Wel volgens onze wensen, maar ik weet wel zeker dat dit mogelijk is.

Lovely83 wat heerlijk dat ze hier zo van geniet! Fijn dat jullie een besluit hebben genomen en gewoon goed in de gaten blijven houden, maar dat doen jullie ook wel.

Lovely83 Wat fantastisch dat ze er zo van geniet! En geweldig dat jullie haar die kans geven! Wat komt, dat komt en je kan altijd nog terug, maar als ik jullie dochter was zou ik me onwijs gezien en gesteund voelen. <3

Morgen heb ik nog wel een gesprek met haar coach, ik wil weten hoe ze het de komende maanden wil indelen en of dit voor ons ook past, daarnaast moet ze weten wat wij belangrijk vinden voor N.

Gisteren een goed en leuk gesprek gehad, ik ben ontzettend trots op N. ze heeft er echt talent voor maar het leukste vond ik om te horen hoe dol ze allemaal op haar zijn. Ze is sociaal, vrolijk en enorm gemotiveerd. Plan voor nu is niet extra trainen naast de 3x die ze al traint, maar wel proberen een extra wedstrijd mee te spelen in de weekenden bij de u12 teams.
                Eind van het seizoen gaan we kijken hoe het gaat en wat we het volgende seizoen gaan doen. Dit is namelijk ook afhankelijk van op welk niveau haar eigen team gaat spelen.

Zelf is ze helemaal blij dat ze mee mag gaan spelen bij de u12 teams, ik moest direct voor komende weekenden kijken welke wedstrijden dat eventueel kunnen worden.

Wat geweldig zeg! Heerljik dat ze zo enthousiast en bevlogen is en er ook een vorm gevonden is/wordt waar jullie je als ouders in kunnen vinden!

2 maanden later

Even een update! N. gaat nog steeds super, en ze geniet nog steeds ontzettend van het basketballen. Nu het wat mooier weer word is het wel even zoeken naar de juiste balans. Na een dag school, speelafspraakje en training is ze eigenlijk wel op terwijl ze dan liefst na het eten nog met haar vriendinnen buiten gaat skeeleren. We laten het toe, maar het resulteert wel in een overprikkeld kind en dat maakt het naar bed brengen niet gezelliger.

Dit weekend gaan we met haar samen kijken naar de planning om te kijken waar ze haar rust momenten kan pakken, en om haar ook te laten nadenken of ze misschien niet gewoon een middag niet hoeft te spelen. Genoeg kinderen die niet elke dag een speel afspraak hebben, dus zo gek is dat niet.

Liekje81 maar 1 dag zonder afspreken is niet rampzalig toch?

Hier trainen of sporten ze niet maar mogen ze alleen op woensdag en vrijdag afspreken. Vind ik echt genoeg.

Dus @Lovely83 niet gek hoor dat je 1 middag rust gaat plannen. Elke dag afspreken is mi ook echt niet nodig.

En fijn dat ze het nog steeds zo leuk vind!!

Liekje81 ze traint 3x pw voor basketbal en ook nog eens 1x pw kickboksen. Dit is doordeweeks , op zaterdag heeft ze afhankelijk van haar speeltijd 1 á 2 wedstrijden.

Ze kan naast het trainen gerust elke schooldag een speelafspraak hebben omdat sport na 16:00 is. Dit gebeurd dus dan ook vaak, maar ik denk dat 1 afspraak minder echt niet zo erg is. Zeker omdat zij sport zelf prioriteit wil geven. Als ze geen speelafspraak heeft mag ze van mij overigens wel gerust buiten spelen, ik vind dat een andere load dan een speelafspraak.

Het is voor haar een leerproces, ze moet leren doseren en daarin kijken wat voor haar prioriteit heeft en wat niet.