Zoals jullie weten hebben wij meiden die gek zijn op basketballen, ontzettend leuk en ze zijn er ook nog eens goed in.
N. word over twee weken 8 jaar en het is bizar hoe goed zij is voor haar leeftijd. Ze speelt en traint niet met haar leeftijdsgenoten omdat ze daar te “goed” voor is. Dit geld ook voor de basketbal school waar ze op zondag heen gaat, daar traint ze ook met oudere kinderen mee. Ook dit begint ze haast te ontgroeien, maar dat zou betekenen dat ze bij kinderen vanaf 12 jaar mee zou gaan trainen en daar vind ik haar echt nog te jong voor.

Nu zien ze in haar dus talent, en dat zien wij ook. Ze voorspellen dan ook dat ze ver gaat komen en willen eigenlijk dat ze extra gaat trainen. Maar we lopen hier wel tegen een dilemma aan. Want hoe ver willen wij hier in gaan? Ze vind de sport geweldig, als je haar met de bal ziet zie je ook dat ze geniet en helemaal in haar element is. Ze maakt er enorm veel vrienden/vriendinnen wat ze helemaal geweldig vind wat ze is enorm sociaal en houdt gewoon van kletsen. Maar wij vragen ons af of we haar in de topsport wereld wil hebben. Onze oudste dochter speelt ook op hoog niveau, maar zij heeft een totaal ander karakter ( ze is wat harder) waardoor we hier niet mee zaten. Zij heeft zelf ook besloten dat ze er haar werk ook niet van wil maken.
N. is een enorm gevoelig meisje, enorm perfectionistisch en wil nooit fouten maken. Ik vraag mij af of ze de druk wel gaat aan kunnen. Ze roept zelf dat het haar grote droom is om in de WNBA te spelen, wie ben ik om haar deze droom af te pakken. Maar het liefst wil ik haar ook beschermen tegen de keiharde wereld van topsport.

Hoe ver zouden jullie gaan met je kind en sport?

• Trees hebben hierop gereageerd.

Gezien haar leeftijd en karakter zou ik het (voorlopig) nog zo laten en niet extra trainen. Even zwartwit dat het hobby blijft ipv werk wordt.

Ik zou dit serieus verder gaan onderzoeken en bespreken met mensen die hier meer ervaring in hebben.

Lovely83 maar dat zou betekenen dat ze bij kinderen van 12 jaar mee zou gaan trainen en daar vind ik haar echt nog te jong voor.

Waarom zou dit niet kunnen? Mijn dochter was 9 en trainde met 12/13/14- jarigen. Ze had geen aansluiting op vriendschappelijk/ sociaal gebied, maar dat maakte haar zelf niet uit. Van te voren wel heel duidelijk besproken. Ze werd hier gelukkig van en nog steeds als ik vraag, waar word je het meest gelukkig van, is haar antwoord ballet. Ik denk dat ze afgeknapt was als we haar niet 2 groepen hoger hadden laten trainen. Ze vond het saai om te trainen met leeftijdsgenoten op een lager niveau. Eerlijk gezegd begrijp ik dat heel goed. Ik word zelf ook blijer van uitdaging. Ze is nu 11 en het is echt een ukkie vergeleken bij al die pubers, maar ze geniet er nog steeds enorm van. Al begrijpt ze werkelijk niks van de gesprekken van die pubermeisjes in de whatsapp-groep 🤣.

Bloem hier sluit ik mij bij aan. Ik zou erover in gesprek gaan met andere ouders en professionals uit deze wereld. Dat ze jong is, kan ook als voordeel hebben dat er meer tijd is om haar hierop voor te bereiden en te begeleiden in de wereld van de topsport.

Nog als toevoeging. Het is denk ik ook afhankelijk van de trainer. Haar balletjuf heeft er wel echt oog voor dat ze jonger is en houdt het wel in de gaten.

Bloem dat is inderdaad een goed idee. Mijn vriendin haar dochters spelen op hoog niveau basketbal en wonen nu zelfs doordeweeks intern op de campus. Ik weet dus wel een beetje af van hoe het werkt, misschien dat mij het daarom ook zo afschrikt. Ik zal haar eens vragen hoe het zit met psychische ondersteuning, want dat vind ik echt belangrijk.

Trees ik ben vooral bang dat ze hier misschien emotioneel nog helemaal niet aan toe is, dat ze teveel van zichzelf gaat vragen, of dat we haar te snel groot laten worden? Ik weet wel zeker dat ze het kan, ze zou het geweldig vinden trainen met grotere kinderen. Ik zie al direct voor mij hoe ze iedereen de oren van het hoofd kletst. 🤣

In de zomer gaat ze naar een speciaal kamp, ik kan vragen of ze haar daar eens extra kunnen observeren. Ze zal daar trainen met meisjes/jongens tot 18 jaar dus dat kan wel een goed beeld geven met hoe ze zich daar in mengt.

• Trees hebben hierop gereageerd.
          • Bloem vindt dit leuk

Lovely83 of dat we haar te snel groot laten worden?

Word een kind echt sneller groot door haar een x aantal uren met oudere kinderen te laten trainen? Of is het een eigen angst, want dat kan ik mij heel goed voorstellen.

Lovely83 ik ben vooral bang dat ze hier misschien emotioneel nog helemaal niet aan toe is, dat ze teveel van zichzelf gaat vragen

Mijn dochter was er emotioneel helemaal niet aan toe om met oudere meiden om te gaan. Nu nog steeds niet trouwens. Ze is 11 en nog niet echt een puber. Ik weet dat er twee meiden zijn uit haar groep, die haar altijd wel bij proberen te betrekken, maar ze mengt zich sociaal niet in de groep. Overigens is dit ook deels haar karakter en niet enkel leeftijd. Niet dat ik je wil overhalen, maar de vraag is of ze echt emotioneel en sociaal ook aansluiting moet hebben? Of is lekker sporten voldoende?

Of ze dan teveel van zichzelf vraagt, is een goede vraag. Ik zie hier vooral dat mijn dochter er echt gelukkig van wordt, maar daar kwamen we achter door het te doen. Zelfs toen ze heel somber was, was volgens haar ballet het enige moment dat ze zich blij voelde. Toen dit voorstel kwam, was ze net aan het overwegen om ermee te stoppen, omdat ze geen plezier meer had vanwege het gebrek aan uitdaging. Nu moet ze echt weer wat doen. Ze was behoorlijk jong toen ze voor het eerst op spitzen ging dansen en moest ook echt fysiek hiervoor gekeurd worden. Dansen op spitzen vroeg behoorlijk wat van haar, zowel fysiek als mentaal (het doet verrekte pijn dansen op spitzen, kapotte tenen). Ik heb nooit gedacht dat het teveel was, maar zag wel dat ze er weer hard voor moest werken en dat vond ze soms best lastig. Plotseling kreeg ze niet meer automatisch alle hoofdrollen en eigenlijk vond ik dit wel een goede les 😬. Ik denk dat dit ook een kwestie is van heel goed blijven observeren en een goed contact hebben met de trainer?

Iets anders waar ik nu aan moet denken. Een zoontje van een vriendin van mij is bezig met de selectie op een speciale middelbare school in Zwolle voor topsporters. Hij doet ook aan basketbal. Ik geloof in de ochtend een paar uur basketballen, dan gewone les en dan weer trainen plus natuurlijk wedstrijden in het weekend. Is nog steeds niet in de buurt, maar is eventueel nog te doen met de trein als je echt gemotiveerd bent. Je kind op een internaat lijkt mij als ouder vreselijk moeilijk 🫣.

Als er goede begeleiding is zie ik geen reden om het niet te doen mits het oa financieel kan. Dat ze een ander karakter als haar zus heeft betekend natuurlijk niet dat ze het niet aan zou kunnen.😊

Ik ben persoonlijk eigenlijk altijd van het proberen en kijken waar het schip strand ipv je altijd afvragen wat het had kunnen zijn/worden.

Toch6 Idem hier. Ze is 8, lijkt me dat er dan nog tijd zat is. Als ze er over een paar jaar nog steeds voor wil gaan kan het toch alsnog?

Trees
                Ik denk dat het misschien eerder een angst van mij is, ik wil het gewoon niet verkeerd inschatten. Het is een harde wereld en ik wil natuurlijk niet dat ze daardoor beschadigd raakt.
                Maar wanneer het niet past kunnen we altijd nog besluiten dat we ermee stoppen.

Ik had net een kort gesprekje voor de training aan met haar coach en we gaan volgende week even om de tafel. Haar coach heeft best wat grote spelers/speelsters getraind dus denk dat ze wel goed door heeft wat N. aan kan. Ik wil ook graag weten hoe ze het voor zich zien, hoe vaak zou ze moeten trainen, zou ze in meerdere teams ook wedstrijden moeten gaan spelen. Ze moet wel de mogelijkheid hebben om nog speelafspraken te maken .

Hier in Groningen hebben we ook z’n topsportschool, dus mocht het zo ver zijn dan kan ze eerst in de buurt blijven. Maar wanneer ze nog verder doorgroeit word het uiteindelijk rond haar 16e Amsterdam. Ik koop wel een appartementje daar naast de campus dan.🤣

Wel gaaf dat jullie dochter zo’n passie voor ballet heeft en er zo enorm van geniet. Het is eigenlijk enorm mooi om te zien dat zulke jonge kinderen als zo’n grote passie voor sport kunnen hebben hè. Ik kan ook echt intens genieten door haar zo te zien genieten. Wil jullie dochter later ook iets met ballet doen?

Haar passie ging net trouwens wel erg ver… ze gaat aankomende zaterdag liever een wedstrijd kijken van vrouwen u18 dan shoppen voor haar verjaardag.🤣

Zonnebloem klopt hoor, misschien kan ze op dit gebied ook wel veel meer hebben dan in relationele sfeer. En er valt natuurlijk ook nog veel te leren qua emoties op deze jonge leeftijd.

Ik denk dat het vooral mijn moeder gevoel is wat het een dilemma maakt.

Lovely83 maar het is ook allemaal nogal wat, het gaat er niet alleen om dat ze dan meer gaat trainen maar de kans bestaat dat ze zo goed is dat dit niet alleen haar hobby blijft maar ook haar werk word. Natuurlijk brengt oa dat vele gedachtes en emoties met zich mee.

Ik heb een vriend die op jonge leeftijd aan atletiek deed en bij de jongere Europees kampioen is geworden op de 4x400m. Hij heeft daarna een zware blessure gehad en heeft nooit meer op top niveau mogen sporten terwijl hij wel het potentieel had om veel verder te komen. Ondanks dat is hij wel intens dankbaar dat zijn ouders hem die kans hebben gegeven.

Je weet niet wat de toekomst brengt, geniet van het talent wat in haar schuilt en misschien komt er wel iets heel moois uit. 😊

Lovely83 Ik wil ook graag weten hoe ze het voor zich zien, hoe vaak zou ze moeten trainen, zou ze in meerdere teams ook wedstrijden moeten gaan spelen.

Dat is inderdaad wel handig om te weten, anders kun je eigenlijk geen beslissing maken.

Lovely83 Maar wanneer ze nog verder doorgroeit word het uiteindelijk rond haar 16e Amsterdam. Ik koop wel een appartementje daar naast de campus dan.🤣

Succes 😬😅 Maar joh, dat duurt nog hartstikke lang hè... Dat zie je dan wel weer, stap voor stap toch?

Zonnebloem het gaat inderdaad niet alleen om het trainen. Wat als ze een topsporter word zoals ze voorspellen wat voor invloed gaat dit hebben op haar leven. Hoe ver moeten we haar hierin nu al mee laten gaan, ik vind dat gewoon eng. Helemaal omdat het een erg gevoelig meisje is. 🙈

Wat een ontzettend mooi verhaal over die vriend, ik denk dat wanneer een kind het zelf wil en niet gedwongen word het ook een mooie ervaring kan zijn. Is hij na zijn blessure niet in een zwart gat belandt? Want dat hoor je ook nog wel vaak.

Vulpen Succes 😬😅 Maar joh, dat duurt nog hartstikke lang hè... Dat zie je dan wel weer, stap voor stap toch?

Voor een appartement in Amsterdam zou ik nu al wel flink moeten sparen 🤣

Lovely83 Hier in Groningen hebben we ook z’n topsportschool, dus mocht het zo ver zijn dan kan ze eerst in de buurt blijven. Maar wanneer ze nog verder doorgroeit word het uiteindelijk rond haar 16e Amsterdam. Ik koop wel een appartementje daar naast de campus dan

Je hebt al oudere kinderen, dus je weet al dat je daar ook weer in zult meegroeien. Je kunt je nu niet voorstellen dat je dat ooit kunt loslaten, maar tegen die tijd zijn jullie allemaal ergens naartoe gegroeid. En dan is het nog steeds spannend, maar toch echt anders.
                        Sowieso maak je nu nog geen besluit over waar ze heen gaat als ze 16 is. Je maakt een besluit voor het komende jaar en je kunt er relatief makkelijk nog aanpassingen in doen. Die relativering is belangrijk om jezelf voor te houden.

Lovely83 Ik denk dat het misschien eerder een angst van mij is, ik wil het gewoon niet verkeerd inschatten. Het is een harde wereld en ik wil natuurlijk niet dat ze daardoor beschadigd raakt.

Dat snap ik heel goed, maar het is ook wat jij zegt, je kan elk moment stoppen. Je maakt een beslissing voor nu en niet voor de rest van haar leven. Talent is een ding, maar het heeft ook de juiste begeleiding en training nodig om tot uiting te komen. Heel cru gezegd is nu niks doen, ook een beslissing. Nu vul ik ik, maar ik proef ook ergens bij je dat dit ook niet goed voelt?

Mijn eigen visie is dat het goed is om te luisteren naar de ‘stel dat’ en ‘wat als’-scenario’s, maar angst en mogelijke doemscenario’s moeten naar mijn idee nooit klakkeloos de leiding hebben. Ik denk dat doen, ervaren en zoveel mogelijk kennis verzamelen een betere leidraad is in het je nemen van beslissingen dan je enkel baseren op angst en negatieve gedachtes (uitzondering hierop zijn muizen, deze zijn gewoon doodeng 😇). Gesprek met de coach is denk ik een hele mooie stap. Laat je informeren, alles stap voor stap en ze is nog lang geen 16 hè. Je hoeft nu nog niet de beslissing te maken dat ze in Amsterdam gaat wonen om een carrière als topsporter na te streven.

Lovely83 Wil jullie dochter later ook iets met ballet doen?

Ze is goed, maar ik denk niet dat ze zo goed is. Ze mag vanaf dit jaar auditie doen bij de vooropleiding van Lucia Marthas in Groningen, maar daar twijfelt ze over. Als ze het wil, is volgend jaar of het jaar daarop denk ik ook verstandiger. Ze is nog wel erg jong en wij twijfelen sterk of ze de auditie überhaupt nu al zal halen. Ik laat de beslissing bij haar liggen, maar ik geef wel eerlijk mijn mening (idem haar balletjuf).

Femkes uiteraard zou ik er in mee groeien en zij ook en ook weet ik dat wat ze nu gaat doen niet leidend is van hoe het loopt in de toekomst.
                            Maar ik vind het gewoon wel een ding, en dat is uiteraard mijn gevoel. Ik vond het gewoon belangrijk dat wat ze gaat doen wel gezond is voor een kind van haar leeftijd, zowel fysiek als psychisch.