Lovely83 of dat we haar te snel groot laten worden?
Word een kind echt sneller groot door haar een x aantal uren met oudere kinderen te laten trainen? Of is het een eigen angst, want dat kan ik mij heel goed voorstellen.
Lovely83 ik ben vooral bang dat ze hier misschien emotioneel nog helemaal niet aan toe is, dat ze teveel van zichzelf gaat vragen
Mijn dochter was er emotioneel helemaal niet aan toe om met oudere meiden om te gaan. Nu nog steeds niet trouwens. Ze is 11 en nog niet echt een puber. Ik weet dat er twee meiden zijn uit haar groep, die haar altijd wel bij proberen te betrekken, maar ze mengt zich sociaal niet in de groep. Overigens is dit ook deels haar karakter en niet enkel leeftijd. Niet dat ik je wil overhalen, maar de vraag is of ze echt emotioneel en sociaal ook aansluiting moet hebben? Of is lekker sporten voldoende?
Of ze dan teveel van zichzelf vraagt, is een goede vraag. Ik zie hier vooral dat mijn dochter er echt gelukkig van wordt, maar daar kwamen we achter door het te doen. Zelfs toen ze heel somber was, was volgens haar ballet het enige moment dat ze zich blij voelde. Toen dit voorstel kwam, was ze net aan het overwegen om ermee te stoppen, omdat ze geen plezier meer had vanwege het gebrek aan uitdaging. Nu moet ze echt weer wat doen. Ze was behoorlijk jong toen ze voor het eerst op spitzen ging dansen en moest ook echt fysiek hiervoor gekeurd worden. Dansen op spitzen vroeg behoorlijk wat van haar, zowel fysiek als mentaal (het doet verrekte pijn dansen op spitzen, kapotte tenen). Ik heb nooit gedacht dat het teveel was, maar zag wel dat ze er weer hard voor moest werken en dat vond ze soms best lastig. Plotseling kreeg ze niet meer automatisch alle hoofdrollen en eigenlijk vond ik dit wel een goede les 😬. Ik denk dat dit ook een kwestie is van heel goed blijven observeren en een goed contact hebben met de trainer?
Iets anders waar ik nu aan moet denken. Een zoontje van een vriendin van mij is bezig met de selectie op een speciale middelbare school in Zwolle voor topsporters. Hij doet ook aan basketbal. Ik geloof in de ochtend een paar uur basketballen, dan gewone les en dan weer trainen plus natuurlijk wedstrijden in het weekend. Is nog steeds niet in de buurt, maar is eventueel nog te doen met de trein als je echt gemotiveerd bent. Je kind op een internaat lijkt mij als ouder vreselijk moeilijk 🫣.