Nou. Bij een dergelijk inkomen zit je op een hypotheek van 78.000€ en dat zijn ongeveer €350 bruto per maand aan maandlasten. Na belastingteruggave is dat bedrag lager.

Wie kan er goed rekenen? Als je elke maand 0,25% meer rente betaald bij de ene bank over een bedrag van €78.000 en dat 30 jaar lang doet. Hoeveel meer geld ben je dan in totaal kwijt?

Bloem even afhankelijk van aflossingsvorm en daadwerkelijke rente volgens mij tussen de 4000 en 4500 euro bruto

Bij aflossingsvrij: 0,25% op dat bedrag is 195 euro, x 30 is 5850 euro over 30 jaar.

Als je een lineiare hypotheek heb, dan los je elke.maand minder rente af, dan kom je op totaal 2933,13 euro verschil
    (Hier kan je een excel downloaden om makkelijk te rekenen:https://hypotheekberekenen.nl/hypotheekvormen/lineaire-hypotheek#:~:text=De%20hoogte%20van%20de%20hypotheeksom,de%20maandelijks%20te%20betalen%20rente. )

En bij een annuïteiten hypotheek scheelt het € 2.969,68 ongeveer. ( https://www.annuiteit-berekenen.nl/download-annuiteitexcel#google_vignette )

Bloem ligt denk ik ook aan de aflossingsvorm? Als het hypotheekbedrag elke maand lager wordt, dan is het een lager bedrag, dan bij bijv een bankspaarhypotheek met elke maand hetzelfde bedrag (ik weet niet of deze vorm nog bestaat).

Het gaat om annuïteitenhypotheek.
    Bij de ene bank is het 3,89% maar dat is via een brede hypotheekverstrekker die ongeveer 500€ meer aan bemiddelingskosten vraagt.
    En bij de andere bank is het 4,14% rente per maand.
    Wij zeggen dus de hele tijd dat het voordeliger is om bij die brede hypotheekverstrekker te gaan omdat die onafhankelijk is en contacten heeft met tig banken.
    Terwijl de andere gewoon een reguliere bank is die alleen zijn eigen producten verstrekt. Dat kan dan wel 500 euro minder aan afsluitkosten zijn maar je verdient dat makkelijk terug dus.

Bloem ik zou naar een onafhankelijk apotheek adviseur gaan. Ik ken nog een goede in de regio Amsterdam/ ‘t gooi mocht het om die omgeving gaan.

• Bloem hebben hierop gereageerd.

Bloem ja, de minste rente en 500 euro afsluitingskosten is financieel het voordeligste. Maar ik zou bij d ebank goed navragen, want gratis advies mag niet meer, dat betekent dus dat ze dat anders betekenen waardoor je dus alsnog kosten hebt.

En moet je ook kijken naar voorwaarden, wat mag je max aflossen per jaar en boete clausules.

• Bloem vindt dit leuk

Zonnebloem Ja daar hadden we dus gisteren dat gesprek mee. Maar schoonzus en haar ‘adviseur’ (oom) hebben een nogal bijzondere eigen manier van tegen dingen aankijken.
          Zo wil hij bijv besparen op de verbouwing door met allemaal losse klussers te gaan werken ipv fatsoenlijk aannemersbedrijf.
          Maar wel extra kosten maken op de hypotheek want dan zit je bij de bank waar je ook je rekeningen hebt 🤷‍♀️
          Dat is maar een klein voorbeeld.

Honkeytonk Ja klopt. Dat moet ook meegenomen worden.
          Het gaat gewoon om de denkwijze.
          Zie ook mijn bericht hierboven als reactie op Zonnebloem

Bloem ja die denkwijze is apart. Besparen op de verbouwing en dan paar duizend euro meer hypotheek betalen want dan heb je alles bij 1 bank 🤐

wat een gedoe joh voor jullie

Bloem Bij de ene bank is het 3,89% maar dat is via een brede hypotheekverstrekker die ongeveer 500€ meer aan bemiddelingskosten vraagt.
              En bij de andere bank is het 4,14% rente per maand.

Ik vind dit ook nogal een simpele keus. Kan makkelijk uit en zijn die bemiddelingskosten ook nog niet eens aftrekbaar?

Ik vind het nogal dom om te kiezen voor een duurdere optie, ‘alleen om alles bij 1 bank te hebben’, terwijl je het moet doen van een minimuminkomen.

• Bloem vindt dit leuk

Trees Ja er worden bijzondere keuzes gemaakt. Al heel haar leven. En dat wordt allemaal met de mantel der liefde toegedekt door ouders en ooms.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Bloem volgens mij doen jullie heel veel, maar het klinkt alsof het energie pompen is in een bodemloze put. Ze weten het toch altijd beter en geen idee of je het wat los kan laten, maar volgens mij heb jij al genoeg aan je hoofd zonder dit? Het klinkt best wel kansloos van schoonzus en oom.

Trees ja probleem is dat het om een schenking/erfenis gaat die er anders aan gaat. En daar zijn dan meerdere mensen de dupe van. Dat is het erge.
                    We zullen zien hoe het verder gaat.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Bloem En daar zijn dan meerdere mensen de dupe van.

Op welke manier als ik vragen mag? Als het gaat om het feit dat er niks overblijft als zij overlijdt, zou ik het zelf zo laten. Het is zonde, maar je energie erin steken is denk ik ook zonde. Het is uiteindelijk haar erfenis/ geld en ze mag zelf bepalen wat ze ermee doet (hoe dom ook). Ik weet natuurlijk niet of het over zo iets gaat, maar ik maak mij als kind zijnde niet druk over het feit dat mijn ouders alles verkwanselen door domme keuzes (mits met toestemming van hun partner 🥴). Zolang ik een dak boven mijn hoofd heb en eten, vind ik het allemaal prima. Erfenissen en geld maken binnen families soms het slechtste in mensen los. Echt vreselijk.

Trees Voert te ver om daar hier over uit te wijden. We weten in elk geval dat schoonmoeder dit niet zo wil.

• Meca hebben hierop gereageerd.
                        • Trees vindt dit leuk

Bloem kun je het niet uittekenen voor je schoonzus?
                          De rekensom van de hypotheek. Wat het scheelt enz.
                          Maar ook hoe het werkt om te verbouwen. Genoeg ervaring hier, ja zelf klussen uit besteden en dealtjes sluiten is leuk. Maar als er iets kapot gaat of je bent ergens niet blij mee moet ik opzoeken wie het ook alweer was. Bij een (goede) aannemer kun je hem hierop aanspreken en helpt hij je verder. Oh en belangrijkste is TIJD. Een aannemer kan sneller plannen en zit je minder lang in de rotzooi (als alles goed gaat natuurlijk).
                          Ik vermoed alleen dat de oom hier een beetje de ‘boeman’ is. Ziet zij dit ook of niet? Want als zij dit niet zo ervaart zou ik het laten voor wat het is. Misschien nog 1x bovenstaande benoemen en aangeven dat advies onafhankelijk zou moeten zijn en dat je bang bent dat ze nu keuzes maakt waar ze misschien spijt van gaat krijgen. Maar goed dat kan alleen als je met haar prive kan praten hierover anders zou ik echt proberen je energie in jezelf en je gezin te steken. Soms moeten mensen maar voelen als ze niet willen horen, hoe moeilijk ook.

• Bloem vindt dit leuk

Meca Eens. Ja nou hij is door haarzelf gevraagd als adviseur want ze wantrouwt ons en ook haar andere broer en zijn vrouw. Helaas doet ook weinig om dit te ontkrachten maar voedt hij haar hier eerder in. Allemaal dit soort argumenten zeggen we en die komen soms wel aan maar zijn ook zo weer vergeten. Mijn vriend heeft dit ook tegen oom allemaal gezeg. Hopelijk is na het gesprek van gisteren van 60 minuten het kwartje een beetje gevallen bij hem. We zullen zien.