Bloem Bij de ene bank is het 3,89% maar dat is via een brede hypotheekverstrekker die ongeveer 500€ meer aan bemiddelingskosten vraagt.
En bij de andere bank is het 4,14% rente per maand.

Ik vind dit ook nogal een simpele keus. Kan makkelijk uit en zijn die bemiddelingskosten ook nog niet eens aftrekbaar?

Ik vind het nogal dom om te kiezen voor een duurdere optie, ‘alleen om alles bij 1 bank te hebben’, terwijl je het moet doen van een minimuminkomen.

• Bloem hebben hierop gereageerd.
  • Bloem vindt dit leuk

Trees Ja er worden bijzondere keuzes gemaakt. Al heel haar leven. En dat wordt allemaal met de mantel der liefde toegedekt door ouders en ooms.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Bloem volgens mij doen jullie heel veel, maar het klinkt alsof het energie pompen is in een bodemloze put. Ze weten het toch altijd beter en geen idee of je het wat los kan laten, maar volgens mij heb jij al genoeg aan je hoofd zonder dit? Het klinkt best wel kansloos van schoonzus en oom.

Trees ja probleem is dat het om een schenking/erfenis gaat die er anders aan gaat. En daar zijn dan meerdere mensen de dupe van. Dat is het erge.
        We zullen zien hoe het verder gaat.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Bloem En daar zijn dan meerdere mensen de dupe van.

Op welke manier als ik vragen mag? Als het gaat om het feit dat er niks overblijft als zij overlijdt, zou ik het zelf zo laten. Het is zonde, maar je energie erin steken is denk ik ook zonde. Het is uiteindelijk haar erfenis/ geld en ze mag zelf bepalen wat ze ermee doet (hoe dom ook). Ik weet natuurlijk niet of het over zo iets gaat, maar ik maak mij als kind zijnde niet druk over het feit dat mijn ouders alles verkwanselen door domme keuzes (mits met toestemming van hun partner 🥴). Zolang ik een dak boven mijn hoofd heb en eten, vind ik het allemaal prima. Erfenissen en geld maken binnen families soms het slechtste in mensen los. Echt vreselijk.

Trees Voert te ver om daar hier over uit te wijden. We weten in elk geval dat schoonmoeder dit niet zo wil.

• Meca hebben hierop gereageerd.
            • Trees vindt dit leuk

Bloem kun je het niet uittekenen voor je schoonzus?
              De rekensom van de hypotheek. Wat het scheelt enz.
              Maar ook hoe het werkt om te verbouwen. Genoeg ervaring hier, ja zelf klussen uit besteden en dealtjes sluiten is leuk. Maar als er iets kapot gaat of je bent ergens niet blij mee moet ik opzoeken wie het ook alweer was. Bij een (goede) aannemer kun je hem hierop aanspreken en helpt hij je verder. Oh en belangrijkste is TIJD. Een aannemer kan sneller plannen en zit je minder lang in de rotzooi (als alles goed gaat natuurlijk).
              Ik vermoed alleen dat de oom hier een beetje de ‘boeman’ is. Ziet zij dit ook of niet? Want als zij dit niet zo ervaart zou ik het laten voor wat het is. Misschien nog 1x bovenstaande benoemen en aangeven dat advies onafhankelijk zou moeten zijn en dat je bang bent dat ze nu keuzes maakt waar ze misschien spijt van gaat krijgen. Maar goed dat kan alleen als je met haar prive kan praten hierover anders zou ik echt proberen je energie in jezelf en je gezin te steken. Soms moeten mensen maar voelen als ze niet willen horen, hoe moeilijk ook.

• Bloem vindt dit leuk

Meca Eens. Ja nou hij is door haarzelf gevraagd als adviseur want ze wantrouwt ons en ook haar andere broer en zijn vrouw. Helaas doet ook weinig om dit te ontkrachten maar voedt hij haar hier eerder in. Allemaal dit soort argumenten zeggen we en die komen soms wel aan maar zijn ook zo weer vergeten. Mijn vriend heeft dit ook tegen oom allemaal gezeg. Hopelijk is na het gesprek van gisteren van 60 minuten het kwartje een beetje gevallen bij hem. We zullen zien.

Bloem volgens hebben jullie heel veel gedaan en als dit ook nog niet voldoende is, dan is de vraag wat nog wel werkt. Ik wil je niet betuttelen, maar echt vanuit bezorgdheid. Het is allemaal veel geweest de afgelopen jaren en dit kost heel veel negatieve energie. Belangrijkste is dat jij overeind blijft staan 😘

• Bloem vindt dit leuk

Trees Ja ik snap je hoor. Dat is de laatste noodgreep. Echt niks meer doen. En dan kijken wat er gebeurd. Die zit in ons achterhoofd hoor.

Bloem Oke zit dus net wat anders dan ik dacht, dank voor de opheldering. Maar ik denk dan ook dat je nu gedaan hebt wat je kunt. Iedereen moet zelf soms keihard tegen die muur aanlopen, maakt het alleen niet makkelijk om los te laten als je zelf ook de mogelijke gevolgen gaat ondervinden.

Vandaag weer veel werk verricht. Maarrrrr daarmee is het geregeld dat het huis woensdag eigendom wordt van schoonzus 🙏
                    Dan is horde 1 van de tig genomen…

3 maanden later

Bloem En ff omhoog…. Waar ik in het klaagtopic op doel is deze situatie.

Waar na al dit gezeik de woning van haar is en we na heleboel trekken en duwen een offerte van een aannemer hebben en inzicht rondom hypotheek en zo heeft schoonzus out of the blue besloten dat ze toch een ander huis wil gaan kopen. 😤🤬🤯😭

En belangenbehartiger ook die doet er nog een schepje bovenop. Die appt dat hij zich ernstig zorgen maakt over hoe wij met schoonzus omgaan. Er is absoluut geen noodzaak om op korte termijn keuzes te maken. Hij verwacht dat als wij zo doorgaan zij een zenuwinzinking krijgt.

😭😭😭Dit is echt zo de wereld op zijn kop. Ongelooflijk.
                      Ik hoef die man nooit meer te zien. Als je zo laag over ons denkt en gewoon zelf niet en al helemaal niet adequaat communiceert en vervolgens alles omdraait en het enige wat je communiceert dit is dan heb je voor mij echt afgedaan.

Bloem 🫂
                        Ik hoop dat het zich uiteindelijk oplost, op een manier dat jullie er niet meer bij betrokken zijn. Ik gun het je echt dat je je eens op jezelf en je gezin mag focussen

Pimpelmeesje 😘
                          We blijven verbonden door het huis van schoonmoeder waar wat mee moet. Dus helaas is dat niet het geval uiteindelijk.

Bloem jeetje meid, dikke knuffel. Wat een heftige situatie. Is er nog extern hulp in te schakelen door jullie? Waar komt die belangenbehartiger vandaan?

Soms is er ook een moment van loslaten en het laten klappen. 😥

• Bloem vindt dit leuk